• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loevhagen

Patek
2-Faktor
Hvorfor Pelagos LHD?

Derfor:

F687DD35-0CB9-4F1F-B2C0-E6193A473658.jpeg
 

FredrikForsberg

Breitling
Nu så Tudoriter… nu vill jag ha lite input.
Funderar på ny klocka och lutar mot en Tudor. Har haft några tidigare och gillar märket.

Denna gång blir det i så fall bli en modern dykare då sommar och bad nalkas.
Har för tillfället siktet inställt på någon av dessa tre:
(Bilder skamlöst stulna från www)

BB58 blå
Testat den på armen och gillar hur den sitter. Ogillar boettprofilen på bild, men tycker det funkar i verkligheten. Möjligtvis lite tråkig, men ändå rätt schysst. Dras märkligt nog ofta till tråkiga klockor.
IMG_0421.jpeg


BB54:
Bara sett på bild. Trevlig boett och bra i storlek. Lite svårt för gilt-tavla på en ny klocka, men kanske ser värre ut på bild än i verkligheten. Lite kul då det är en ny modell, men med viss väntetid som det ser ut nu.
IMG_0423.jpeg


Pelagos 39
Alltid gillat Pelagos då den känns rejäl på armen, nu dessutom i en bättre storlek. Titan är toolig och klockan är lite köttig vilket är kul. Men modellen kanske känns mer harmonisk i originalstorleken på 42mm? Sen sunburst på en dykare… kanske funkar?
IMG_0422.png


Vet ju att flera av er har dessa klockor. Vad har ni för erfarenhet och tankar kring dem?
Jag köpte nyligen Pelagos 39, är sjukt nöjd.
Det att tänka på, enligt mig, är att titan är en annan känsla än guld/stål. Jag kan inte riktigt avgöra om jag gillar det eller inte, dels är vikten låg, som nästan kan få känslan av "billigt" då den påminner lite om billigt stål eller liknande. Men när man påminner sig att det är titan, så är känslan bättre.
Sedan är titan mörkare och mer matt i färgen än stål.
Summan för mig: älskar den, men kan sakna tyngden och glansen från stål.
 

Urniss1

Cartier
2-Faktor
Jag köpte nyligen Pelagos 39, är sjukt nöjd.
Det att tänka på, enligt mig, är att titan är en annan känsla än guld/stål. Jag kan inte riktigt avgöra om jag gillar det eller inte, dels är vikten låg, som nästan kan få känslan av "billigt" då den påminner lite om billigt stål eller liknande. Men när man påminner sig att det är titan, så är känslan bättre.
Sedan är titan mörkare och mer matt i färgen än stål.
Summan för mig: älskar den, men kan sakna tyngden och glansen från stål.
Har både P39 och BB58 och älskar båda. Hade jag behövt välja är det svårt men det hade nog blivit BB58 på grund av att den funkar i fler situationer kanske. Men att variera mellan de båda är mumma 😊
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Jag köpte nyligen Pelagos 39, är sjukt nöjd.
Det att tänka på, enligt mig, är att titan är en annan känsla än guld/stål. Jag kan inte riktigt avgöra om jag gillar det eller inte, dels är vikten låg, som nästan kan få känslan av "billigt" då den påminner lite om billigt stål eller liknande. Men när man påminner sig att det är titan, så är känslan bättre.
Sedan är titan mörkare och mer matt i färgen än stål.
Summan för mig: älskar den, men kan sakna tyngden och glansen från stål.
Förstår lite vad du menar, jag har haft flera titanklockor, tycker bland de kan kännas rassliga och "billiga" Pelagos 39 tillsammans med en Seiko är de bästa jag haft.

I mitt tycke är Pelagos 39 en optimal titanklocka, ångrar lite att jag sålde den.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ingen som vill sälja en Ranger eller North Flag till mig? 😁

Har lagt ut köpesannons men har inte gett något.
Förmodar att du redan sett denna??
 
  • KS Like
Reactions: DRW

DRW

Panerai
2-Faktor
Förmodar att du redan sett denna??
Faktiskt inte, tack så mycket 🙏
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
28288072-xaral0w17cn64j97oqzhl8uo-ExtraLarge.jpg

Phew!

Blev orolig att de släppt en BB58 eller BB54 i rött. Den hade jag nog behövt byta min blåa BB58 till. Nya BB54 känner jag är lite meh...? Detta trots mina mikroarmar. Men jag kanske inte sett ljuset bara?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Når jeg så BB54 første gang tenkte jeg "JA - en flott liten Sub ingen andre vil ha". Så skal alle ha den...

Men - jo mer jeg ser på BB54 nå så er jeg allerede lei av gullfargede visere. Skulle ønske de bare lagde viserne og resten på urtavlen i no-nonsense hvitt gull/stål.

Har ikke sett den live - så kanskje jeg vil ha den igjen da...
 

Schned

Panerai
2-Faktor
En fråga till de insatta;
Den nya(?) Black Bay 36 TT med jubileumslänk, är boetten annorlunda nu ?

Screenshot_20230425_075530_YouTube.jpg


Ja den nya boetten har inte platta sidor utan är nu betydligt mjukare i formerna.

Förra generationen hade även plattare boettlock. Nya generationen är cirka 1.2mm högre.

Har inte prövat nya ännu men jag gissar att den upplevs mer som en dresswatch nu när toolwatch karaktären på den gamla boetten är skrotad.

Bilden visar gamla och nya BB41.
 
Topp