• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tavlan ser jag inga fel på. Glaset undrar jag över. Sitter det löst med limrester runtom som snurrats omkring från bild till bild eller vad är det man ser? På bilden 12,5 min i ser det alldeles klafsigt ut. Nåja, glas går väl att byta isf.

Lemanior är fortfarande obegripligt billiga många gånger. Har ingen aning om varför.
 
Hej klockvänner.
Jag har samlat vintageklockor i snart 3 år och lyckats få en trevlig liten samling. Kolla gärna in mitt instagramkonto christofferswatches för bilder och information om klockorna och deras historia. Jag ställs nu inför nästa steg, service! Idag kostar service på klockor skjortan även på klockor som ligger lägre i priser, jag har flera omegadressare runt 3-5k och service på dessa ligger på 4-5k! Ni som samlar vintage? hur många av er gör mindre arbeten själv? och var isf köper ni in era verktyg?
Jag har tyvärr inte varit så aktiv i klocksnack men det ska det bli ändring på nu.

Mvh Christoffer ig christofferswatches
https://www.instagram.com/christofferswatches/
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej klockvänner.
Jag har samlat vintageklockor i snart 3 år och lyckats få en trevlig liten samling. Kolla gärna in mitt instagramkonto christofferswatches för bilder och information om klockorna och deras historia. Jag ställs nu inför nästa steg, service! Idag kostar service på klockor skjortan även på klockor som ligger lägre i priser, jag har flera omegadressare runt 3-5k och service på dessa ligger på 4-5k! Ni som samlar vintage? hur många av er gör mindre arbeten själv? och var isf köper ni in era verktyg?
Jag har tyvärr inte varit så aktiv i klocksnack men det ska det bli ändring på nu.

Mvh Christoffer ig christofferswatches
https://www.instagram.com/christofferswatches/
Hej och välkommen
Ett tips är att kika in på hemslöjdsdelen av forumet, mycket kunskap och hjälp ifall du vill komma igång och göra lite arbeten själv.
Ett par bra trådar att läsa igenom.

https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/

https://klocksnack.se/threads/börja-mecka-beställa-verktyg-mm.57023/
 

watchen

Cartier
Hej på er..
Behöver lite hjälp, har hittat en Heuer Carrera till salu.
Har lite funderingar kring äktheten. Alla jag sett tidigare har Swiss eller T Swiss tryckt på tavlan. Denna har inget sånt tryck. Är inget proffs, så behöver expert hjälp här. Vad tror ni, äkta eller fejk?
Om äkta, vad är ett rimligt pris?
Serienummret börjar på 58XX
7012354A-734C-4C86-B0F0-DB4CE41E5BD0.jpeg

06F94902-3C4E-4FAC-9FC1-5BBC3EF0A352.jpeg
 

Ludenhus

Breitling
Hej klockvänner.
Jag har samlat vintageklockor i snart 3 år och lyckats få en trevlig liten samling. Kolla gärna in mitt instagramkonto christofferswatches för bilder och information om klockorna och deras historia. Jag ställs nu inför nästa steg, service! Idag kostar service på klockor skjortan även på klockor som ligger lägre i priser, jag har flera omegadressare runt 3-5k och service på dessa ligger på 4-5k! Ni som samlar vintage? hur många av er gör mindre arbeten själv? och var isf köper ni in era verktyg?
Jag har tyvärr inte varit så aktiv i klocksnack men det ska det bli ändring på nu.

Mvh Christoffer ig christofferswatches
https://www.instagram.com/christofferswatches/
Ja det är tråkigt när man måste lägga lika mycket på service som klockan är värd. Klockbranschen som många andra branschen är djupt knutet till kontakter och personliga relationer, Så mitt tips är att börja bygg en relation med din urmakare så ska du se att det kommer gynna både dig och urmakaren finansiellt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Åsikter om denna klocka?
https://www.blocket.se/gavleborg/Rolex_GMT_16700_med_tillbehor_82734677.htm?ca=14&w=3

Mest nyfiken på skick och vad som är ett rimligt pris för denna.

Tack! :)
Har blivit polerad helt klart, vet inte om det bara är sista bilden index har gulnar lite vilket är kul. Tycker kanske att bezel borde ha bleknat lite på nästan 30år men kan vara original ändå.
Bra med fullset och iallafall en dokumenterad service hyfsat nyligen, 83,5 är lite högt. Tror snarare på 75k kanske :)
 

klockman

Breitling
Stämmer att den fått lite gulning på index. Dock är lumen något trasig på gmt-visaren (syns inte på dessa bilder). Går det att se om det är orginal och tidsenligt insert?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hallå!

