Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror du är på rätt spår, själv kör jag min på ett gammalt mesh där ändlänkarna är betydligt bredare än själva bandet. Tycker det sitter fint och lyfter klockan rejält så jag skulle rekommendera något i samma stuk.Den här revuen har 20 luggar och klockan mäter 33mm, tycker klockan försvinner med läderband. Vad finns det för roliga länkar att kolla på, hade nån tanke om bonklip skulle kunna funka?
Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.
Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.Den här revuen har 20 luggar och klockan mäter 33mm, tycker klockan försvinner med läderband. Vad finns det för roliga länkar att kolla på, hade nån tanke om bonklip skulle kunna funka?
Tackar !Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.
Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
Har du något tips på en leverantör man kan kika på?Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.
Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
Tackar !
Är det 16mm luggar? Nåt gammalt NOS-band från Ebay skulle säkert funka. Har dock dålig koll på vilka handlare som är bra där.Har du något tips på en leverantör man kan kika på?
Jajjamän, ok, tack!Är det 16mm luggar? Nåt gammalt NOS-band från Ebay skulle säkert funka. Har dock dålig koll på vilka handlare som är bra där.
Jamen precis så var tanken, ett lite smalare band som framhäver luggarna och klockan. Mycket snyggt , ska kolla om jag hittar nått åt det hållet.Tror du är på rätt spår, själv kör jag min på ett gammalt mesh där ändlänkarna är betydligt bredare än själva bandet. Tycker det sitter fint och lyfter klockan rejält så jag skulle rekommendera något i samma stuk.
Ja bandet som sitter på är hopplöst fel, som du säger kanske ett band som smiter snyggare runt bandstiftet skulle bli bättre. Bamboo i 20mm blir nog svårt, finns ju iofs alternativ är sugen på att se hur den ser ut med bonklip liknade länk. Ska kolla lite vad jag kan hitta, tack för tipsen.Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.
Kolla forstners band.Ja bandet som sitter på är hopplöst fel, som du säger kanske ett band som smiter snyggare runt bandstiftet skulle bli bättre. Bamboo i 20mm blir nog svårt, finns ju iofs alternativ är sugen på att se hur den ser ut med bonklip liknade länk. Ska kolla lite vad jag kan hitta, tack för tipsen.
Kan du hitta med tvärgående söm längs med bandstiftet tillsammans med den vanliga sömmen ger det ett väldigt tidstypiskt utseende. Alternativt helt utan söm då. På tidiga guldur var det inte ovanligt med svinläder, ser charmigt ut och klär ner uret något. Tänk som alltid på tjockleken också, äldre ur ser oftyast inte bra ut på tjocka stoppade band.Har inte fått hem denna än men vill köpa något trevligt läder under tiden. Misstänker att den kommer på något billigt. Funderar på vad för typ av läder och spänne som hade varit mest korrekt för 40-tal. Sneglar mot blank cognacfärgad crocodil eller ödla. Välkomnar stilförslag i både svart och brunt och framförallt vad för spänne som rimmar med klockan
Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.Kan du hitta med tvärgående söm längs med bandstiftet tillsammans med den vanliga sömmen ger det ett väldigt tidstypiskt utseende. Alternativt helt utan söm då. På tidiga guldur var det inte ovanligt med svinläder, ser charmigt ut och klär ner uret något. Tänk som alltid på tjockleken också, äldre ur ser oftyast inte bra ut på tjocka stoppade band.
Helt klart i den stilen även om dessa kanske är lite grova, svårt att avgöra utan att titta närmare. Finns ju en hel del NOS band på ebay också om man vill ha det än mer äkta.Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.
Dulas Vintage Genuine Leather Quick Release Dress Watch Strap
Inspired by 1950s vintage straps, the strap has been designed for dress watches from vintage timepieces from brands such as Rolex and Omega to affordable high street watches. The strap has transparent painted edges, which adds a subtle design element andwww.watchgecko.com
Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.
Dulas Vintage Genuine Leather Quick Release Dress Watch Strap
Inspired by 1950s vintage straps, the strap has been designed for dress watches from vintage timepieces from brands such as Rolex and Omega to affordable high street watches. The strap has transparent painted edges, which adds a subtle design element andwww.watchgecko.com
Det sitter ett 18mm på den på bilden så 18mm är det nog som gäller, möjligtvis 19mm. Ja ett sådant spänne hade nog lirat! Kommer köpa lite olika band om jag känner mig själv rätt men lutar nog också mer åt dressat. Oavsett så hade ett NOS Hamiltonband med spänne suttit riktigt fint! Kommer förmodligen även beställa tidsenlig Hamilton box då det finns många tillsalu billigt på ebay.Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?
Håller med @Aurum i övrigt. Blank krokodil eller ödla funkar fint om du vill ha en mer dressad look, medan svin eller annat matt skinn dressar ner det. Jag personligen hade kanske satsat på nåt mer dressat, men det är min personliga smak. Kan du sen få tag på ett trapezoid-format spänne så tror jag nog att det skulle passa lite bättre periodsmässigt till klockan, typ den här stilen:
Tidiga Cartier kom ofta på naturfärgar svinläder, förändrar ingen men kul att veta.Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?
