• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Michelnr1

Omega
Tjena Ligan!
Ett tag sen man ramla in på tråden., livet ni vet 🤯.,
Har gått runt i tankarna ett bra tag att ge farsan en gåva och han har aldrig haft möjligheten att äga ett kvalitets ur
Så jag funderade på en ny GMT s&g från det senaste släppet (om man ens får plats på en lista).,
Är det någon som vet om de kommit överens med datumhjuls strulet dem hade förut på Gmt’n och fråga två: är länkarna i solitt guld?

annars kanske det blir en begagnad DT, men han är nog mest i behov av en stryktåligare klocka ., tacksam för svar 👏🙏🏻🙏🏻
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Tjena Ligan!
Ett tag sen man ramla in på tråden., livet ni vet 🤯.,
Har gått runt i tankarna ett bra tag att ge farsan en gåva och han har aldrig haft möjligheten att äga ett kvalitets ur
Så jag funderade på en ny GMT s&g från det senaste släppet (om man ens får plats på en lista).,
Är det någon som vet om de kommit överens med datumhjuls strulet dem hade förut på Gmt’n och fråga två: är länkarna i solitt guld?

annars kanske det blir en begagnad DT, men han är nog mest i behov av en stryktåligare klocka ., tacksam för svar 👏🙏🏻🙏🏻
Datumhjuls-stulet verkar löst nu. Min lämnades in för 1,5 år sen och har funkat fint sen dess.
Om jag har fattat det rätt så är ”end-linksen” i solit guld och resten endast ett lager guld men ska vara slittåligt.
 

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Tillbaka från service efter 12 långa veckor.
3697476D-0E8E-40E8-A9CB-113CF46083F8.jpeg
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Fuck yes! Ser så jäkla bra ut på den!
Testade att PS-bleka min BB58 OG, men den blå ser bättre ut!
Säg till om du ska göra det! Är sugen på att ge min BB36 lite mer vintage feeling med ORL och dome på glaset!

5F67485D-6A90-45D8-9153-A637CA6E25B3.jpeg
Verkligen charmen med aluminium ist för keramik. Men vet vi om moderna aluminiumbezels med modern färg etc kommer solblekas på samma sätt som på gamla goda tiden?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

Burnman

Audemars
2-Faktor
Verkligen charmen med aluminium ist för keramik. Men vet vi om moderna aluminiumbezels med modern färg etc kommer solblekas på samma sätt som på gamla goda tiden?
Efter några tusen timmar i @Ehrnholm maskin måste nånting hända?!?
Man har lite lust att skicka urtavla och bezel till @Ehrnholm för att testa :D Tror att även moderna kommer blekas men det tar nog ett bra tag.

spana in nedan :)
https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/post-3987813
Blir lite sugen på vridringen åtminstone. En ”liten” stund i alla fall. Hur svårt är det att köpa original vridring till en 58:a?? Någon som har koll?!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Från Tudor watch club
Pelagos/BB PRO/BB58
1649360152698.png
Hade dom ändrat vinkeln på bezeln lite, så den blev lite brantare, eller gjort den lite tjockare möjligen, alternativt ”flytande” som på Speedy Pro’n och gjort lite mer ”bubble back” av CBn, så hade mittendelen av casen kunnat tunnas ut och intrycket hade blivit en lite tunnare klocka. Men dom lär ju inte gjort den tjock på pin kiv heller…
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Man har lite lust att skicka urtavla och bezel till @Ehrnholm för att testa :D Tror att även moderna kommer blekas men det tar nog ett bra tag.

