• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Köpte denna Colt 80210-M USAAF i veckan. NOS, så läderbandet i nyskick är styvt som fan, och får förbli så. Tänkte ev. skaffa sailcloth i någon Camo-grön kulör. Gärna med svarta sömmar & spänne. (18mm)

Tips?

9740B943-5CF0-48BF-8210-447B01125E13.jpeg
 

martaSM30

Audemars
Har en omvänd fråga: har ett störtskönt band (tack @Psykel !) men blev hänvisad till fel band till fel klocka-tråden av kombinationen nedan (🥲). Så, vad tror panelen är en bättre klocka till bandet nedan? Jag tänker åt hållet liten klocka från 90-talet?
864EF986-DAE7-4571-8AA0-ABC3B640D3EF.jpeg

F12C518A-29BA-4009-A3AA-2B66E5DBCB6D.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Köpte denna Colt 80210-M USAAF i veckan. NOS, så läderbandet i nyskick är styvt som fan, och får förbli så. Tänkte ev. skaffa sailcloth i någon Camo-grön kulör. Gärna med svarta sömmar & spänne. (18mm)

Tips?
Fin klocka! Jag hade nog valt ett helsvart NATO till den (såväl band som keepers) då den i mitt tycke gör sig bäst så. Lite stealth över det hela. Det är däremot ingen USAAF-klocka (tro mig), loggan på urtavlan tillhör Thunderbirds som är en uppvisningsgrupp inom USAF baserade på Nellis Air Force Base i Las Vegas, Nevada. Gissar därför på att Thunderbirds har deltagit i någon flyguppvisning (Key West Air Show?) och/eller ett "fly-in" på den marina flygbasen i Key West i Florida någon gång och att klockan har tillverkats för och funnits till salu vid detta tillfälle.
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Är ute efter ett Nato med mönster, gärna i kulörta färger, men som även är i den omöjliga dimensionen 17 mm. Någon som har tips på lager?
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
1D135DD3-89A0-4752-BC4B-EDCB30374033.jpeg
Haft lite problem att hitta band till den här lilla rackaren men hittade nu ett tunt, svart läderband som passar perfekt. Tyvärr luktar det mögel/gammalt förråd efter att ha legat i en låda alldeles för många år. Är det någon som har något tips på hur man kan få bort lukten?
 

Espskar

Omega
1D135DD3-89A0-4752-BC4B-EDCB30374033.jpeg
Haft lite problem att hitta band till den här lilla rackaren men hittade nu ett tunt, svart läderband som passar perfekt. Tyvärr luktar det mögel/gammalt förråd efter att ha legat i en låda alldeles för många år. Är det någon som har något tips på hur man kan få bort lukten?

Ett sätt är att lägga bandet i ättika någon timme. Skölj i vatten. Sedan behöver bandet torka. Dofterna, både av ättika och mögel/källarlukt, försvinner sedan efter ett par veckor. Skadar inte att lägga bandet på en solig plats under tiden.

Att bandet blir vått påverkar utseendet lite genom att det får ett marginellt mer åldrat utseende.

Läder med källarlukt smittar andra material som finns nära med samma lukt så det är klokt att försöka bli av med den.
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Ett sätt är att lägga bandet i ättika någon timme. Skölj i vatten. Sedan behöver bandet torka. Dofterna, både av ättika och mögel/källarlukt, försvinner sedan efter ett par veckor. Skadar inte att lägga bandet på en solig plats under tiden.

Att bandet blir vått påverkar utseendet lite genom att det får ett marginellt mer åldrat utseende.

Läder med källarlukt smittar andra material som finns nära med samma lukt så det är klokt att försöka bli av med den.
Tack för tipset!
 

fc2

Rolex
Vad kör man på denna? Är sugen på länk med raka ends, men det är 17mm mellan hornen så den är svår.
671D0533-5715-442D-AB99-F1EEE7976853.jpeg
Gött, en till som letar 17 mm. Måste vara knepigaste storleken. Själv är jag ute efter ett färgglatt Nato med guldspänne men än så länge endast hittat ett enda Nato, i svart med roséguld...

Helst skulle jag vilja hitta en Gay Freres-länk i 18K YG men det känns som helt orimligt att ens tänka sig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad för olja? Hur gör man, lägger i skål med olja eller penslar på? :)
Jag tror vilken som funkar. Var någon sadelmakare som sade att det inte härsknade när det absorberas in i skinnet. Har inte efter flera år märkt att tex oliv eller rapsolja härsknar. Säkrast är ju dock dedikerade läderoljor. Jag avfettade faktiskt bandet först för att jag ville mätta bandet med fett.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag tror vilken som funkar. Var någon sadelmakare som sade att det inte härsknade när det absorberas in i skinnet. Har inte efter flera år märkt att tex oliv eller rapsolja härsknar. Säkrast är ju dock dedikerade läderoljor. Jag avfettade faktiskt bandet först för att jag ville mätta bandet med fett.
Jag har missat ditt tidigare inlägg med bilder och kan inte hitta det. Har du möjlighet att lägga upp någon bild på resultatet?
 
Vad säger forumet om band till denna gamla mögelbit? Svårt med tanke på både stål och ”guld”. Inne på mörkbrun ödla, kanske kanske vinrött. Ursäkta bildkvalitet.
04FC0C14-A6C4-49C4-B7F1-18E41FFC25A1.jpeg
Blev ödla, utan att ha tänkt igenom det särskilt mycket. Nöjd ändå. Vad ger forumet för betyg? Skulle definitivt tänka mig att alternera band relativt frekvent på denna.
 

Bilagor

  • 1A50119A-4736-4C5E-B73A-E271FC617DF8.jpeg
    1A50119A-4736-4C5E-B73A-E271FC617DF8.jpeg
    605.4 KB · Visningar: 55
  • E506EF31-753C-40DA-940E-324ECD850800.jpeg
    E506EF31-753C-40DA-940E-324ECD850800.jpeg
    913.6 KB · Visningar: 53

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tack för input! Stoppningen smaksak antar jag.

Bredden blev lite tokig, första bandbytet jag ordnar. Mätte upp med skjutverktyg och konstaterade att det var ca 19mm mellan luggarna. Tänkte att 18mm band då var bra för att ha lite marginal, men den där marginalen är ju rätt ful...
Precis, är det 19 ska det ju vara just 19. :)

Kika på ebay, finns massor med fina 19mm band - ett ostoppat i ljus cordovan hade varit snyggt.
 

CSS

Omega
Morgon, fick denna av min far i helgen då den tillhört min farfar. Någon som har en idé på vad för sorts band som skulle passa bra till?
image_67160577.JPG
 
Topp