Håller med @Aurum i övrigt. Blank krokodil eller ödla funkar fint om du vill ha en mer dressad look, medan svin eller annat matt skinn dressar ner det. Jag personligen hade kanske satsat på nåt mer dressat, men det är min personliga smak. Kan du sen få tag på ett trapezoid-format spänne så tror jag nog att det skulle passa lite bättre periodsmässigt till klockan, typ den här stilen:
Ja, kul att veta! Har man en bra bredd på sin Cartiersamling som vissa av oss, så kan man ju ha lite olika varianter av band på olika klockor.Tidiga Cartier kom ofta på naturfärgar svinläder, förändrar ingen men kul att veta.
Är det 18mm borde det ju inte vara nåt problem. Går ju att testa lite olika, och extra 18mm är väl inte nåt problem att ha liggandes om nåt inte skulle funka.Det sitter ett 18mm på den på bilden så 18mm är det nog som gäller, möjligtvis 19mm. Ja ett sådant spänne hade nog lirat! Kommer köpa lite olika band om jag känner mig själv rätt men lutar nog också mer åt dressat. Oavsett så hade ett NOS Hamiltonband med spänne suttit riktigt fint! Kommer förmodligen även beställa tidsenlig Hamilton box då det finns många tillsalu billigt på ebay.
Svinläder med tvärgående+kantsöm.Har inte fått hem denna än men vill köpa något trevligt läder under tiden. Misstänker att den kommer på något billigt. Funderar på vad för typ av läder och spänne som hade varit mest korrekt för 40-tal. Sneglar mot blank cognacfärgad crocodil eller ödla. Välkomnar stilförslag i både svart och brunt och framförallt vad för spänne som rimmar med klockan
Är det en kille från Sverige som gör dom?Svinläder med tvärgående+kantsöm.
Edit: Såg att du fått kompetent hjälp ovan.
Kan isåfall tipsa om att mitt kommer från TorreStraps på instagram, snabb och duktig bandmakare som syr efter din specifikation till överkomligt pris.
italienare.Är det en kille från Sverige som gör dom?
Någon med tips på bra band, gärna kortare längd än standard pga begåvats med tunna handleder, för min Omega 168.005? Tror att ett svart med lite struktur vore fint för mer formella tillfällen?
Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!Är själv svag för Perlons på vintage ur. De går också att förkorta väldigt enkelt. Men främst så är de snygga och riktigt bekväma!
Däremot finns det flera som är lite anti Perlons så beror lite på vad man själv gillar. Har du inte testat så skulle jag ändå rekommendera dig att göra det!
Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd.Någon med tips på bra band, gärna kortare längd än standard pga begåvats med tunna handleder, för min Omega 168.005? Tror att ett svart med lite struktur vore fint för mer formella tillfällen?
Sorry, missade helt att Canee hade skrivit formella.Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!
Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd.
XS Cordovan horween Uhrenband 18,19, 20mm schwarz oder braun Top Qualität / 44 | eBay
Das von der Fa. HORWEEN in Chicago gegerbt wurde. Das Cordovan Leder hat einen hohen Naturfettanteil. Schließe Edelstahl oder vergoldet. Modell CORDOVAN flach und kurz. Oberfläche glanz. XS CORDOVAN SHELL HOCHWERTIGES UHRBAND.www.ebay.com
Är själv svag för Perlons på vintage ur. De går också att förkorta väldigt enkelt. Men främst så är de snygga och riktigt bekväma!
Däremot finns det flera som är lite anti Perlons så beror lite på vad man själv gillar. Har du inte testat så skulle jag ändå rekommendera dig att göra det!
EDIT: Såg inte att det stod formella så tar tillbaka detta förslaget.
Tack för tips från båda! Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Tänkte tips i allmänhet och funderade om inte svart med struktur kunde vara fint för att dressa upp den lite för mer formella tillfällen.Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!
Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd.
XS Cordovan horween Uhrenband 18,19, 20mm schwarz oder braun Top Qualität / 44 | eBay
Das von der Fa. HORWEEN in Chicago gegerbt wurde. Das Cordovan Leder hat einen hohen Naturfettanteil. Schließe Edelstahl oder vergoldet. Modell CORDOVAN flach und kurz. Oberfläche glanz. XS CORDOVAN SHELL HOCHWERTIGES UHRBAND.www.ebay.com
Jag jobbar på det! De uppskattades mer än vad jag hade räknat med så de sålde slut på någon vecka!Tack för tips från båda! Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Tänkte tips i allmänhet och funderade om inte svart med struktur kunde vara fint för att dressa upp den lite för mer formella tillfällen.
@Wristbuddys.com - när kan ni tänkas få in det vävda natot i blått med khakistripe i 20mm? Ser ut som att nästan alla i 20 mm är slutsålda?
Tack, ska hålla utkik. Ber om ursäkt till övriga för att jag ogenomtänkt kapade tråden med detta privata ärende.Jag jobbar på det! De uppskattades mer än vad jag hade räknat med så de sålde slut på någon vecka!
Är i diskussion med leverantören då jag vill ha single-pass band samt ännu bättre kvalitet men borde inte dröja mer än ett par veckor.