• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är inget problem så länge man inte ska göra en fullservice, verket byts ut.
Källan jag har förutom trf är en wis polare utbildad urmakare Rolex/Tudor…

Givetvis kan garantirep resultera i reperationer av klockans aktuella verk, men vid service ”åker” verket. Ni minns väl GMT variantens problematik?

Personligen är det en nogo när verket är confirmed utbytt vid service, känns mer 4R36 eller liknande.
Vad menar du med att verket byts ut? De skruvar inte isär, oljar och putsar eller vad det nu traditionellt innebär med service utan de byter ut direkt?

Vad menar du med att verket byts ut? De skruvar inte isär, oljar och putsar eller vad det nu traditionellt innebär med service utan de byter ut direkt?

Ett för bra släpp för mitt eget bästa... Jobbar ihop till en BB Pro och så kommer den här från "ingenstans". Som ägare av BB58 tycker jag dock att BB Pro lockar något mer, då den har funktioner som nya Pelagosen saknar.
Känslan är att Tudor är inne i en väldigt fin serie av släpp nu med undantag för den för stora Rangern. Fint att se :)

Kul med nya Pelagos. Initialt var jag supertaggad men när det kom bättre bilder på tavlan infann sig viss tveksamhet. Sunburst är inte min grej. Men som alltid, man vet inte vad man tycker förrän man har den i handen. Även jag fick lite SPB143-vibes av bezeln vilket iofs inte är något negativt :)

Njuter vidare av min PRO. Försökte tänka mig hur den skulle upplevas om den var lika tunn som Pelagos 39. Tror den skulle kännas lite lättviktig faktiskt 😎

Ser fortfarande PRO som ett roligare släpp än 39an. PRO känns ”nyare”, 39an är ju bara en variant på nåt redan existerande.

AC6245A3-4813-4308-A2C4-8C300297EBB8.jpeg

Kul med nya Pelagos. Initialt var jag supertaggad men när det kom bättre bilder på tavlan infann sig viss tveksamhet. Sunburst är inte min grej. Men som alltid, man vet inte vad man tycker förrän man har den i handen. Även jag fick lite SPB143-vibes av bezeln vilket iofs inte är något negativt :)

Njuter vidare av min PRO. Försökte tänka mig hur den skulle upplevas om den var lika tunn som Pelagos 39. Tror den skulle kännas lite lättviktig faktiskt 😎

Ser fortfarande PRO som ett roligare släpp än 39an. PRO känns ”nyare”, 39an är ju bara en variant på nåt redan existerande.

Extremt subjektivt som allt annat, men jag är inte beredd att hålla med om att PRO känns "nyare". Det har trots allt funnits både 39mm och GMT i Black Bay-kollektionen innan Pro. Sen att dom packerade allt i en 1655-hommage är ju knappast heller nått nytänk.. Med det sagt är Pelagos-releasen precis lika trist som alla andra releaser under Rolex-paraplyet. Så trist att jag längtar enormt till att få en på handleden. Har personligen väntat på en liten Pelagos sen 2016. Tråkig eller ej!

Extremt subjektivt som allt annat, men jag är inte beredd att hålla med om att PRO känns "nyare". Det har trots allt funnits både 39mm och GMT i Black Bay-kollektionen innan Pro. Sen att dom packerade allt i en 1655-hommage är ju knappast heller nått nytänk.. Med det sagt är Pelagos-releasen precis lika trist som alla andra releaser under Rolex-paraplyet. Så trist att jag längtar enormt till att få en på handleden. Har personligen väntat på en liten Pelagos sen 2016. Tråkig eller ej!
Vad tråkigt att du längtar efter något tråkigt 😂

Det är ju inget revolutionerande men ändock sånt bra släpp. Men som vi alla tänker - först måste den landa på handleden innan vi kan bestämma oss för ett gruppköp 😁

Ja visst fan är allt vi skriver här mer eller mindre subjektivt. Ja, 39mm BB och 41mm GMT har funnits men Tudor har väl aldrig gjort en klocka med fixed bezel med siffror på, eller en 39mm GMT? Det om något är ju "nytt" för att vara Tudor. OBS, jag utelämnar jämförelser med Rolex här.

Även jag har suktat efter en mindre Pelagos. Nu har man tagit fram en sådan som utseendemässigt hamnar mitt emellan gamla Pelagos (boettutförande) och Pelagos FXD (nodatetavla i enklare utförande). Föga nyskapande i mina ögon.

Tråkigare än BB PRO? Ja, jag tycker det.

Vill jag ha en ändå? Ja, förmodligen :)

från AD:hilarious:

"
I dagsläget vet vi ej om vi kommer få några klockor av denna modell närmsta tiden, alternativt om vi endast kommer få ett begränsat antal klockor till oss. Därför tar vi ej emot någon intresseanmälan på denna modell för närvarande.

