• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kör på en billigare och solbränd kusin idag
IMG_20190312_153836.jpg
 

Bogatir

Cartier
DA84598D-2B9A-4808-97B5-CF7101B0ACE1.jpeg

Väcker upp den här tråden med en bild på mitt senaste inköp.
Grattis!! Defy kommer att bli hetare och hetare ju mer Zenith marknadsför de nya modellerna tror jag. Det är tydligen fler nyutgåvor på gång enligt Julien Tornare (Zenith CEO). Kanske kommer de att väcka Subsea till liv igen?!?!!
Nu är @Spincini :s grymma Defy tillbakadragen. Opolerad med korrekt länk! Galet att ingen på KS köpte den :(
https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-a3642-från-1970.114847/
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Grattis!! Defy kommer att bli hetare och hetare ju mer Zenith marknadsför de nya modellerna tror jag. Det är tydligen fler nyutgåvor på gång enligt Julien Tornare (Zenith CEO). Kanske kommer de att väcka Subsea till liv igen?!?!!
Nu är @Spincini :s grymma Defy tillbakadragen. Opolerad med korrekt länk! Galet att ingen på KS köpte den :(
https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-a3642-från-1970.114847/
Tack! Personligen har jag svårt för den beige tvåtonstavlan (lite för mycket 70-tal) även jag föredrar index på den som @Spincini hade ute jmf med denna. Detta fick bli kompromissen. Såvitt jag kan bedöma opolerad, man kan fortfarande se den vertikala borstningen på den del av boetten som är närmast länken. Det enda jag skulle behöva göra är att plocka bort en länkbit så jag slipper bilhandlarhänget. Några tips på hur detta görs eller vem i Stockholm man lämpligast anlitar för sådant?
 

Bogatir

Cartier
Det är lustigt med GF-länkarna – de är superdyra, supersköna och super-rappliga. Jag har flyttat in min länk under spännet på båda mina GF (en ladder och en lobster) istället för att ge mig på att korta. Farfars klocka kanske är bra?
En grej jag har märkt är att stålet närmast spännet har en tendens att vilja böjas (inte så konstigt med tanke på åldern) och då är risken att den spricker. Tror det är viktigt att rengöra just ladder-länkarna för att de ska hålla.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Det är lustigt med GF-länkarna – de är superdyra, supersköna och super-rappliga. Jag har flyttat in min länk under spännet på båda mina GF (en ladder och en lobster) istället för att ge mig på att korta. Farfars klocka kanske är bra?
En grej jag har märkt är att stålet närmast spännet har en tendens att vilja böjas (inte så konstigt med tanke på åldern) och då är risken att den spricker. Tror det är viktigt att rengöra just ladder-länkarna för att de ska hålla.
Har redan flyttat in så långt det går i spännet med tanke på dykförlängningen men det räcker inte riktigt och dessutom hamnar spännet väldigt obalanserat på handleden.

Hm, på min är det i länkarna närmast boetten som sprintarna blivit böjda. Kanske någon som gillat en rejält fastspänd klocka på handleden?
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Uppmätte just gångreserv till ca 34 timmar på denna, någon som har koll på vad som är normalt för detta urverk? Tidsavvikelsen mätte jag inte men den verkade ok i alla fall.
Uppdatering. ABC kunde varken serva eller korta länken. Farfars klocka verkar ha semesterstängt. Några andra förslag?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Maverick79

Breitling
Hej, ny på forumet och har i dagarna ärvt min farfars fina Zenith Captain de luxe från 1974. Nu vill jag vända mig till alla kunniga personer därute och veta allt om denna klocka. ;) T ex vad skillnaden mellan en "vanlig" captain och en de luxe är etc. Har redan noterat att guldlänken inte gör klockan rättvisa utan kommer att byta den mot ett läderarmband i lämplig färg. Denna klocka är mest förvarad i bankfack, sannolikt aldrig servad och aldrig polerad. I den övriga klocksamlingen finns en Omega Seamaster "James Bond"-edition (2007) och en Zenith Captain Power reserve (2017).
IMG_3428.JPG
 

Bilagor

  • IMG_3429.JPG
    IMG_3429.JPG
    104.1 KB · Visningar: 6

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej, ny på forumet och har i dagarna ärvt min farfars fina Zenith Captain de luxe från 1974. Nu vill jag vända mig till alla kunniga personer därute och veta allt om denna klocka. ;) T ex vad skillnaden mellan en "vanlig" captain och en de luxe är etc. Har redan noterat att guldlänken inte gör klockan rättvisa utan kommer att byta den mot ett läderarmband i lämplig färg. Denna klocka är mest förvarad i bankfack, sannolikt aldrig servad och aldrig polerad. I den övriga klocksamlingen finns en Omega Seamaster "James Bond"-edition (2007) och en Zenith Captain Power reserve (2017).
IMG_3428.JPG
Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?
 

Maverick79

Breitling
Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?
Tack, förklaringen på de luxe låter rimlig!
 

Andsan

Rolex
Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?

Boetten är i solid guld och troligen även länk
 
Topp