Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha ja det var lite mindre lurigt men det är också något fint med det att den kommer hem igenYes jag knep den ändå
Haha så lurig är jag inte, men det är min bronsare nr 2 (den senaste) som jag köpte tillbaka![]()
Tredje gången gilt då får du faktiskt behålla den ett tag du verkar ju gilla den.En hel natt har gått sedan köpet och än är den kvar i samlingen, vilken prestation
![]()
Den ser fortfarande ut att vara i ett grymt skick.En hel natt har gått sedan köpet och än är den kvar i samlingen, vilken prestation
![]()
Ja den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patinaDen ser fortfarande ut att vara i ett grymt skick.
Är den återställd eller hur är patineringen ?
Är det lätt att återställa eller hur går det till ?Ja den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patina![]()
Hur bar sig herren åt exakt för att återställa? Själv har jag testat några olika metoder men hade varit intressant att veta vad som användes här. Ser ut att ha återställts jämnt och fintJa den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patina![]()
Är det lätt att återställa eller hur går det till ?
Kan tänka mig att det är just patineringen som många vill åt men kanske också möjligheten till återställning lockar för en del.
Min Pro säger hej
![]()
Var tyvärr inte jag som återställde patineringen, men finns flera metoder. T.ex. ketchupbad eller bad i citron och kolsyrad läskHur bar sig herren åt exakt för att återställa? Själv har jag testat några olika metoder men hade varit intressant att veta vad som användes här. Ser ut att ha återställts jämnt och fint![]()
Grymt fin klocka det där,Ja den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patina![]()
Ska nog mycket till innan jag skulle våga mig på en sådan process så hade nog lejt bort detVar tyvärr inte jag som återställde patineringen, men finns flera metoder. T.ex. ketchupbad eller bad i citron och kolsyrad läsk![]()
Kika lite på yputube eller i den här tråden:Tycker patina är snyggt men skulle vara kul att se klockan utan.![]()
Vet inte om jag vågar mig på att testa ta bort den.
Det som lockar med bronsen är ju att få fram en egen patina. Iom att den blir väldigt personlig iom att graden av oxidering är väl delvis anhängigt ens Ph värde?.Ja den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patina![]()
Tack, ska kolla det så får jag se om man vågar sig på detKika lite på yputube eller i den här tråden:
Patinera brons/mässing
Klart syra skadar klockan. Dock är det rätt begränsat hur mycket. På vilket sätt skadas klockan? Blir ju lite nojig nu :/klocksnack.se
Du vet nog mer om brons än mig hör jag! Häftigt om det till och med beror på personens PH-värde. Ja jag hoppas då inte den börjar ärga, då har vi problemDet som lockar med bronsen är ju att få fram en egen patina. Iom att den blir väldigt personlig iom att graden av oxidering är väl delvis anhängigt ens Ph värde?.
Vet inte hur det är med klockor, men vanligt brons rengör man väl enklast med bakulver förutsatt att det inte börjat ärga (vilket jag antar att det ska mycket till för en klocka).
Var tyvärr inte jag som återställde patineringen, men finns flera metoder. T.ex. ketchupbad eller bad i citron och kolsyrad läsk![]()
Vad har kemisten för bästa tips? Nyfiken även om jag inte kommer vilja återställa och vill ha den riktigt patinerad och finDet ska ni inte köra
//kemisten
Sålde du den i drömmen kanske…En hel natt har gått sedan köpet och än är den kvar i samlingen, vilken prestation
![]()
Finally någon med bra koll, känns tryggt att det var du @Dbrasco som återställde patinan på min!Det handlar om rätt ha rätt substanser och man vill inte lägga en klocka i ketchup.,
Det bästa att använda är rengöring för tandproteser.. i know, låter skumt.
Men du köper det på apoteket för 60 spänn. Är som en brustablett. Ingen putsning eller liknande behövs.. bara lägga i klockan, vänta några minuter, ta upp och skölja av..