Bagarbengtson
Basic
-Sommarkväll🛡
Plötsligt ser jag den här klockan överallt och inser att den behövs i mitt liv. Sjukt fin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
-Sommarkväll🛡
Även om jag sedan länge konstaterat att BB36:an inte är för mig så tycker jag att det är en av de mest prisvärda Tudor har i sin line up. Skulle personligen välja den över Rangern (trots Rangerns T-fit clasp ). Riktigt fin!
Instämmer helt, inte mycket som konkurrerar i den prisklassen. Som du nämner, den fungerar i lekparken, i vattnet och på jobbet utan att man behöver oroa sig. För min del blev det att den inte fick så mycket kärlek som den borde. Men framförallt hittade jag aldrig en bra komfort med länken.-Tack!
Man kan gilla olika klockor under olika perioder. I början av klock-karriären var jag helt ointresserad av en klocka som BB36. Jag tyckte att den var för tråkig.
Några år senare när jag har testat en del olika pjäser från olika segment så har jag insett att jag skulle uppskatta en klocka som är solid, mångsidig, vattentät och clean.
Jag vill kunna ha samma klocka på lekparken, när jag vandrar, när jag är ute på middag och även i affärssammanhang. Jag känner att jag kan göra allt detta med en klocka som BB36.
Som du säger så är den mycket prisvärd. Men inge bara i jämförelse med Tudors övriga referenser men även rent allmänt, vad har Tudor BB36 för konkurrenter i sin prisklass? Jag kan inte komma på några…
Nya Ranger ser mycket lyckad ut! Jag har inte sett klockan IRL. Utifrån det lilla jag läst ser jag Ranger som den perfekta fieldwatch/toolwatch men den är inte lika mångsidig som BB36 om man nu skulle vara ute efter det.
Instämmer helt, inte mycket som konkurrerar i den prisklassen. Som du nämner, den fungerar i lekparken, i vattnet och på jobbet utan att man behöver oroa sig. För min del blev det att den inte fick så mycket kärlek som den borde. Men framförallt hittade jag aldrig en bra komfort med länken.
Men som sagt, även om ex. Aqua Terra 38mm är ett bra och tekniskt bättre alternativ så hamnar prislappen 2 x pengen, för en ny 124270 så är det 2,5x pengen etc. Det om något borgar för hur bra 36:an är imho. Eller så får man ta ett ordentlig kliv söderut och kika på te x Hamilton Khaki (som givetvis i sin range är en bra klocka).
Har inte heller sett Rangen, även om jag vet att Tudor's klockor brukar överraska när man har dem på så föredrar jag 36mm för den typen av klocka och den gulnande lumen har jag lite svårt för.
Tack, intressant artikel. Gillar Fratello då de oftast är lite mer nyanserade än många andra. Som du är inne på "nästan klockor" blir aldrig bra. Tror tyvärr att både BB36:an eller Sinn 556 ofta hamnar i det facket.-Du läser mina tankar
Ja - om man ska inte hålla fast vid 36mm i diameter så finns det massor med prisvärda alternativ:
•Hamilton Khaki
•Seiko Alpinist (38mm och 40mm)
•Sinn 556
•M.m.
Men historien har visat att alternativen inte blir långvariga när man till slut inser att man inte får samma upplevelse som man får med en klocka som är ”the real deal”... Men det är väldigt bra att de finns. Jag hade inte kunnat uppskatta en bättre klocka om jag inte hade ägt en mindre bra klocka och man säger så…
Jag tänker att om en sportklocka ska klara dressigare situationer då får den inte vara större än 36mm. Därav Omega AT faller bort. Något mer som gör att Ranger faller bort (förutom storleken) är att det är mindre passande till dressigare situationer med en klocka som är hel borstad. Jag tycker att det är snyggt och tooligt med borstad finish men inte det mest passande till dressigare situationer.
Rolex 124270 skall vara bäst när det kommer till den typen av klocka men precis som du nämner så kostar den 2,5 gånger mer och sen är det är process att ta sig dit…
Apropå 124270 och BB36 så får jag länka artikeln nedan från Fratello…
The Tudor Black Bay 36 M79500-0007 Is Better Than The Rolex Explorer: Believe Me Now, Thank Me Later...
✓ Is the Tudor BB36 M79500-0007 simply better than the Rolex Explorer? ✓ Rob certainly thinks so ✓ Check out his reasoning on Fratello now ✓www.fratellowatches.com
Håller med dig.Tack, intressant artikel. Gillar Fratello då de oftast är lite mer nyanserade än många andra. Som du är inne på "nästan klockor" blir aldrig bra. Tror tyvärr att både BB36:an eller Sinn 556 ofta hamnar i det facket.
Nu ska jag vara ärlig och nämna att jag har en 124270 sedan någon månad tillbaks och är väl kanske inte helt ense med Fratello krönikören. Får lite intrycket att han även jämför lite väl mycket med 114270 och andra tidigare modeller. Men(!), för att vara fair. Fick jag välja skulle det bli Explorern, däremot den som är mest prisvärd är BB36:an och skulle jag rekommendera en klocka till någon som inte likt oss grävt ned sig i klocknerderi så skulle det bli BB36:an.
Det som gör båda bra är just sin diskreta design, båda är snygga och ser lika bra ut nya som slitna både med vandrarkängorna på eller till kostymen. Och även storleken.
