• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trevlig helg på er😀
F15D6F5C-3DF3-473C-9B18-D3226A8E2270.jpeg

Är det lätt att återställa eller hur går det till ?
Kan tänka mig att det är just patineringen som många vill åt men kanske också möjligheten till återställning lockar för en del.
Min Pro säger hej :)
1673694244827.jpeg

Hur bar sig herren åt exakt för att återställa? Själv har jag testat några olika metoder men hade varit intressant att veta vad som användes här. Ser ut att ha återställts jämnt och fint 😊👍🏼
Var tyvärr inte jag som återställde patineringen, men finns flera metoder. T.ex. ketchupbad eller bad i citron och kolsyrad läsk😊

Ja den är fortfarande i kalsfint skick, tyvärr med återställd patina. Men det går ju rätt fort att få fram lite patina😊
Det som lockar med bronsen är ju att få fram en egen patina. Iom att den blir väldigt personlig iom att graden av oxidering är väl delvis anhängigt ens Ph värde?.
Vet inte hur det är med klockor, men vanligt brons rengör man väl enklast med bakulver förutsatt att det inte börjat ärga (vilket jag antar att det ska mycket till för en klocka 😉).

Det som lockar med bronsen är ju att få fram en egen patina. Iom att den blir väldigt personlig iom att graden av oxidering är väl delvis anhängigt ens Ph värde?.
Vet inte hur det är med klockor, men vanligt brons rengör man väl enklast med bakulver förutsatt att det inte börjat ärga (vilket jag antar att det ska mycket till för en klocka 😉).
Du vet nog mer om brons än mig hör jag! Häftigt om det till och med beror på personens PH-värde. Ja jag hoppas då inte den börjar ärga, då har vi problem😂

Jag såg den här videon angående att återställa bronsklockor. Hur det eventuellt påverkar packningar har jag ingen aning om men själva rengöringen såg inte särskilt komplicerad ut.

Edit: JÄVVLARR vad mycket ni han skriva i ämnet medan jag postade det där 😂

Det handlar om rätt ha rätt substanser och man vill inte lägga en klocka i ketchup.,
Det bästa att använda är rengöring för tandproteser.. i know, låter skumt.
Men du köper det på apoteket för 60 spänn. Är som en brustablett. Ingen putsning eller liknande behövs.. bara lägga i klockan, vänta några minuter, ta upp och skölja av..

Det handlar om rätt ha rätt substanser och man vill inte lägga en klocka i ketchup.,
Det bästa att använda är rengöring för tandproteser.. i know, låter skumt.
Men du köper det på apoteket för 60 spänn. Är som en brustablett. Ingen putsning eller liknande behövs.. bara lägga i klockan, vänta några minuter, ta upp och skölja av..
Finally någon med bra koll, känns tryggt att det var du @Dbrasco som återställde patinan på min!

Den metoden låter mycket bättre än att doppa i ketchup. Och det bästa av allt, då har man ketchup kvar till varmkorven istället 🌭

Tillbaka
Topp