• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Förslag mottages 🙂 IMG_20210224_172210_572.jpg
 

foppa13

Cartier
Den här revuen har 20 luggar och klockan mäter 33mm, tycker klockan försvinner med läderband. Vad finns det för roliga länkar att kolla på, hade nån tanke om bonklip skulle kunna funka?
IMG_20210224_214422.jpg
 

Enoch

Omega
Den här revuen har 20 luggar och klockan mäter 33mm, tycker klockan försvinner med läderband. Vad finns det för roliga länkar att kolla på, hade nån tanke om bonklip skulle kunna funka?
IMG_20210224_214422.jpg
Tror du är på rätt spår, själv kör jag min på ett gammalt mesh där ändlänkarna är betydligt bredare än själva bandet. Tycker det sitter fint och lyfter klockan rejält så jag skulle rekommendera något i samma stuk.

3213EAE7-06C8-44F8-965D-27C1CE17DDCD.jpeg
 

Psykel

Patek
Förslag mottages 🙂 IMG_20210224_172210_572.jpg
Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.
Den här revuen har 20 luggar och klockan mäter 33mm, tycker klockan försvinner med läderband. Vad finns det för roliga länkar att kolla på, hade nån tanke om bonklip skulle kunna funka?
IMG_20210224_214422.jpg
Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.

Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
Tackar :)!
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.

Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
Har du något tips på en leverantör man kan kika på?
 

foppa13

Cartier
Tror du är på rätt spår, själv kör jag min på ett gammalt mesh där ändlänkarna är betydligt bredare än själva bandet. Tycker det sitter fint och lyfter klockan rejält så jag skulle rekommendera något i samma stuk.

3213EAE7-06C8-44F8-965D-27C1CE17DDCD.jpeg
Jamen precis så var tanken, ett lite smalare band som framhäver luggarna och klockan. Mycket snyggt 👍, ska kolla om jag hittar nått åt det hållet.
 

foppa13

Cartier
Standardsvaret grisläder. Skulle nog lira fint med tavlan dessutom.

Ett tunnare läderband med diskretare söm (eller kanske helt utan söm) kanske skulle funka bättre än det som sitter på? Tveksam till om den klockan skulle passa på nån annan länk än bamboo, men en sådan i 20mm lär ju vara nästintill omöjlig att hitta, för att inte tala om orimligt dyr.
Ja bandet som sitter på är hopplöst fel, som du säger kanske ett band som smiter snyggare runt bandstiftet skulle bli bättre. Bamboo i 20mm blir nog svårt, finns ju iofs alternativ är sugen på att se hur den ser ut med bonklip liknade länk. Ska kolla lite vad jag kan hitta, tack för tipsen.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Har inte fått hem denna än men vill köpa något trevligt läder under tiden. Misstänker att den kommer på något billigt. Funderar på vad för typ av läder och spänne som hade varit mest korrekt för 40-tal. Sneglar mot blank cognacfärgad crocodil eller ödla. Välkomnar stilförslag i både svart och brunt och framförallt vad för spänne som rimmar med klockan

B64F8EC1-BF9E-4EEA-9EAE-96681A468FBD.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inte fått hem denna än men vill köpa något trevligt läder under tiden. Misstänker att den kommer på något billigt. Funderar på vad för typ av läder och spänne som hade varit mest korrekt för 40-tal. Sneglar mot blank cognacfärgad crocodil eller ödla. Välkomnar stilförslag i både svart och brunt och framförallt vad för spänne som rimmar med klockan

B64F8EC1-BF9E-4EEA-9EAE-96681A468FBD.jpeg
Kan du hitta med tvärgående söm längs med bandstiftet tillsammans med den vanliga sömmen ger det ett väldigt tidstypiskt utseende. Alternativt helt utan söm då. På tidiga guldur var det inte ovanligt med svinläder, ser charmigt ut och klär ner uret något. Tänk som alltid på tjockleken också, äldre ur ser oftyast inte bra ut på tjocka stoppade band.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Kan du hitta med tvärgående söm längs med bandstiftet tillsammans med den vanliga sömmen ger det ett väldigt tidstypiskt utseende. Alternativt helt utan söm då. På tidiga guldur var det inte ovanligt med svinläder, ser charmigt ut och klär ner uret något. Tänk som alltid på tjockleken också, äldre ur ser oftyast inte bra ut på tjocka stoppade band.
Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.