Kopierar mitt eget inlägg som jag slängde in i Explorer tråden för någon vecka sedan:
Båda är bra klockor och inom resp. priskategori är det bra value for money.
Explorerns fördelar:
1. Bekvämare att bära. BB36'ans länk och boett satt inte lika skönt på handleden (15,5cm omkrets)
2. Föredrar 3-6-9 tavlan och lollipop visaren över snowflake (på den modellen)
3. Ingen svart krontub
4, Micro link på Explorern
5. 70h gångreserv
6. Bättre urverk
7. 100m vattenresistens
BB36:an's fördelar
1. Väcker inte lika mkt uppmärksamhet och inte lika stöldbegärlig (Explorern är i sig redan en väldigt diskret klocka)
2. 60% lägre pris än Explorern
3. Ingen väntlista
4. Finns i fler utföranden inkl S&G till bra pris.
5. S&G har t-fit (vilket slår micro link varje dag)
6. 40h gångreserv
7. 150m vattenresistens
Men jämtemot Rangern skulle jag säga att båda har
1. Bättre storlek 36mm är the sweet spot
2. (imo) trevligare design och jag gillar den mer klara svarta än matta samt vita lumen.
3. Bättre GADA kompabilitet (kontor kontra fjällen etc.).
Typ som IDGuy's tweaks?Rangern ser bra ut däremot hade jag velat se den med vita index
Det där hade varit helt perfekt, fast gärna med röda kvar för min delTyp som IDGuy's tweaks?
Den i 36 hade varit mummaTyp som IDGuy's tweaks?
Helt enig, skulle gärna sett att man bantade ned hela utbudet och körde ett par modeller. Royal linjen, 1926, Style, Glamour dbl date etc. konsolidera ihop till en model istället. Konsolidera Ranger och BB 36/41 etc. till en model. Här har ju Rolex varit konsekventa i sim approach och lyckats bra. Men Tudors spretiga utbud blir lite som Omega. Minus 2000 limited editionsHåller med dig.
Nya 36mm S&G är annars ett väldigt bra alternativ och som i mina ögon är bättre än nya rangern. Den kommer även väldigt nära 124270 när det kommer till spec. då den har både 70hr PR samt T-fit. + att man får guld till ett pris som motsvarar 65% av en Expy. Måste vara en av de klockor som är mest bang for buck just nu. Hoppas att dessa ändrigar söker sig vidare till vanliga BB36an. Då har man riktigt OWG material.
Då kan man lika gärna köpa en SinnTyp som IDGuy's tweaks?
Tack, intressant artikel. Gillar Fratello då de oftast är lite mer nyanserade än många andra. Som du är inne på "nästan klockor" blir aldrig bra. Tror tyvärr att både BB36:an eller Sinn 556 ofta hamnar i det facket.
Nu ska jag vara ärlig och nämna att jag har en 124270 sedan någon månad tillbaks och är väl kanske inte helt ense med Fratello krönikören. Får lite intrycket att han även jämför lite väl mycket med 114270 och andra tidigare modeller. Men(!), för att vara fair. Fick jag välja skulle det bli Explorern, däremot den som är mest prisvärd är BB36:an och skulle jag rekommendera en klocka till någon som inte likt oss grävt ned sig i klocknerderi så skulle det bli BB36:an.
Det som gör båda bra är just sin diskreta design, båda är snygga och ser lika bra ut nya som slitna både med vandrarkängorna på eller till kostymen. Och även storleken.
Kopierar mitt eget inlägg som jag slängde in i Explorer tråden för någon vecka sedan:
Båda är bra klockor och inom resp. priskategori är det bra value for money.
Explorerns fördelar:
1. Bekvämare att bära. BB36'ans länk och boett satt inte lika skönt på handleden (15,5cm omkrets)
2. Föredrar 3-6-9 tavlan och lollipop visaren över snowflake (på den modellen)
3. Ingen svart krontub
4, Micro link på Explorern
5. 70h gångreserv
6. Bättre urverk
7. 100m vattenresistens
BB36:an's fördelar
1. Väcker inte lika mkt uppmärksamhet och inte lika stöldbegärlig (Explorern är i sig redan en väldigt diskret klocka)
2. 60% lägre pris än Explorern
3. Ingen väntlista
4. Finns i fler utföranden inkl S&G till bra pris.
5. S&G har t-fit (vilket slår micro link varje dag)
6. 40h gångreserv
7. 150m vattenresistens
Men jämtemot Rangern skulle jag säga att båda har
1. Bättre storlek 36mm är the sweet spot
2. (imo) trevligare design och jag gillar den mer klara svarta än matta samt vita lumen.
3. Bättre GADA kompabilitet (kontor kontra fjällen etc.).
Tack!-Kul att du har en 124270! Det är nämligen den jag har varit på jakt efter. Men som sagt, det är en process att komma dit
Ska se till nu att njuta av min BB36 så får vi se vad framtiden har att erbjuda
Mycket bra sammanställning över fördelarna med BB36 och 124270! Tack!
Och på köpet får man ett typsnitt och index som inte ser ut som nåt 9-åringen klipp&klistrat på fritids.Då kan man lika gärna köpa en Sinn
Hoppas du är där med barn. Annars känns inlägget lite konstigt.Provar lekparken i Rålis
Den hade jag lagt till i min samlingTyp som IDGuy's tweaks?