• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Krons ägs av Nymans.
Ställ dig i kö hos alla du kan och håll alla tummar-o-tår du har

Finns väl i alla fall en på K&S, om du inte måste ha ny från AD.
Det förklarar saken, blev lite snurrig i bollen när jag kikade runt.

Otroligt tacksam för svaret!

Låg det inte ute en sån på
köp o sälj nyligen? Förhastat köp, kanske inte är kvar.
Missade den rackaren tyvärr, snubblade lite över mållinjen om man säger så.
 
Har använt denna sen i fredags, men har nästan börjat irritera mig lite att triangeln (pluppen) inte är exakt klockan 12.
Är det något ni har märkt på era BB58?

69F0363F-8D34-4F4B-BE68-1F2AC4700B60.jpeg
64124EC3-9F44-4775-9F1B-15826D22AEB6.jpeg
Riktigt fin! Gillar färgerna. Hur är tyngden på den jämfört mot en stålmodell?
 
Har använt denna sen i fredags, men har nästan börjat irritera mig lite att triangeln (pluppen) inte är exakt klockan 12.
Är det något ni har märkt på era BB58?

69F0363F-8D34-4F4B-BE68-1F2AC4700B60.jpeg
64124EC3-9F44-4775-9F1B-15826D22AEB6.jpeg
Min BB58 var lite off. Det var dock en easy fix hos ADn och gick relativt snabbt. Hade rekommenderat dig att fixa det då en sådan detalj kan göra att man helt tappar kärleken till klockan (iaf från min erfarenhet). Har du nära till en AD?
 
Har använt denna sen i fredags, men har nästan börjat irritera mig lite att triangeln (pluppen) inte är exakt klockan 12.
Är det något ni har märkt på era BB58?

69F0363F-8D34-4F4B-BE68-1F2AC4700B60.jpeg
64124EC3-9F44-4775-9F1B-15826D22AEB6.jpeg
Min tjej köpte en bb58 och när vi inspekterade den hos AD lade jag märke till samma sak. Tog upp det med AD och de hävdade att det var inom tudors toleranser.. Jag hade skippat klockan men tjejen störde sig inte särskilt och köpte den ändå.
 
Bara jag som tycker Tudor ska gå tillbaka till ETA? 12.8mm tjock vs 11.9mm på 58an och 14.8mm på In-house.

2022_0404_10123200.jpg
Stopp och belägg, men förklara gärna för en nyfiken som planerar att införskaffa en Tudor.
BB58:an har alltså lite olika tjocklek beroende på vilket verk de använder?

I dagsläget är det väl in-house? Och är tjockleken då 14,8mm?
När var det ett annat verk? Och vilken tjocklek hade ETA? 11,9mm?
Och vilket hade tjockleken 12,8mm?

(Jag gillar inte tjockisar).
 
Stopp och belägg, men förklara gärna för en nyfiken som planerar att införskaffa en Tudor.
BB58:an har alltså lite olika tjocklek beroende på vilket verk de använder?

I dagsläget är det väl in-house? Och är tjockleken då 14,8mm?
När var det ett annat verk? Och vilken tjocklek hade ETA? 11,9mm?
Och vilket hade tjockleken 12,8mm?

(Jag gillar inte tjockisar).

58 är endast in-house.
 
Stopp och belägg, men förklara gärna för en nyfiken som planerar att införskaffa en Tudor.
BB58:an har alltså lite olika tjocklek beroende på vilket verk de använder?

I dagsläget är det väl in-house? Och är tjockleken då 14,8mm?
När var det ett annat verk? Och vilken tjocklek hade ETA? 11,9mm?
Och vilket hade tjockleken 12,8mm?

(Jag gillar inte tjockisar).
Som @dräpdrulle skrev så har 58an in-house. Men 41mm Black Bay, alltså originalet hade först ETA och sen/nu in-house.
Förstår inte riktigt fördelen med in-house om det gör boetten sämre, i mitt tycke då :)
 
BB58:an har alltså lite olika tjocklek beroende på vilket verk de använder?
58 är endast in-house.
Exakt Black Bay serien består av olika serier, där '58 har in-house. (11,9mm). Däremot Black Bay som @cjperry hänvisar är lite större. Sedan som jag nämnde i ngt inlägg tidigare så är det även lug-to-lug etc. man bör ta i åtanke för hur den bärs. Kikar man på FXD som har 14,4mm och större l-2-l mått än '58 så bärs den riktigt bekvämt och känns inte alls lika klossig som Pelagosen.
 
Som @dräpdrulle skrev så har 58an in-house. Men 41mm Black Bay, alltså originalet hade först ETA och sen/nu in-house.
Förstår inte riktigt fördelen med in-house om det gör boetten sämre, i mitt tycke då :)
Du får bättre urverk och längre gångreserv med inhouse. Urverket är mindre i BB58 än i dom större 41mm men vore nog fullt möjligt att stoppa BB58-verket i dom forna ETA-boetterna.
 
Du får bättre urverk och längre gångreserv med inhouse. Urverket är mindre i BB58 än i dom större 41mm men vore nog fullt möjligt att stoppa BB58-verket i dom forna ETA-boetterna.
Ja personligen föredrar jag ETA över in-house, men det utifrån mina kriterier.
Vem vet, kanske Tudor släpper ett nytt tunnare verk i framtiden, så behöver dem inte kompromissa med boetten :)
 
Bara jag som tycker Tudor ska gå tillbaka till ETA? 12.8mm tjock vs 11.9mm på 58an och 14.8mm på In-house.

2022_0404_10123200.jpg
Att gå tillbaka till ETA vet jag inte om jag tycker, men absolut helt med dig att första Black Bay Heritage har en mycket snyggare boett än nuvarande.

@G.Clooney jag tror du fått svar, även om alla kanske inte var supertydliga.

Gamla Black Bay Heritage (på bilden ovan) : ETA 12,8mm
Nya varianten av Black Bay Heritage (heter numera bara Black Bay): Inhouse 14,8mm och större case än Heritage
Black Bay 58: Inhouse 11,9mm och helt annat case
 
Blir ju en PRO en DJ och en Celigin Treudd.

Oh, det blir en fin paketöppning!

Jag har köpknappen på en 16570.
Tänker att om man köper en sån med vit tavla så är det helt OK att komplettera med en Pro sen (eller en SBGN003)🤣

Med risk för att du fått frågan 1000ggr redan men har du fått någon uppfattning om denna kommer att nå butikerna i närtid eller kommer den bli lika svår som FXD?
 
Oh, det blir en fin paketöppning!

Jag har köpknappen på en 16570.
Tänker att om man köper en sån med vit tavla så är det helt OK att komplettera med en Pro sen (eller en SBGN003)🤣

Med risk för att du fått frågan 1000ggr redan men har du fått någon uppfattning om denna kommer att nå butikerna i närtid eller kommer den bli lika svår som FXD?
Nej jag har ej fått någon tid ännu 🤔
 
Vad är de som ligger bakom att klockan ser så knubbig ut?


GMT-verket är ganska knubbigt. Mycket av tjockleken sitter under boetten, i själva locket. Tror dock att det bli bättre på länk eller rem. Då borde den gå ner lite mer i handleden istället för att, som på natot, vila ovanpå.

Sen tror jag att eftersom glasringen har samma färg som boetten får klockan också ett lite mer "bulligt" intryck om man ser den snett från sidan.
 
Tillbaka
Topp