08DB945C-DB80-4EE9-872B-54CE5692902A.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.


08DB945C-DB80-4EE9-872B-54CE5692902A.jpeg
Helt klart i den stilen även om dessa kanske är lite grova, svårt att avgöra utan att titta närmare. Finns ju en hel del NOS band på ebay också om man vill ha det än mer äkta.
 

Psykel

Patek
Tack för tips! Kanske något i den här stilen? Med annat spänne då.


08DB945C-DB80-4EE9-872B-54CE5692902A.jpeg
Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?
Håller med @Aurum i övrigt. Blank krokodil eller ödla funkar fint om du vill ha en mer dressad look, medan svin eller annat matt skinn dressar ner det. Jag personligen hade kanske satsat på nåt mer dressat, men det är min personliga smak. Kan du sen få tag på ett trapezoid-format spänne så tror jag nog att det skulle passa lite bättre periodsmässigt till klockan, typ den här stilen:
straps-jpg.268398
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?
Håller med @Aurum i övrigt. Blank krokodil eller ödla funkar fint om du vill ha en mer dressad look, medan svin eller annat matt skinn dressar ner det. Jag personligen hade kanske satsat på nåt mer dressat, men det är min personliga smak. Kan du sen få tag på ett trapezoid-format spänne så tror jag nog att det skulle passa lite bättre periodsmässigt till klockan, typ den här stilen:
straps-jpg.268398
Det sitter ett 18mm på den på bilden så 18mm är det nog som gäller, möjligtvis 19mm. Ja ett sådant spänne hade nog lirat! Kommer köpa lite olika band om jag känner mig själv rätt men lutar nog också mer åt dressat. Oavsett så hade ett NOS Hamiltonband med spänne suttit riktigt fint! Kommer förmodligen även beställa tidsenlig Hamilton box då det finns många tillsalu billigt på ebay.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dom där verkar bara finnas i 18 och 20 mm. Vad är det för bandbredd på din Hamilton?
Håller med @Aurum i övrigt. Blank krokodil eller ödla funkar fint om du vill ha en mer dressad look, medan svin eller annat matt skinn dressar ner det. Jag personligen hade kanske satsat på nåt mer dressat, men det är min personliga smak. Kan du sen få tag på ett trapezoid-format spänne så tror jag nog att det skulle passa lite bättre periodsmässigt till klockan, typ den här stilen:
straps-jpg.268398
Tidiga Cartier kom ofta på naturfärgar svinläder, förändrar ingen men kul att veta.
 

Psykel

Patek
Tidiga Cartier kom ofta på naturfärgar svinläder, förändrar ingen men kul att veta.
Ja, kul att veta! Har man en bra bredd på sin Cartiersamling som vissa av oss, så kan man ju ha lite olika varianter av band på olika klockor. ;)
Sen har jag nog nåt gammalt 17mm grisläder liggandes som jag skulle kunna testköra på nån av mina Must de Tank.
Det sitter ett 18mm på den på bilden så 18mm är det nog som gäller, möjligtvis 19mm. Ja ett sådant spänne hade nog lirat! Kommer köpa lite olika band om jag känner mig själv rätt men lutar nog också mer åt dressat. Oavsett så hade ett NOS Hamiltonband med spänne suttit riktigt fint! Kommer förmodligen även beställa tidsenlig Hamilton box då det finns många tillsalu billigt på ebay.
Är det 18mm borde det ju inte vara nåt problem. Går ju att testa lite olika, och extra 18mm är väl inte nåt problem att ha liggandes om nåt inte skulle funka.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har inte fått hem denna än men vill köpa något trevligt läder under tiden. Misstänker att den kommer på något billigt. Funderar på vad för typ av läder och spänne som hade varit mest korrekt för 40-tal. Sneglar mot blank cognacfärgad crocodil eller ödla. Välkomnar stilförslag i både svart och brunt och framförallt vad för spänne som rimmar med klockan

B64F8EC1-BF9E-4EEA-9EAE-96681A468FBD.jpeg
Svinläder med tvärgående+kantsöm. :)
611B8360-7677-41DB-9148-00B4A60028C6.jpeg


Edit: Såg att du fått kompetent hjälp ovan. :D

Kan isåfall tipsa om att mitt kommer från TorreStraps på instagram, snabb och duktig bandmakare som syr efter din specifikation till överkomligt pris.
 