spana in nedan :)
https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/post-3987813
Fixar någon fram grejer är det säkert inga problem att låna lite plats i ”turbopatinatorn” 🙂 Behöver dock fråga så bra om jag får en heads up innan någon köper reservdelar för skatteåterbäringen 😄
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Que? Alla urmakare som kan ETA kan serva en tudor med ETA. Det är bara om man behöver byta nån specifik tudordel, som tex visare eller tavla, som man behöver gå till tudor/rolex AD.
Jaså det säger du…. Och du vet hur verket är modifierat? Krona osv skiter du i då eller?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hade dom ändrat vinkeln på bezeln lite, så den blev lite brantare, eller gjort den lite tjockare möjligen, alternativt ”flytande” som på Speedy Pro’n och gjort lite mer ”bubble back” av CBn, så hade mittendelen av casen kunnat tunnas ut och intrycket hade blivit en lite tunnare klocka. Men dom lär ju inte gjort den tjock på pin kiv heller…
Precis det satt nån fåne i Hodinkees pod från W&W och spekulerade i. Att Tudor kanske eftersträvar de raka höga boettsidorna för att särskilja sitt formspråk från Rolex. Kändes som en av de mer korkade sakerna jag hört.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Precis det satt nån fåne i Hodinkees pod från W&W och spekulerade i. Att Tudor kanske eftersträvar de raka höga boettsidorna för att särskilja sitt formspråk från Rolex. Kändes som en av de mer korkade sakerna jag hört.
Kan iof instämma med att Tudor ganska säkerligen avsiktligt inte vill eller rent av får komma för nära storebror i formspråket. Men det är knappast relaterat till att det skulle hindra dem att använda ett annat verk som kunde göra klockan smalare.
Som någon annan påpekat hade de utan problem kunnat skippa 200m water resistance och dra ned det till 100 och vips skulle de kunnat skala ned boetten lite till.
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Precis det satt nån fåne i Hodinkees pod från W&W och spekulerade i. Att Tudor kanske eftersträvar de raka höga boettsidorna för att särskilja sitt formspråk från Rolex. Kändes som en av de mer korkade sakerna jag hört.
Nja, Tudors case är ju rätt lika Rolex oyster, iallafall de från förr.
Jag tror inte att dom vill ha höga sidor utan att det helt enkelt är verket som sätter restriktioner. Men förr lyckades ju alla skindivers gömma sin tjockhet med lite listig design, så varför man inte gjort så vet jag ej. Men där finns säkert en anledning som sagt.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nja, Tudors case är ju rätt lika Rolex oyster, iallafall de från förr.
Jag tror inte att dom vill ha höga sidor utan att det helt enkelt är verket som sätter restriktioner. Men förr lyckades ju alla skindivers gömma sin tjockhet med lite listig design, så varför man inte gjort så vet jag ej. Men där finns säkert en anledning som sagt.
De gör såklart designval i den moderna (post-1995, eller kanske mer rättvist post-2012) eran som är specifikt avsedda att särskilja sig från Rolex, flingor istället för mercedesvisare mest noterbart. Men att de skulle välja en faktor som inte är en smaksak utan en helt uppenbart oattraktiv egenskap som gör produkten objektivt mindre kommersiell vore ju så korkat att det är svårt att se ett företag som ens är hyggligt kompetent lett göra det. Och det känns inte som om Tudor det senaste decenniet är så pjåkigt styrt.
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
De gör såklart designval i den moderna (post-1995, eller kanske mer rättvist post-2012) eran som är specifikt avsedda att särskilja sig från Rolex, flingor istället för mercedesvisare mest noterbart. Men att de skulle välja en faktor som inte är en smaksak utan en helt uppenbart oattraktiv egenskap som gör produkten objektivt mindre kommersiell vore ju så korkat att det är svårt att se ett företag som ens är hyggligt kompetent lett göra det. Och det känns inte som om Tudor det senaste decenniet är så pjåkigt styrt.
Nej, som sagt, vete fasen varför man designar en klockan avsedd att vara "vintage" (hela BB-linjen) och sen gör den tjock på alla håll och kanter, när BB58:an kom och hela klockvärlden unisont hyllade den för tunnhet och att den kändes som en vintagepjäs på riktigt borde dom fattat galoppen. Men men, man har väl sina reasons.
 

