• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Typ:
WWII-Canvas-1pc-NATO-RAF-Military-Army-drab-_57.jpg

Brite-2pc.jpg

ms20l.jpg
Jag har försökt få tag på band enligt bild Nr 1, jag har sett att dom finns att köpa i USA, men vet du om det finns närmare?
Här är länken till han som säljer dem i amerikat:
https://www.ebay.com/itm/Canvas-WWI...rap-MoD-nato-IW-SUISSE-16-18-20-/173557583489
 

Mukt

Cartier
@Alvin @ANALOGUE @theargonaut.
Det gick! Typ 2-3h fix med att slipa ändlänkar och översta länkbiten från 20mm till 19. Samt korta genom att böja bort "fasta" länkbitar på kl6 sidan.
IMG_20190908_110919-01.jpeg

Ska ge mig på att massera ändlänkarna lite senare men är nöjd just nu :)
Vad tycks? :)

Bra jobbat! Möjligtvis att endsen blev lite för korta/ inte tillräckligt djupa men inget jag skulle ligga vaken över då det är lättare sagt en gjort att hitta ends till de där boetterna ;)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Svart cordovan/kalv skulle sitta snyggt. Vad är det för bandbredd? 20mm?
29BFE767-2755-4B87-BDDB-56DF32AD233B.png
BBC10C50-9A09-4E76-B533-F58CA06F7596.png
34C82F62-95D0-4511-B371-ABFB7C9D3BD8.png
Tack, det är 18mm bandbredd :)
Har varit i tankarna på svart cordovan med svarta stygn. Vet dock inte hur det ser ut då bandet isåfall kommer att vara blankt och tavlan matt?
Hade gärna haft en nitad oysterlänk, men de växer inte på träd direkt..
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
@Alvin @ANALOGUE @theargonaut.
Det gick! Typ 2-3h fix med att slipa ändlänkar och översta länkbiten från 20mm till 19. Samt korta genom att böja bort "fasta" länkbitar på kl6 sidan.
IMG_20190908_110919-01.jpeg

Ska ge mig på att massera ändlänkarna lite senare men är nöjd just nu :)
Vad tycks? :)
Ball på länk. Ser en viss risk att sista länkbitarna innan ends kommer slita på bandhornens innsida, så håll ett öga där....
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bra jobbat! Möjligtvis att endsen blev lite för korta/ inte tillräckligt djupa men inget jag skulle ligga vaken över då det är lättare sagt en gjort att hitta ends till de där boetterna ;)
Ändlänkarna glappar något så hoppas kunna få det tajtare när man ger de en liten massage :)
Ball på länk. Ser en viss risk att sista länkbitarna innan ends kommer slita på bandhornens innsida, så håll ett öga där....
Ja jag tyckte den blev cool. Ska hålla koll, kan alltid slipa ner de lite till :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ser ut som ett militärur så grått eller grönt skulle passa fint. Både läder och nylon.

Personligen hade jag valt en grön ton som plockar upp det gula i urtavlan. En grå ton plockar liksom inte upp nånting tänker jag.
Ja kände samma att grått inte riktigt lyfte den som jag ville. Jag har inte tänkt i gröna banor, tack för tipset @Aurum. Tips på vettigt nylon? Aldrig ägt innan och vet inte vad jag ska kolla efter?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja kände samma att grått inte riktigt lyfte den som jag ville. Jag har inte tänkt i gröna banor, tack för tipset @Aurum. Tips på vettigt nylon? Aldrig ägt innan och vet inte vad jag ska kolla efter?
Grått matchar och då lyfts ju tex lysmassan och det röda på visarspetsen fram. Man får ju testa sig fram och grått brukar överraska, rätt ovanlig färg på band. Vet inte om Cordura finns i rätt storlek. Annars är naton utan extraflärp helt ok, ibland. Har inte så bra koll på vad man man hitta för band online annars. Grått svinläder är kool men rätt ovanligt.
 
Topp