• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa en Zenith vintage kronograf, verkar ju kunna få väldigt mkt klocka för pengarna :)

Jag har än så länge bara servat en gammal El Primero. Är väldigt nöjd med det jobbet som gjordes på Urbra i Röstånga! Är ju långt från Stockholm, men det går bra att skicka också. Kostar 7400 för en översyn. Kan förstås bli dyrare om det behövs reservdelar! Tror Sven-Arne tar 700 för ett kostnadsförslag, så det är ju värt att testa!
 
Senast ändrad:
Har bara en Zenith, men är mycket nöjd! Och självklart sugen på en Panda
63BB9AAC-7372-49A8-9B17-E51E8ED00C38.jpeg
 

Vigge_S

Omega

@mattiascollin
Tack! Att skicka klockan går ju bra. Ursäkta min okunnighet men visst är 7400 rätt mkt pengar för en översyn?
Misstänkte att Zenith var lite dyrare att serva...
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa en Zenith vintage kronograf, verkar ju kunna få väldigt mkt klocka för pengarna :)

Min fundering är hur svårt och dyrt det är att serva dem i Sverige / Stockholm. Läste lite i en annan tråd och för verkade det inte vara så lätt.. :/

Någon som vet vara man servar dem och vad det kan gå på?
@mattiascollin
Tack! Att skicka klockan går ju bra. Ursäkta min okunnighet men visst är 7400 rätt mkt pengar för en översyn?
Misstänkte att Zenith var lite dyrare att serva...
Ja, ganska mycket pengar, men i mitt tycke inte orimligt för att serva en automatisk kronograf. Tror att det är den nivån en får räkna med t.ex. för en äldre Breitling, Heuer eller just Zenith;-)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, ganska mycket pengar, men i mitt tycke inte orimligt för att serva en automatisk kronograf. Tror att det är den nivån en får räkna med t.ex. för en äldre Breitling, Heuer eller just Zenith;-)
Tror det är ordet översyn som spökar. Bör ha varit mer en service än en "översyn" för 7400:-, ;) dvs en komplett demontering av verket, tvätt och montering med korrekta oljor/fetter, men utan att några dyrare slitdelar behövde bytas.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tror det är ordet översyn som spökar. Bör ha varit mer en service än en "översyn" för 7400:-, ;) dvs en komplett demontering av verket, tvätt och montering med korrekta oljor/fetter, men utan att några dyrare slitdelar behövde bytas.
Precis så! Översyn verkar betyda lite olika för olika personer. Hos Sven-Arne på Urbra betyder översyn total service som du beskriver och vissa nya delar ingår då också till ett rabatterat pris. Min El Primero behövde inga nya delar, så inga ytterligare kostnader tillkom.
 

Vigge_S

Omega
Precis så! Översyn verkar betyda lite olika för olika personer. Hos Sven-Arne på Urbra betyder översyn total service som du beskriver och vissa nya delar ingår då också till ett rabatterat pris. Min El Primero behövde inga nya delar, så inga ytterligare kostnader tillkom.

Okej tack för klargörande! Är det service var 5e år som gäller?
 

Andsan

Rolex
Jag funderar på att skaffa en Zenith vintage kronograf, verkar ju kunna få väldigt mkt klocka för pengarna :)

Min fundering är hur svårt och dyrt det är att serva dem i Sverige / Stockholm. Läste lite i en annan tråd och för verkade det inte vara så lätt.. :/

Någon som vet vara man servar dem och vad det kan gå på?

Verket PHC 3019 är ett verk som inte alla urmakare vill peta i. Jag hade svårt att hitta någon som kunde laga min. Farfars klocka tog sig an den då han misstänkte att det var ett litet fel. Han ville inte gå djupare in i verket. Nu visade det sig att det var ett enkelt fel och han fixade det för några hundra. I England finns det någon som serva Zenith El Primero. Minns inte namn. Werner i Stockholm ville inte serva den. Googla så kanske du hittar någon. 7000 får du nog räkna med, utan delar
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Okej tack för klargörande! Är det service var 5e år som gäller?
Nej, det tycker jag är att ta i! Kanske om det är den enda klocka du har som används hela tiden. Skulle aldrig göra fullservice vart femte år utan att kolla behovet först! Med en väl utförd service med moderna oljor, så kan en klocka utan vidare fungera i tio år. Om en är osäker, så låt en urmakare kolla status!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderar på att skaffa en Zenith vintage kronograf, verkar ju kunna få väldigt mkt klocka för pengarna :)
Min fundering är hur svårt och dyrt det är att serva dem i Sverige / Stockholm. Läste lite i en annan tråd och för verkade det inte vara så lätt.. :/

Någon som vet vara man servar dem och vad det kan gå på?
Kan tillägga att det går att skicka direkt till Zenith också utan att gå via någon AD. Har inte gjort detta själv, så jag vet inte hur dyrt det blir. De lär ju kunna fixa i princip vilka fel som helst!
 
Jag är ute efter lite info om denna Zenith från gissningsvis 40-tal, är det någon som sett en liknande innan? Kan det vara samma boettilverkare som Longines använde för sina tidiga vattentäta klockor? Tog lite tid att vänja sig vid ca 29 mm, men efter en vecka känns det helt normalt!
FC57C8B9-6B5E-48AC-8C7B-2C5760768381.jpeg
7964C32B-5055-4A59-AE12-8C979CB5604F.jpeg
72DD1921-7640-4E81-9EE4-1F8447BA60D9.jpeg
20518F77-A145-49A0-BCD5-8CE98F1E8B26.png
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ute efter lite info om denna Zenith från gissningsvis 40-tal, är det någon som sett en liknande innan? Kan det vara samma boettilverkare som Longines använde för sina tidiga vattentäta klockor? Tog lite tid att vänja sig vid ca 29 mm, men efter en vecka känns det helt normalt!
FC57C8B9-6B5E-48AC-8C7B-2C5760768381.jpeg
7964C32B-5055-4A59-AE12-8C979CB5604F.jpeg
72DD1921-7640-4E81-9EE4-1F8447BA60D9.jpeg
20518F77-A145-49A0-BCD5-8CE98F1E8B26.png
Superfin! Skulle vara kul med en bild på urverket också!
 
Topp