Michelnr1

Omega
Nej, som sagt, vete fasen varför man designar en klockan avsedd att vara "vintage" (hela BB-linjen) och sen gör den tjock på alla håll och kanter, när BB58:an kom och hela klockvärlden unisont hyllade den för tunnhet och att den kändes som en vintagepjäs på riktigt borde dom fattat galoppen. Men men, man har väl sina reasons.
En sak jag insett, älskar och hatar med tudor: De gör aldrig det man förväntar sig.
Och man kan bli smått galen av deras tänk ibland 🤯😅
Väntat sen 2018 på en BB58 gmt(med 58 specs) så gör dem såhär🤔
Det är faktiskt tjockleken som stör mig på ”BB Pro” annars hade jag ställt mig i ett antal köer för den 😃
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
En sak jag insett, älskar och hatar med tudor: De gör aldrig det man förväntar sig.
Och man kan bli smått galen av deras tänk ibland 🤯😅
Väntat sen 2018 på en BB58 gmt(med 58 specs) så gör dem såhär🤔
Det är faktiskt tjockleken som stör mig på ”BB Pro” annars hade jag ställt mig i ett antal köer för den 😃
Du, då är vi två.
Jag är ju kär i gamla 1655:an, men då jag inte är snortät så diggar jag Pro:n som ett bra substitut. Men tjockleken är ett aber.
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Que? Alla urmakare som kan ETA kan serva en tudor med ETA. Det är bara om man behöver byta nån specifik tudordel, som tex visare eller tavla, som man behöver gå till tudor/rolex AD.
Tyvärr vill nästan ingen urmakare i Stockholm vill serva mina ETA Tudor. Dom saknar verktyg och möjlighet att få tag på reservdelar.
 

fokkefresh

Breitling
Tja,
nu har jag äntligen fått ansluta mig till Tudor-klubben genom min BB S&G (M79733N-0004). Inför köpet försökte jag hitta lite info och eventuella referenser här på forumet men jag lyckades inte. Finns dessutom väldigt lite på tuben (enligt mig) kring denna klocka då den inte verkar vara superpoppis. Slänger därför ut lite bilder på denna pärla så kanske det hjälper någon som går i samma tankar som jag gjorde under en tid. Oklart om detta är bästa sätt att posta bilder på men förhoppningsvis dyker referensen upp i mitt inlägg om någon gör en sökning på forumet. Jag är relativt ny på forumet så ha lite överseende :)

20220408_075315.jpg
 

Bilagor

  • 20220405_152609.jpg
    20220405_152609.jpg
    207.2 KB · Visningar: 8
  • 20220405_152612.jpg
    20220405_152612.jpg
    277.5 KB · Visningar: 7
  • 20220405_152625.jpg
    20220405_152625.jpg
    294.2 KB · Visningar: 6
  • 20220405_152758.jpg
    20220405_152758.jpg
    275.1 KB · Visningar: 7
  • 20220405_152805.jpg
    20220405_152805.jpg
    201.4 KB · Visningar: 11

DakotaRed

Omega
Hej!
Jag är relativt ny på klockor men fått för mig att keramisk bezel (boettring?) är ”bättre” och mer åtråvärt i en dykklocka. Men precis lärt mig att varken Tudor BB58 eller Rolex submariner (kanske bara tidigare?) har det utan istället aluminium. Båda två är klockor jag kan se mig ha förhoppningsvis snart.

Vad säger ni kring detta?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Jag är relativt ny på klockor men fått för mig att keramisk bezel (boettring?) är ”bättre” och mer åtråvärt i en dykklocka. Men precis lärt mig att varken Tudor BB58 eller Rolex submariner (kanske bara tidigare?) har det utan istället aluminium. Båda två är klockor jag kan se mig ha förhoppningsvis snart.

Vad säger ni kring detta?
”Bättre” är en definitionsfråga och beror på vem du frågar. Fördelen med keramisk bezel är att den inte repas. Nackdelen är att de kan spricka och att de är mycket dyrare att byta ut än en aluminiumbezeln.

Det stämmer att BB58 har aluminiumbezel, de moderna Rolex Submariners har dock keramisk bezel numera.

Min personliga åsikt: Keramisk bezel är praktiskt och är svårt att repa ned, däremot har aluminiumbezel ofta mer karaktär och kan få fin patina🙂
 
Tja,
nu har jag äntligen fått ansluta mig till Tudor-klubben genom min BB S&G (M79733N-0004). Inför köpet försökte jag hitta lite info och eventuella referenser här på forumet men jag lyckades inte. Finns dessutom väldigt lite på tuben (enligt mig) kring denna klocka då den inte verkar vara superpoppis. Slänger därför ut lite bilder på denna pärla så kanske det hjälper någon som går i samma tankar som jag gjorde under en tid. Oklart om detta är bästa sätt att posta bilder på men förhoppningsvis dyker referensen upp i mitt inlägg om någon gör en sökning på forumet. Jag är relativt ny på forumet så ha lite överseende :)

20220408_075315.jpg
Snygg! Kollade på den innan valet föll på en vanlig svart BB41. Din tvåton är så lik men ändå olik de annars diskreta svarta/blå BB36/41.
 
Topp