Senast ändrad:

Lavatt

Cartier
Någon med tips på bra band, gärna kortare längd än standard pga begåvats med tunna handleder, för min Omega 168.005? Tror att ett svart med lite struktur vore fint för mer formella tillfällen?

49284CF4-21D4-4DAC-8CA1-9CCD3EDBC874.jpeg
0F35254A-D538-4A8E-9F06-6E245ED549DE.jpeg

Är själv svag för Perlons på vintage ur. De går också att förkorta väldigt enkelt. Men främst så är de snygga och riktigt bekväma!

Däremot finns det flera som är lite anti Perlons så beror lite på vad man själv gillar. Har du inte testat så skulle jag ändå rekommendera dig att göra det!


EDIT: Såg inte att det stod formella så tar tillbaka detta förslaget.
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Är själv svag för Perlons på vintage ur. De går också att förkorta väldigt enkelt. Men främst så är de snygga och riktigt bekväma!

Däremot finns det flera som är lite anti Perlons så beror lite på vad man själv gillar. Har du inte testat så skulle jag ändå rekommendera dig att göra det!
Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!


Någon med tips på bra band, gärna kortare längd än standard pga begåvats med tunna handleder, för min Omega 168.005? Tror att ett svart med lite struktur vore fint för mer formella tillfällen?

49284CF4-21D4-4DAC-8CA1-9CCD3EDBC874.jpeg
0F35254A-D538-4A8E-9F06-6E245ED549DE.jpeg
Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd. :)

 

Lavatt

Cartier
Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!



Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd. :)

Sorry, missade helt att Canee hade skrivit formella.
 
Senast ändrad:

Canee

Cartier
2-Faktor
Är själv svag för Perlons på vintage ur. De går också att förkorta väldigt enkelt. Men främst så är de snygga och riktigt bekväma!

Däremot finns det flera som är lite anti Perlons så beror lite på vad man själv gillar. Har du inte testat så skulle jag ändå rekommendera dig att göra det!


EDIT: Såg inte att det stod formella så tar tillbaka detta förslaget.

Mm, jätteformella är de, och du säljer dem dessutom - vilket jäkla sammanträffande!



Kolla Nomos Cordovanband i svart, tunnt, fint, och finns i kort längd. :)

Tack för tips från båda! Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Tänkte tips i allmänhet och funderade om inte svart med struktur kunde vara fint för att dressa upp den lite för mer formella tillfällen.

@Wristbuddys.com - när kan ni tänkas få in det vävda natot i blått med khakistripe i 20mm? Ser ut som att nästan alla i 20 mm är slutsålda?
 

Lavatt

Cartier
Tack för tips från båda! Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Tänkte tips i allmänhet och funderade om inte svart med struktur kunde vara fint för att dressa upp den lite för mer formella tillfällen.

@Wristbuddys.com - när kan ni tänkas få in det vävda natot i blått med khakistripe i 20mm? Ser ut som att nästan alla i 20 mm är slutsålda?
Jag jobbar på det! De uppskattades mer än vad jag hade räknat med så de sålde slut på någon vecka!

Är i diskussion med leverantören då jag vill ha single-pass band samt ännu bättre kvalitet men borde inte dröja mer än ett par veckor.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Jag jobbar på det! De uppskattades mer än vad jag hade räknat med så de sålde slut på någon vecka!

Är i diskussion med leverantören då jag vill ha single-pass band samt ännu bättre kvalitet men borde inte dröja mer än ett par veckor.
Tack, ska hålla utkik. Ber om ursäkt till övriga för att jag ogenomtänkt kapade tråden med detta privata ärende. :rolleyes:
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
När OWGMARCH är över så ska den här Nivadan få lite mer handledstid men det krävs ett bandbyte. Vad tror ni lirar bra till boetten som ju har korta bandhorn. Tänker mig ett tunnt skinnband eller corfam. Mäter 20 mm mellan bandhornen. Kom gärna med tips.

127246D4-DEFC-4C0D-8EB1-527648585BFA.jpeg
74E84B45-1528-4A46-A4F5-79F5489247F9.jpeg
 
Topp