Jag ramlade över denna Zenith som jag blev lite småkär i:

https://www.tradera.com/item/190125/313230677/zenith-sporto-a628894

Stort fan av siffrorna samt subsekunden bland annat. Har dock oerhört begränsad erfarenhet av vintage-Zeniths och har inte lyckats gräva upp just den här varianten någon annan stans. Vad säger expertpanelen? Är skicket ok för vad den kostar?
Tycker den ser bra ut och priset känns rimligt, men saknar den kronhals?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för förklaringen! :)
Ja, när du säger det verkar det onekligen så. Är det något man ska vara på sin vakt för? Antar att det kanske inte påverkar funktion men eventuellt serviceintervall något?
Den har inget för klockans själva funktion att göra men den får sämre motstånd mot smuts och fukt. Det blir även lättare att råka böja bommen så den blir vind.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå!

Jag ramlade över denna Zenith som jag blev lite småkär i:

https://www.tradera.com/item/190125/313230677/zenith-sporto-a628894

Stort fan av siffrorna samt subsekunden bland annat. Har dock oerhört begränsad erfarenhet av vintage-Zeniths och har inte lyckats gräva upp just den här varianten någon annan stans. Vad säger expertpanelen? Är skicket ok för vad den kostar?

Tycker den ser bra ut och priset känns rimligt, men saknar den kronhals?

Inte den första klockan med märkliga detaljer jag sett från den där säljaren...
Är den ommålad också? Tycker minut- och timindex inte ser ut att vara riktigt i linje med varandra över hela tavlan.
AsAiha4.png
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Den har inget för klockans själva funktion att göra men den får sämre motstånd mot smuts och fukt. Det blir även lättare att råka böja bommen så den blir vind.
Ok. Och bommen är "stammen" som går in i klockan för uppdrag?
Tanken var att ha den som dressare (kostym/smokingklocka) och hålla den borta från aktiviteter med smuts. Eller är en kronhals något man skulle kunna efterlysa här på forumet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok. Och bommen är "stammen" som går in i klockan för uppdrag?
Tanken var att ha den som dressare (kostym/smokingklocka) och hålla den borta från aktiviteter med smuts. Eller är en kronhals något man skulle kunna efterlysa här på forumet?
Bommen = stammen, samma sak olika ord. Huruvida den är ommålad eller ej vågar jag inte svara på. Boetten såg oskadd ut, så jag hade inte haft några problem med att tavlan skulle vara i fint skick.

En kronhals borde inte vara några problem att få tag i rätt storlek (generisk), Dock får man väl fråga sig om det är värt att behöva fixa det direkt på en nyköpt klocka.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Bommen = stammen, samma sak olika ord. Huruvida den är ommålad eller ej vågar jag inte svara på. Boetten såg oskadd ut, så jag hade inte haft några problem med att tavlan skulle vara i fint skick.

En kronhals borde inte vara några problem att få tag i rätt storlek (generisk), Dock får man väl fråga sig om det är värt att behöva fixa det direkt på en nyköpt klocka.
Ptja, nyköpt men rätt gammal ändå. Jag har inget emot att pilla (eller låta någon mer kompetent än mig göra det) för "rätt klocka". Men det känns ju inte superkul om den är ommålad och det dessutom inte är gjort bra. :confused:
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ju mer jag letar desto mindre hittar jag ang just denna zenith-tavla. Det @Highvalley skrev gör mig lite fundersam. Kanske får leta vidare helt enkelt. :(
Jag vågar inte påstå att den är ommålad men en Sporto som saknar delar, från en halvdan säljare på Tradera, för 2000 känns inte som något fynd även om tavlan är original. Zenith Sporto dyker upp på Tradera rätt ofta. Tror inte du behöver vänta länge på ett bättre köp.
 

