• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Svin jag vill ha :) får kolla ebay.
18071982-mhon1yktxteywtztxkyn02p2-Zoom.jpg

Senast ändrad:
18071982-mhon1yktxteywtztxkyn02p2-Zoom.jpg

Tack! Svinkoola

Skickade meddelande till båda. Nos är ju grymt men samtidigt rätt skönt med ett använt som blivit mjukare... kommer ju ändå använda liksom....

Senast ändrad:
Har en Certina DS från 1961 som jag gärna vill använda länk på, tycker den guldiga tavlan kommer mer till sin rätt då. Original länkar är ju grymt trevliga, men tillgången är dålig och priserna överstiger ju priset på klockan med råge. Vilken av dessa två till vänster är rätt för klockan?
IMG_20200913_152341_241.jpg

Kör just nu med en billigare flexlänk som funkar men ger inte det där lilla extra.
IMG_20210123_140708.jpg

Nån som har tips på en trevlig vintage länk som skulle kunna funka med klockan?

/Foppa

Har en Certina DS från 1961 som jag gärna vill använda länk på, tycker den guldiga tavlan kommer mer till sin rätt då. Original länkar är ju grymt trevliga, men tillgången är dålig och priserna överstiger ju priset på klockan med råge. Vilken av dessa två till vänster är rätt för klockan?
IMG_20200913_152341_241.jpg

Kör just nu med en billigare flexlänk som funkar men ger inte det där lilla extra.
IMG_20210123_140708.jpg

Nån som har tips på en trevlig vintage länk som skulle kunna funka med klockan?

/Foppa
Körde en gammal rislänk med typ 18,2mm ändlänkar, funkade hjälpligt. Har nog ett par tre stycken liggandes. :)
2075263A-5398-4812-A1A4-DD4ED2A796EC.png

Jobbar på att köpa hem en guldig vintageklocka i present till min man och vill gärna att han får ett nytt fräscht skinnarmband till. Jag är en riktig noob och kommer inte ge mig på att göra det själv utan går gärna till någon trevlig urmakare i stockholm som har tjusiga band i butik och lämnar in för bandbyte. Vart tusan går man! Vilka goa klockgubbar har tjusiga band? Tänker mörkbrunt eller guldbrunt för att det är så jäkla tjusigt till guld. Hoppas det är okej att fråga detta i denna tråd!

Jobbar på att köpa hem en guldig vintageklocka i present till min man och vill gärna att han får ett nytt fräscht skinnarmband till. Jag är en riktig noob och kommer inte ge mig på att göra det själv utan går gärna till någon trevlig urmakare i stockholm som har tjusiga band i butik och lämnar in för bandbyte. Vart tusan går man! Vilka goa klockgubbar har tjusiga band? Tänker mörkbrunt eller guldbrunt för att det är så jäkla tjusigt till guld. Hoppas det är okej att fråga detta i denna tråd!
Vet inte riktigt vem som är bäst lokalt i sthlm, men lägg gärna upp bild på klockan så kan vi försöka oss på stiltips iaf.

Här har ni en kluring. Vad skulle passa in den här tjocka Junghans Quartzen? En sliten länk på nu som jag inte vet om den är original eller ej. Lite specs. 36mm bred, 41mm mellan luggarna, 18mm bandbredd och 13mm tjock. Det är en liten klumpeduns detta

Bilagor

• A780A7B6-05EB-4771-BC03-3EF72AF6928E.jpeg
    A780A7B6-05EB-4771-BC03-3EF72AF6928E.jpeg
    997.2 KB · Visningar: 15
  • C72DC808-CB90-407C-9E90-29EDF604625E.jpeg
    C72DC808-CB90-407C-9E90-29EDF604625E.jpeg
    190.7 KB · Visningar: 15
Kolla ABC, på hornsgatan.

Vet inte riktigt vem som är bäst lokalt i sthlm, men lägg gärna upp bild på klockan så kan vi försöka oss på stiltips iaf.
FE7833AB-3176-45FE-ADE8-6476823D2245.png

Hade span på flera men denna blev det! Tänker mig mörkbrun krokodil för klassisk look, men är öppen för förslag! Och gärna fysisk urmakare som kan serva urverket också? Ligger ni på några bra tips i Stockholm?

Hade span på flera men denna blev det! Tänker mig mörkbrun krokodil för klassisk look, men är öppen för förslag! Och gärna fysisk urmakare som kan serva urverket också? Ligger ni på några bra tips i Stockholm?

Om du har vägarna förbi Uppsala så kan jag varmt rekommendera Tidlösa Ur. Nu i Februari har de dessutom en kampanj där du får ett valfritt band från Hirsch (upp till 699kr) när du låter helserva din klocka. Kanske vore värt att konsultera? Kolla instagram @tidlosaur.

Villhöver ett gummiband till min nya Heuer night diver. På katalogbilder från typ -82 sitter klockan på ett vad som ser ut som ett svart Isofrane. Och det vill jag ju såklart också ha...

Men Isofrane gå mig veterligen att hitta i 18mm. Cousins säljer en variant i silikon. Har någon provat? Dammsamlare?

Styr mig gärna i rätt riktning till ett bra Isofrane-liknade band i bra kvalitet - 18mm.

Eller du kanske har ett att sälja? Eller så säljer du mig ett Tropic Sport, det funkar ju alltid? :)

1613135816143.png

1613135445813.png

Den här tissot länken kom med klockan på bilden i en hög med lite andra klockor som jag fick av min mor. Tänkte passa på att ställa en omvänd fråga, vilken tissot klocka skulle passa grymt bra på den länken...
IMG_20210214_213814.jpg
IMG_20210214_213826.jpg

Gå upp på Hornsgatan 29!
Werner Koch

Tillbaka
Topp