• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppenbarligen har jag helt missat något 🙈. Antog att det fortfarande var hajp då de inte ens kunde ställa mig på listan när jag var intresserad av att köpa en blå BB58.
Jag var inne på Bergströms i gbg för ca 1 vecka sen och det var väntelista på både den blåa och svarta bb58:an men hon sa "kortare kö på den blåa". Frågade även om pelagos39 men där sa hon att dom i nuläge inte ens har kö för dom hade 0 aning om är dom skulle få in fler.

Hon kanske ljög för mig vem vet, jag smälte inte direkt in bland klientelet...

Jag var inne på Bergströms i gbg för ca 1 vecka sen och det var väntelista på både den blåa och svarta bb58:an men hon sa "kortare kö på den blåa". Frågade även om pelagos39 men där sa hon att dom i nuläge inte ens har kö för dom hade 0 aning om är dom skulle få in fler.

Hon kanske ljög för mig vem vet, jag smälte inte direkt in bland klientelet...
Min upplevelse av Bergströms i Gbg är att det nästan alltid är lång väntetid eller stängd lista. Min nuvarande svarta BB58 köpte jag förra månaden utan väntetid, givetvis från en annan svensk AD. Den var bara ett mejl bort. :) När jag pratade lite om P39 med Bergströms var listan stängd. Då var jag inte ens intresserad av att ställa mig på lista men det kom på tal när vi snackade lite allmänt.

Tjenare töser och pågar,
Idag har jag tagit första steget mot att bli en Tudor ägare. Jag har nämligen varit inne på Bergströms i Malmö och lagt en beställning på en BB36, svart tavla och länk. Dessvärre är det ju självklart lite leveranstid på denna...
Säljaren nämnde då att en eventuell uppdatering av modellen kan göras innan det att jag hinner få klockan, likt den som är gjord på BB S&G modellerna. Bland annat nytt urverk Manufacture Calibre MT5400 och uppdaterat clasp.
Är detta något ni känner till? och isåfall när kan detta komma på tal? Säljaren visste inget med säkerhet utan detta var rena spekulationer.
Rent spontant kanske man borde vänta?
Likt @Been nämner kan ju en via forumet vara ett alternativ i väntan på….. att det dessutom skulle komma en uppdaterad är ju en killgissning så risken är ju antingen att:
1. Den aldrig kommer 😬
2. Du köper din för att den inte uppdateras under WaW men att de smyglanserar en uppdatering i augusti 🤷🏻‍♂️

Gällande kö-bildningen så är så är det ju svårt med Tudor/Rolex. BB36 fanns det nog av de gånger jag köpt mina och nu är det väntetid, Chrono omöjligt pga Breitling har problem med komponenter….
BB58 svart och blå verkar gå i vågor. Har som mest fått vänta fyra månader på min andra OG under pandemin. Den blå var nog tre månader……. OK nu ljuger jag mest har jag fått vänta på en FXD över 12mån som aldrig kommer :banghead: (jag är inte bitter…..).
Hörde att P39 har lång kö men många verkar tacka nej då de inte gillar titan. 🤷🏻‍♂️

Sedan kör ju Tudor allt från samma fabrik (vettefasiken när den nya fabriken verkligen kommer att öppna) vilket gör att de kör en modell åt gången.

Helt klart för lite kärlek till Ranger i tråden! Tråkig? Nä, lite ”less is more” tycker jag är en bättre beskrivning 😌
D1A40B10-0460-497C-B1C6-1758EA57B756.jpeg
Sjukt trevlig ju.

Är Rangern Tudors perfekta alternativ till Explorer? Eller upplevs dom olika o isf på vilka sätt? Inte testat nån utav dom men älskar looken.

Likt @Been nämner kan ju en via forumet vara ett alternativ i väntan på….. att det dessutom skulle komma en uppdaterad är ju en killgissning så risken är ju antingen att:
1. Den aldrig kommer 😬
2. Du köper din för att den inte uppdateras under WaW men att de smyglanserar en uppdatering i augusti 🤷🏻‍♂️

Gällande kö-bildningen så är så är det ju svårt med Tudor/Rolex. BB36 fanns det nog av de gånger jag köpt mina och nu är det väntetid, Chrono omöjligt pga Breitling har problem med komponenter….
BB58 svart och blå verkar gå i vågor. Har som mest fått vänta fyra månader på min andra OG under pandemin. Den blå var nog tre månader……. OK nu ljuger jag mest har jag fått vänta på en FXD över 12mån som aldrig kommer :banghead: (jag är inte bitter…..).
Hörde att P39 har lång kö men många verkar tacka nej då de inte gillar titan. 🤷🏻‍♂️

Sedan kör ju Tudor allt från samma fabrik (vettefasiken när den nya fabriken verkligen kommer att öppna) vilket gör att de kör en modell åt gången.

Tycker det är intressant det här med p39. Den verkar vara fett hypad och omöjlig att få tag i överallt+sjuka priser hos gråis/c24 men ändå funnits flera till salu här till riktigt rimliga priser. Ligger väl fortfarande en ute på forumet och skvalpar för 45k? Kanske är så att folk inte gillar titan-feelingen. Får se, ska hämta min idag som jag köpte här för 44k. Tror dock det blir en keeper.

