• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

fc2

Rolex
Finns det någon här på forumet som tillverkar egna Nato eller egna Nato-liknande band (där bandet är i ett stycke)? Vill skoja till en klocka med band i roliga färger och mönster, men där klockan har den knepiga bredden 17 mm mellan bandhornen varpå det är stört omöjligt att hitta bra band. Eller ens något Nato över huvud taget.
 

Psykel

Patek
Finns det någon här på forumet som tillverkar egna Nato eller egna Nato-liknande band (där bandet är i ett stycke)? Vill skoja till en klocka med band i roliga färger och mönster, men där klockan har den knepiga bredden 17 mm mellan bandhornen varpå det är stört omöjligt att hitta bra band. Eller ens något Nato över huvud taget.
Knepigt. Om perlon duger så kan du leta reda på 16mm, brukar liksom "flyta ut" en millimeter när det är en bredare bandbredd än bandet. Har kört 20mm perlon på 21mm luggar och 18mm perlon på 19mm luggar med gott resultat.
 
  • Like
Reactions: fc2

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Andra idéer? Brunt croc-bund till guldaren?

CDBF5929-6C27-47CF-8EC3-D6264A82DF96.jpeg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Andra idéer? Brunt croc-bund till guldaren?

CDBF5929-6C27-47CF-8EC3-D6264A82DF96.jpeg
Jag skulle nog vilja ha ett mörkt eller en kallare ton vad gäller band på Explorern. Kan vara annorlunda i verkligheten, men upplever att färgen på bandet tar över lite väl mycket?

Tycker färgen på bandet är väldigt bra på guldaren, och det räcker långt.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag skulle nog vilja ha ett mörkt eller en kallare ton vad gäller band på Explorern. Kan vara annorlunda i verkligheten, men upplever att färgen på bandet tar över lite väl mycket?

Tycker färgen på bandet är väldigt bra på guldaren, och det räcker långt.
Ljuset hjälper inte. I solljus upplever jag att bandet och patinan lirar bra och förstärker varandra.

I den hemska inomhusbelysningen så lirar det nästan bättre med ett cremefärgat.


Svarta från subben på Expyn, tror olivgrönt hade blivit grymt på subben mtp lite "kallare" index, stål-GMT är bra och kanske ett lite mer brunt och mindre rött på Guld-GMTn?

Svart är svårt iom dessa tidiga giltar inte är blanka. Då ser tavlan grå ut vilken blir knas för mig. :)

99B15715-6550-4132-80D4-68B64A46C165.jpeg
CA1D7C43-1654-4BD1-8C29-DF508FD69223.jpeg
C8B19D17-6B44-4054-BB21-871998418B9F.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Andra idéer? Brunt croc-bund till guldaren?

CDBF5929-6C27-47CF-8EC3-D6264A82DF96.jpeg
Fina band men ser lite för städat och blankt ut. Det ser lite väl mycket ut som vad det är, en dyr samling av gamla bruksur som kommit in i finrummet. Jag hade tagit bort de lackade och in med anilint läder. Bort med modebandet på 1675/8 fast färgen såg fin ut. In med ett grönt canvas.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fina band men ser lite för städat och blankt ut. Det ser lite väl mycket ut som vad det är, en dyr samling av gamla bruksur som kommit in i finrummet. Jag hade tagit bort de lackade och in med anilint läder. bort med modebandet fast färgen såg fin ut. In med ett grönt canvas.
Samtidigt så är det sånna band jag gillar. Men visa gärna hur du tänker. Kanske är jag fast i gamla spår. Din gamla gröna guld-kombo är dock too much för mig. :)

På det stora hela så tillbringar alla klockorna 90+% av tiden på oyster anyway men det är kul att kunna variera några minuter då och då.

Håller med om cordovan-bandet. Hade gillat denna kombo men väldigt tveksamt om jag använt. Så knappast värt pengarna det skulle kosta. Du tror inte en bund-flärp i samma modetyg som bandet hade gjort det bättre?

 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Samtidigt så är det sånna band jag gillar. Men visa gärna hur du tänker. Kanske är jag fast i gamla spår. Din gamla gröna guld-kombo är dock too much för mig. :)

På det stora hela så tillbringar alla klockorna 90+% av tiden på oyster anyway men det är kul att kunna variera några minuter då och då.

Håller med om cordovan-bandet. Hade gillat denna kombo men väldigt tveksamt om jag använt. Så knappast värt pengarna det skulle kosta. Du tror inte en bund-flärp i samma modetyg som bandet hade gjort det bättre?

