Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis!! Defy kommer att bli hetare och hetare ju mer Zenith marknadsför de nya modellerna tror jag. Det är tydligen fler nyutgåvor på gång enligt Julien Tornare (Zenith CEO). Kanske kommer de att väcka Subsea till liv igen?!?!!
Väcker upp den här tråden med en bild på mitt senaste inköp.
Tack! Personligen har jag svårt för den beige tvåtonstavlan (lite för mycket 70-tal) även jag föredrar index på den som @Spincini hade ute jmf med denna. Detta fick bli kompromissen. Såvitt jag kan bedöma opolerad, man kan fortfarande se den vertikala borstningen på den del av boetten som är närmast länken. Det enda jag skulle behöva göra är att plocka bort en länkbit så jag slipper bilhandlarhänget. Några tips på hur detta görs eller vem i Stockholm man lämpligast anlitar för sådant?Grattis!! Defy kommer att bli hetare och hetare ju mer Zenith marknadsför de nya modellerna tror jag. Det är tydligen fler nyutgåvor på gång enligt Julien Tornare (Zenith CEO). Kanske kommer de att väcka Subsea till liv igen?!?!!
Nu är @Spincini :s grymma Defy tillbakadragen. Opolerad med korrekt länk! Galet att ingen på KS köpte den
https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-a3642-från-1970.114847/
Grymt häftig klocka, stort grattis
Har redan flyttat in så långt det går i spännet med tanke på dykförlängningen men det räcker inte riktigt och dessutom hamnar spännet väldigt obalanserat på handleden.Det är lustigt med GF-länkarna – de är superdyra, supersköna och super-rappliga. Jag har flyttat in min länk under spännet på båda mina GF (en ladder och en lobster) istället för att ge mig på att korta. Farfars klocka kanske är bra?
En grej jag har märkt är att stålet närmast spännet har en tendens att vilja böjas (inte så konstigt med tanke på åldern) och då är risken att den spricker. Tror det är viktigt att rengöra just ladder-länkarna för att de ska hålla.
Tackar! Gillade den du hade på KS med! Man ser så många sönderpolerade så det är alltid skönt att se ett ex med skarpa former!Grymt häftig klocka, stort grattis
Uppmätte just gångreserv till ca 34 timmar på denna, någon som har koll på vad som är normalt för detta urverk? Tidsavvikelsen mätte jag inte men den verkade ok i alla fall.
Helknasigt! Är det originallänkar på samtliga?Z-lineupen
Helknasigt! Är det originallänkar på samtliga?
Uppdatering. ABC kunde varken serva eller korta länken. Farfars klocka verkar ha semesterstängt. Några andra förslag?Uppmätte just gångreserv till ca 34 timmar på denna, någon som har koll på vad som är normalt för detta urverk? Tidsavvikelsen mätte jag inte men den verkade ok i alla fall.
Oftast inte så svårt på någon länk där du böjer upp ett bleck. Viktigt att vara försiktig att inte överböja bara, då kan det vara svårt att böja tillbaka den utan att deformera biten.För den som undrar finns det en bra beskrivning på hur man kortar en GF ladderlänk på ett grannforum. Inte så knepigt som jag trodde.
https://omegaforums.net/threads/help-removing-links-on-ladder-bracelet-for-a3817.34888/#post-403511
Jo, nytt kapitel för mig. I detta fallet var det en vass kniv och massor av tålamod som krävdes.Oftast inte så svårt på någon länk där du böjer upp ett bleck. Viktigt att vara försiktig att inte överböja bara, då kan det vara svårt att böja tillbaka den utan att deformera biten.
Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?Hej, ny på forumet och har i dagarna ärvt min farfars fina Zenith Captain de luxe från 1974. Nu vill jag vända mig till alla kunniga personer därute och veta allt om denna klocka. T ex vad skillnaden mellan en "vanlig" captain och en de luxe är etc. Har redan noterat att guldlänken inte gör klockan rättvisa utan kommer att byta den mot ett läderarmband i lämplig färg. Denna klocka är mest förvarad i bankfack, sannolikt aldrig servad och aldrig polerad. I den övriga klocksamlingen finns en Omega Seamaster "James Bond"-edition (2007) och en Zenith Captain Power reserve (2017).
Tack, förklaringen på de luxe låter rimlig!Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?
meh! haha svinfet!Har inte så många Zeniths (ännu?), men min A386:a kan jag väl dela med mig här?
Satan. Ser fram mot att följa digHar inte så många Zeniths (ännu?), men min A386:a kan jag väl dela med mig här?
Wow, ser verkligen grym och vass ut! Den får du bjuda på fler bilder av. Het rätt att ta bort länken direkt, den ser ut att vara i stål och kommer skava av guld från boetten. Jag killgissar lite, men är inte alla Captains i guld de luxe? Annars är det iaf ett uttryck för att allt är i solitt guld, dvs boett och tavla om jag inte minns fel?
Goddag yxskaft. Nej den länken ser verkligen inte ut att vara i guld.Boetten är i solid guld och troligen även länk
Goddag yxskaft. Nej den länken ser verkligen inte ut att vara
Efter att zoomat in så håller jag med att det är guld på stål.
Men att kalla mig för yxskaft det är väl rätt korkat
Kan man för all del tycka, men tror inte du hade läst mitt inlägg alls? Därav uttrycket "Goddag Yxskaft".Efter att zoomat in så håller jag med att det är guld på stål.
Men att kalla mig för yxskaft det är väl rätt korkat