DanielÖrjebo

Breitling
Kanske skriver i fel tråd men hittar ingen specifik och denna verkar passa. Vad är egentligen skillnaden på double och guld på stål? Och hur kan man egentligen avgöra om klockan är 14, 18 kt eller guld på stål?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kanske skriver i fel tråd men hittar ingen specifik och denna verkar passa. Vad är egentligen skillnaden på double och guld på stål? Och hur kan man egentligen avgöra om klockan är 14, 18 kt eller guld på stål?

https://klocksnack.se/threads/farfars-omega-constellation-”pie-pan”-lite-annat.95820/#post-2417756

Förgyllning kan antingen appliceras som ett lager bladguld eller att guld tillförs utanpå annan metall med hjälp av elektrolys (guldplätering, https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroplätering). Guld på stål är att guld (ca 0,1-0,2 mm) pressas på stålet och sammanfogas. En tjockare kvalitets pläterring kan vara upp till 20um, men är ändå då bara en tiondel så tjock som en normal guld på stål. Guldpläteringar slits tyvärr allt för enkelt bort och blir fult medan guld på stål sällan slits igenom. Guldpläterade klockor har dessutom oftast en bas/boett av mässing i stället för stål.
Man kan enkelt särskilja teknikerna åt genom att titta på baksidan av klockan där en pläterad är guldfärgad även på baksidan av boetten och guld på stål har nakna bandhorn på undersidan liksom boetten. Se bild nedan, den övre pläterad och den undre guld på stål. Här kan man dessutom se tjockleken guldet som omsluter boetten. Tror guld på stål kallas Gold Filled på engelska medans Gold plating är pläterat.
C4230684-97EC-4E0D-AAFB-F57963ACA902.jpeg


Om det inte står är det nog svårt att utan guldtest att avgöra om 14 eller 18k
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kanske skriver i fel tråd men hittar ingen specifik och denna verkar passa. Vad är egentligen skillnaden på double och guld på stål? Och hur kan man egentligen avgöra om klockan är 14, 18 kt eller guld på stål?
Double har ett tunnare lager guld än guld på stål, double blir ofta fult slitet efter något års användning och är inte lika eftertraktat.

På plätterade klockor är ofta hela boetten (undantaget boettlocket) guldfärgad, på klockor med guld på stål så brukar baksidan av bandhornen vara i stål.

Edit: 2:a på bollen
 

DanielÖrjebo

Breitling
https://klocksnack.se/threads/farfars-omega-constellation-”pie-pan”-lite-annat.95820/#post-2417756

Förgyllning kan antingen appliceras som ett lager bladguld eller att guld tillförs utanpå annan metall med hjälp av elektrolys (guldplätering, https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroplätering). Guld på stål är att guld (ca 0,1-0,2 mm) pressas på stålet och sammanfogas. En tjockare kvalitets pläterring kan vara upp till 20um, men är ändå då bara en tiondel så tjock som en normal guld på stål. Guldpläteringar slits tyvärr allt för enkelt bort och blir fult medan guld på stål sällan slits igenom. Guldpläterade klockor har dessutom oftast en bas/boett av mässing i stället för stål.
Man kan enkelt särskilja teknikerna åt genom att titta på baksidan av klockan där en pläterad är guldfärgad även på baksidan av boetten och guld på stål har nakna bandhorn på undersidan liksom boetten. Se bild nedan, den övre pläterad och den undre guld på stål. Här kan man dessutom se tjockleken guldet som omsluter boetten. Tror guld på stål kallas Gold Filled på engelska medans Gold plating är pläterat.
C4230684-97EC-4E0D-AAFB-F57963ACA902.jpeg


Om det inte står är det nog svårt att utan guldtest att avgöra om 14 eller 18k

Super! Tack för svar. Ska kika lite på mina gamla klockor och se vad det kan vara för något!
 

ConElPueblo

Panerai
Double har ett tunnare lager guld än guld på stål, double blir ofta fult slitet efter något års användning och är inte lika eftertraktat.

På plätterade klockor är ofta hela boetten (undantaget boettlocket) guldfärgad, på klockor med guld på stål så brukar baksidan av bandhornen vara i stål.

Edit: 2:a på bollen

En detalje er, at den type guldbelægning der hedder "Gold Filled" (typisk 10-14K og på amerikanske boetter) har guldbelægning på både boett og bagboett. Det kan godt snyde, særligt med Omega, hvor der gennem 50-60'erne er blevet produceret boetter i Schweiz og USA, der ligner hinanden meget.

Gold Filled er en mellemting mellem Gold Cap og Gold Plated i tykkelse af guldlag.
 
Topp