Tycker det är intressant det här med p39. Den verkar vara fett hypad och omöjlig att få tag i överallt+sjuka priser hos gråis/c24 men ändå funnits flera till salu här till riktigt rimliga priser. Ligger väl fortfarande en ute på forumet och skvalpar för 45k? Kanske är så att folk inte gillar titan-feelingen. Får se, ska hämta min idag som jag köpte här för 44k. Tror dock det blir en keeper.
Grattis det är en sjukt bra klocka😍

Är Rangern Tudors perfekta alternativ till Explorer? Eller upplevs dom olika o isf på vilka sätt? Inte testat nån utav dom men älskar looken.
Nja det är helt olika klockor. Utöver designen så är även storleken väldigt olik. Enklast är nog att jämföra BB36 och Explorern. Men Explorern bärs överlag jämnare och generellt sett upplever jag Tudor (v Rolex) som mer rough. Sidorna är ofta mer ”slab sided” och klumpiga. Om det skulle vara en Explorer du är ute efter är mitt råd att satsa på det. Visst är länken med t-fit till Rangern trevlig och om den kommer till BB 36 OG vore det ett bra alternativ.
C4B8EA4E-2F4F-419A-B949-A149171C3AC7.jpeg 7C16E624-0ABF-40D3-BB87-294E3860A593.jpeg
Bortsett från nya BB S&G så har Tudors de mer raka sidorna på boetten medan Rolex (bortsett från dykarna) är mer rundade.

Personligen när jag testat Rangern upplever jag den som klumpig och i ett 36mm format kanske. Framförallt kan jag inte komma ifrån designen av visarna som andra påpekat här på forumet påminner om ngt mindre barnvänligt.,😬
Tycker det är intressant det här med p39. Den verkar vara fett hypad och omöjlig att få tag i överallt+sjuka priser hos gråis/c24 men ändå funnits flera till salu här till riktigt rimliga priser.
P39 är väl lite offer för sin egen framgång. Det är klockan alla bad om. Men nu är den helt perfekt utan någon direkt karaktär vilket ger lite av ett ”meh” intryck. Påminner rätt mkt om en förbättrad version av Seiko SPB143. Vilket för mig är något jag älskar med den. Men för min del var jag nära att avstå den.
Men grattis och hoppas du blir nöjd. Jag är ruskigt nöjd med min. 🙌

Nu låter det säkert som att jag är kritisk mot Tudor med ovan, men absolut inte. En av mina favoritmärken. Alla har olika inkörsportar till sina köp. Men samma sak om man te x vill ha en Omega för att man gillar Speedmastern så ska man nog inte köpa Bulova look-a-like versionen. 😉

Senast ändrad:
Grattis, den är riktigt fin.

Tror du är inne på rätt spår angående titan. Stål och lite polerade ytor hade nog sålt mer, men tre dykare i stål (BB58, Black Bay, P39) hade kanske blivit en konstig lineup, även om P39 hade stuckit ut som den moderna och lite lyxigare.

Grattis, den är riktigt fin.

Tror du är inne på rätt spår angående titan. Stål och lite polerade ytor hade nog sålt mer, men tre dykare i stål (BB58, Black Bay, P39) hade kanske blivit en konstig lineup, även om P39 hade stuckit ut som den moderna och lite lyxigare.
Ja men det är just därför jag valde p39 över bb58. Ville ha en dykare som såg lite mer robust ut. Den svarta bb58:an är en jättevacker klocka men den är ju väldigt uppenbart en deskdiver.

Vad gäller polerade ytor på en dykare så har jag en bekant som snorklade med en blank klocka. Klockan skapade reflexer som lockade en Barracuda till att hugga x_x

Sjukt trevlig ju.

Det är två väldigt olika klockor helt klart, men det går ju inte att komma ifrån att dom påminner lite om varandra (enligt mitt tycke iaf), kanske mest pga designen på tavlan med lite arabiska siffror osv.

Jag har haft en Explorer 214270, och Ranger känns helt klart större/bulkigare och lite mindre ”förfinad”. Jag upplevde Explorern som mindre än 39mm och Ranger som större än 39mm också 😅

Att Ranger har målade index kontra applicerade på Explorern gör att den i mitt tycke också känns lite ”tooligare”.

Explorern känns mer GADA än Rangern, och dom talar nog inte riktigt till samma publik (fastän dom påminner lite om varandra som sagt).
Jag gillar båda, men på olika sätt 🥰

Här är min nuvarande Tudorsamling. En 76100. Lätt en av de bästa klockorna jag haft. Är dock sugen på en modern också. Har ägt en BB58 och en BB36 innan och saknar båda väldigt mycket men känns lite trist att falla tillbaka på samma. Intressant läsning här i tråden om bla P39:an. Är väldigt sugen på den eller 925:an. Någon som ägt en sådan ett tag och kan komma med ett ärligt utlåtande? 😊 Fridens.