Min gröna kombo var ju helt sjuk, men ett mörkgrönt vanligt läder passar till det mesta. Guld som stål. Tycker helt klart du borde ha ett i samlingen.

Inte speciellt förtjust i bund även om jag ofta blir sugen på att plocka fram mina.

Detta är vad jag menar med anilina band. Band utan tråkig täckande färg. Resultatet blir ett levande material som åldras. Samma band, bara naturligt åldrande.

05_f2190faf-3b08-4755-8543-6a191b3d0b22_1024x1024.jpg

 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Min gröna kombo var ju helt sjuk, men ett mörkgrönt vanligt läder passar till det mesta. Guld som stål. Tycker helt klart du borde ha ett i samlingen.

Inte speciellt förtjust i bund även om jag ofta blir sugen på att plocka fram mina.

Detta är vad jag menar med anilina band. Band utan tråkig täckande färg. Resultatet blir ett levande material som åldras. Samma band, bara naturligt åldrande.

05_f2190faf-3b08-4755-8543-6a191b3d0b22_1024x1024.jpg

Närmaste jag har är ett barenia-läder som brukar patineras fint över tid. Tycker dock det är svårt färgmässigt till någon av klockorna. Det ligger mest och väntar på att jag någon gång igen köper en Daytona. Men det där ser bra ut och hade nog flugit till subben framförallt. GMTn är svår med den bruna tavlan och Explorern tycker jag ser död ut på nästan alla band.

812152B1-D4B1-4D83-9412-21ED21D09250.jpeg


Har ett par gröna till en annan klocka men de är deasvärre 18mm. Men absolut fint och skulle nog lira bra med guldet framförallt. Lite osäker på kombon grönt och brunt men får slita fram de banden och testa färgmässigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Närmaste jag har är ett barenia-läder som brukar patineras fint över tid. Tycker dock det är svårt färgmässigt till någon av klockorna. Det ligger mest och väntar på att jag någon gång igen köper en Daytona. Men det där ser bra ut och hade nog flugit till subben framförallt. GMTn är svår med den bruna tavlan och Explorern tycker jag ser död ut på nästan alla band.

812152B1-D4B1-4D83-9412-21ED21D09250.jpeg


Har ett par gröna till en annan klocka men de är deasvärre 18mm. Men absolut fint och skulle nog lira bra med guldet framförallt. Lite osäker på kombon grönt och brunt men får slita fram de banden och testa färgmässigt.
Ditt barenialäder är helt klart av den typen jag syftar på. Tycker det är så trevliga. Lite samma med reptilband, de olackade tycker jag känns så mycket lyxigare och lättare att använda då de inte är så blanka utan lite får lite djup ist. Stort plus när kanterna är skurna och målade/vaxade ist för gummilackade som mycket är. Denna gummilack åldras inte och spricker ist, Hatar när premiumtillverkare gör så, och de gör så ofta.
 
  • Like
Reactions: Per

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hej på er! Jag köpte denna igår och är sugen på att testa lite olika band och även länk. Bortsett från tropic, vad tror ni skulle se bra ut? 😃 Den tar 19mm.
0.jpg

Hoppas att ni får en fortsatt fin helg! ❄
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Superfina klockor och fina band! Kommer du i ärlighetens namn köra dem på band så mkt? Känns som klockorna Kommer sitta på länk 99 av 100 dagar, med all rätt :) ?
Tack!

Så är det givetvis. Men jag är knappast ensam om att fippla lite med dem och köra dem på band några timmar innan jag är tillbaka på oyster igen. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack!

Så är det givetvis. Men jag är knappast ensam om att fippla lite med dem och köra dem på band några timmar innan jag är tillbaka på oyster igen. :)
Nä såklart men jag menar bara att du säkert kan leva med 95%iga band de timmarna :)

Om alla sitter på oyster hade jag hellre satt en på jubilee än läder
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Har min klocka på service just nu och sitter och funderar på ett fint armband till just denna. Min tanke är ju något som inte ser så nytt ut, roligast kanske vore ett original omega-band modell äldre, ljus brunt kanske? Jag tar gärna tips 😀 IMG_20201022_163208.jpg 1606163195025451044225759959253.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vill bara slå ett slag för de nytillverkade banden från Tropic!
Underbart mjuka och följsamma, andas kvalitet och vanilj! 😂 🙏
2862C986-5E5B-4195-AECB-C2320E573EFB.jpeg
E905DC8D-0EC0-4196-8E4E-D5E17EBBB8A3.jpeg
B05D2CC2-D270-4719-9BF0-68F4EA209C8F.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp