• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Bogatir

Cartier
@ANALOGUE Vad tror du om den här?
33560C0C-F720-464B-90F1-70C1C9834330.jpeg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Precis, det var det jag undrade om du råkade veta - ifall Defy och El Primero har samma länk bortsett från ändlänkarna? Så kanske man kan komma undan lite billigare genom att köpa en Defy med länk typ....
Originallänken finns på bukten för 10 loppor :/
Du gjorde årtiondets kap :) Fantastisk fantastisk!
Fy fan 10 loppor låter mkt svettigt... Känns nog inte värt :( Eller vad säger du?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Några gamla Zenith här med...

Captain turtles
N
IMG_0517.jpg
IMG_0519.jpg


En lite modernare som kanske inte helt hör hemma här. Men jag tycker designen sticker ut i Zeniths gamla anda.

IMG_0925.jpg


Kompenserar med farfars rova. Är väldigt glad att han var rädd om den då porslinstavlan är helt felfri.

IMG_1462.jpg


Zenith A277:s snyggare tvillingbrorsa från tiden då märkena var sammanslagna.
IMG_4112.jpg
 

Bogatir

Cartier
Precis, det var det jag undrade om du råkade veta - ifall Defy och El Primero har samma länk bortsett från ändlänkarna? Så kanske man kan komma undan lite billigare genom att köpa en Defy med länk typ....

Fy fan 10 loppor låter mkt svettigt... Känns nog inte värt :( Eller vad säger du?
@ANALOGUE
Grattis till en fantastisk klocka! Din a384 ska kanske inte ha lobsterlänken (som är rätt svår att hitta och dyr att komma över) utan ladderlänken (samma länk som är på klockan längst till vänster på min bild tidigare —en Defy Miura). Av vad jag har förstått så är det främst Defy och Espada som har de kralligaste länkarna.
Allt som heter Guy Freres är dyrt, och Zenithlänkar verkar generellt extra dyra tycker jag. Serierna var väl mindre än för tex Omega. Mitt råd är att leta upp en sönderpolerad Defy (de ser utbajsade ut, snarare än designade - ingen klocka blir fulare än en polerad Defy) och plocka länken. Jag har span på ett par som jag gärna delar med mig av. Min Defy Miura med GF ladderlänk är 18mm mellan de dolda bandhornen och Defyn med lobsterlänk har 22mm mellan dolda bandhornen. Vad är måtten på din a384?
upload_2018-11-24_11-32-47.jpeg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack @Bogatir !
Tror jag hänger med, tack för hjälpen! :)
Min har 20mm lug-width så kanske är en tredje typ av länk som ska till, eller så är det den smalare ladderlänken med bredare ends... Inte så lätt :)
 

Bogatir

Cartier
Om det är nån som har en Zenith hammarautomat: 133, 133.8 eller cal. 71 – gärna i helguld så är ni välkomna att PM:a!
 

supersu

Omega
IMG_0048.jpg
IMG_0047.jpg

Here's a Zenith that I loved owning, but didn't enjoy wearing. It was just a tad too small for me. It was a truely beautiful piece though. My girlfriend almost killed me when I sold it, I think she liked wearing it more than I liked owning it hahahah :)
 

Bilagor

  • IMG_0052.jpg
    IMG_0052.jpg
    153 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
IMG_1766.JPG

IMG_1768.JPG

En sådan har jag ärvt. Ingen aning vilken modell den har och inte hur gammal den är. Jag gissar att den är från 50-talet till början av 60-talet. Den är målad med radium så den ger en hel del strålning av alfa, beta och gamma (radon, bly och vismut).
Trevligt välanvänd! Härliga luggar och mysig patina på den tavlan!
 

supersu

Omega
IMG_1766.JPG

IMG_1768.JPG

En sådan har jag ärvt. Ingen aning vilken modell den har och inte hur gammal den är. Jag gissar att den är från 50-talet till början av 60-talet. Den är målad med radium så den ger en hel del strålning av alfa, beta och gamma (radon, bly och vismut).
Interesting to see the effects of extended radiation exposure on the glass. Be careful for those gamma rays, degenerative arthritis and cancer is painful ;)
 

ollefisk

Breitling
Jag använder den inte utan har lånat ut den till en skola som kan använda den för att just mäta strålning. Dum idé? Har den för stor värde? Armbandet är trasigt men den är ju bara att byta.
 

supersu

Omega
Jag använder den inte utan har lånat ut den till en skola som kan använda den för att just mäta strålning. Dum idé? Har den för stor värde? Armbandet är trasigt men den är ju bara att byta.
I doubt they will harm it, I'm sure they don't need to take it apart to measure that. Radium is only severely dangerous if ingested, as the body processes it like calcium. It basically makes your bone marrow radioactive.... Scary shit.
 
Topp