7677FE0E-15D9-4F6C-8A6A-0C1BF3050EEC.jpeg

Här är min nuvarande Tudorsamling. En 76100. Lätt en av de bästa klockorna jag haft. Är dock sugen på en modern också. Har ägt en BB58 och en BB36 innan och saknar båda väldigt mycket men känns lite trist att falla tillbaka på samma. Intressant läsning här i tråden om bla P39:an. Är väldigt sugen på den eller 925:an. Någon som ägt en sådan ett tag och kan komma med ett ärligt utlåtande? 😊 Fridens.

7677FE0E-15D9-4F6C-8A6A-0C1BF3050EEC.jpeg
Har ju både P39 och 925:an .
Båda är grymma klockor 925:ans tavla är grym skiftar färg från lite grön till mörkt grått beroende på ljusförhållanden och silvret är kanon bara man tänker på att det är lite mjukare.Har både tyg och läderband som gör att den blir som två olika klockor.in och prova finns ju att köpa överallt tror jag. Något att tillägga @SalvadorDali @dräpdrulle
P39 ör ju en vattendelare jag älskar den robusta matta utan som titanet ger plus vikten.
Har du möjlighet köp båda.

Båda är grymma klockor 925:ans tavla är grym skiftar färg från lite grön till mörkt grått beroende på ljusförhållanden och silvret är kanon bara man tänker på att det är lite mjukare.Har både tyg och läderband som gör att den blir som två olika klockor.in och prova finns ju att köpa överallt tror jag. Något att tillägga @SalvadorDali @dräpdrulle
P39 ör ju en vattendelare jag älskar den robusta matta utan som titanet ger plus vikten.

Thanks mate!!!👏🏼

Instämmer med dig! Tavlan är dynamisk. Det som förvånade i början är tyngden men inget man irriterar sig på, förväntade mig bara inte den känslan. Märks bara när man tar av den och håller i handen. Verkligen tokcharmig klocka.

RiAIhKa.jpg

Senast ändrad:
Tidigare under hösten har det legat ett par runt 30k. Men annars verkar mellan 30-32 vara rimligt för en 2021:a beroende på skick.

Haha! Ja där ser du. Skänk sub:en till mig så har du ju kvar 925:an. Förstår inte problemet 🤷🏻‍♂️

Det beror på vad man är ute efter. Skulle jag idag stå inför valet mellan en 58 OG och en P39:a skulle det bli det senare. Visserligen är 58:an billigare men jag upplever P39 mer "toolig" mer kapabel och modernare. Den blå är i mitt tycke intressant, men mer som ett komplement till P39:an.

Den största nackdelen med P39:an är att den helt saknar karaktäristiska drag. Den är ganska slätstruken till designen. Men i mitt fall var det de dragen som gjorde att jag valde den. En sak som jag ogillade innan köp men som ibland kan irritera är att tavlan kan upplevas lite tom. Både sub:en och BB58 har texten mer centrerad i mitten av tavlan. Speciellt skölden/kronan och "Tudor/Rolex" texten sitter lite längre ned på 58/Sub. Sedan har ju P39: T-fit..... vilket är helt fenomenalt speciellt med allt i titan.

Rent marginellt är väl 58:an lite mer diskret i en kontorsmiljö under skjorta. Men med tanke på att folk bär Suunto eller Apple Watch Ultra så är det en mindre grej dagar som dessa. 😆

En av de största fördelarna med den är att den inte är en Rolex....... ingen snack om att en sub springer ärevarv runt P39:an, men Pelagosen drar inte till sig någon uppmärksamhet men är likväl lika kapabel som en sub. Däremot finns det mycket i komforten på sub:en som gör den bättre. Men visst, skulle det komma en 39mm sub i titan....... take my money.......

Haha, du är allt bra lösningsorienterad😉

Tack för en riktigt utförlig reflektion😃
Det är lite så jag upplever den också efter timmar på youtube. Samtidigt är det lite av dess fördel också upplever jag. Den är inte skrytsam, bara ruskigt bra. Lite som en ulv i fårakläder.

Gillar kombinationen av det mörka titanet ihop med den svarta tavlan och kritvita visare med index.

Fasen också vad det ska vara svårt att släppa denna😃

Det är lite så jag upplever den också efter timmar på youtube. Samtidigt är det lite av dess fördel också upplever jag. Den är inte skrytsam, bara ruskigt bra. Lite som en ulv i fårakläder.

Gillar kombinationen av det mörka titanet ihop med den svarta tavlan och kritvita visare med index.

I aim to please….. 😉

Tycker den här videon ger den bästa jämförelsen

Dessa två ger en bra känsla för den

Teddy/B&J etc. var OK men mestadels same same. Tyvärr är utgår de som är lite mer kritiska från typ bilder av den eller en stund hos AD bara.

Fundera på hur du känner för vikt. Många gillar tyngre vikt för det ger en känsla av att kvalitet och att klockan är solid. Har du aldrig testat titanklockor innan kan du ev. bli lite besviken.

Tillbaka
Topp