Du är varmt välkommen till oss för att få hjälp att hitta en annan klocka då vi har det största utbudet av exklusiva klockor i Sverige och är säkra på att våra säljare kan hjälpa dig att hitta något i vårt sortiment som ska passa.
"

Fick samma svar 😂 AD #2 Bekräftade ju åtminstone att jag var den första som anmälde intresse. Lär väl byta jack shit när dom inser vilket tryck det blev dock 👌

från AD:hilarious:

"
I dagsläget vet vi ej om vi kommer få några klockor av denna modell närmsta tiden, alternativt om vi endast kommer få ett begränsat antal klockor till oss. Därför tar vi ej emot någon intresseanmälan på denna modell för närvarande.

Du är varmt välkommen till oss för att få hjälp att hitta en annan klocka då vi har det största utbudet av exklusiva klockor i Sverige och är säkra på att våra säljare kan hjälpa dig att hitta något i vårt sortiment som ska passa.
"
Jo det är standardsvaret. Jag fick samma svar på Rangern och blev sedan erbjuden att köpa en vecka eller två efter releasen.

Men förstås omöjligt att säga och FXD är ju bevisligen fortsatt ytterst trög, förstod jag efter @yonsson inlägg häromdagen.

Vi håller tummarna att denna mera mainstreamprodukt kommer ut snabbare och i mer volymer - magkänslan säger att det blir stor skillnad mot FXD

Helt ärligt talat så förstår jag inte riktigt problemet. För egen del så länge som den fungerar som den ska och verket som sitter i är ordentigt testat. Har inga problem med att skicka in till Tudor om det är några problem. Givetvis enklare om man kan gå till valfritt service center.
Exakt...dessutom kanske service tar 2v istället för dagens 9-13 v.......ser bara fördelar.

Påminn mig inte……:mad: med tanke på tilldelningen så är det väl 2037 som gäller. MN ’32 here I come:hilarious:
Tror det är en del andra som väntar också. Antalet som kunnat plocka ut är väl 3-5st här i tråden?
Sett från en mer positiv sida så skulle det inte förvåna om en eller annan i kön till en FXD hoppar över till P39 och då kanske det blir en MN26 eller så istället.

Denna Pelagos 39mm är ju otrolig, klassisk dykare upp i dagen.
Enligt info ska gummi följa med när man köper på länk vilket är exemplariskt.
får se hur listan ser ut på dessa om en månad :eek:

Sunburst och inte längre nedsjunka index :(
Detta som kunde bli så bra…!
Jag reagerade direkt likadant när man presenterade FXD första gången och eliminerade de nedsjunkna indexen, att man skapade en Pelagos som inte var en Pelagos.
Har mjuknat sen dess och accepterat att det är en oundviklig utveckling när man expanderar en originalmodell till en större produktfamilj, vissa element måste ändras och det är inte säkert att de element som just jag tycker är "absoluta" är måsten.

Tudor verkar etablera att BlackBay är retro-inspirerade (dykar)linjen och Pelagos är den modernt framåtblickande linjen. Idag känns det som Pelagos=titan men det är ju inte alls säkert att det är så alltid framöver?
Personligen hade jag älskat de nedsjunkna indexen på P39 men deras "nya" keramiska lumepluppar är grymt bra också . (och sen, hurra!, öppnar ju denna taveldesignen för enklare inkorporering av en 24h markering i rehauten om man vill göra en P39 GMT i framtiden, inbakningen gjorde ju att det hade varit svårt att få till)

Jag reagerade direkt likadant när man presenterade FXD första gången och eliminerade de nedsjunkna indexen, att man skapade en Pelagos som inte var en Pelagos.
Har mjuknat sen dess och accepterat att det är en oundviklig utveckling när man expanderar en originalmodell till en större produktfamilj, vissa element måste ändras och det är inte säkert att de element som just jag tycker är "absoluta" är måsten.

Tudor verkar etablera att BlackBay är retro-inspirerade (dykar)linjen och Pelagos är den modernt framåtblickande linjen. Idag känns det som Pelagos=titan men det är ju inte alls säkert att det är så alltid framöver?
Personligen hade jag älskat de nedsjunkna indexen på P39 men deras "nya" keramiska lumepluppar är grymt bra också . (och sen, hurra!, öppnar ju denna taveldesignen för enklare inkorporering av en 24h markering i rehauten om man vill göra en P39 GMT i framtiden, inbakningen gjorde ju att det hade varit svårt att få till)
Mm.. jag håller inte med ändå. Nedsjunka indexen var en stor del av Pelagos DNA enligt mig.

Tycker även att dumpa heliumventilen samt att den nu inte mera kan dyka ner till 500m är tråkigt. Visst, ”ingen” använder funktionerna men det är coolt att ha + bidrar till ”Pelagos-DNA”.
Förstår tanken men samtidigt gillar jag att man moderniserar och har en schysst dykare som inte är "dressad" så som BB58:an. Men däremot saknar jag den nedsjunkna indexen. Sedan kan det ju vara att den effekten var mer gångbar med den andra tjockleken.

Tillbaka
Topp