• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_7616.jpeg

Trevlig helg!

Noen bilder av de to lenkene der den ene er til BB58 og den andre Ranger 39. Noen highlights:
  • T-fit har ca. 9mm justering
  • Lengden mellom ett ledd i (Ranger) lenken er lengre enn T-fit
  • Endlinks passer om hverandre på urkassene / boett - men passer ikke nødvendigvis mellom lenkene
  • Lenken til Ranger med T-fit ikke aktivert er litt lenger enn lenken til BB58 med microjustering på innerste hull
  • Lenken til Ranger er jo typisk Oysterlenke, og har nummer 95510, som er en forlengelse av Rolex sine 9315, 95150, 93250
  • Er komforten til BB58 bedre med Ranger lenken? Ja
  • Har T-fit nok justeringsmuligheter? Nei
  • Bør man kjøpe et "3/4-ledd" fra Uncle Seiko selv om man har T-fit? Tja
---

5E3F0189-CA24-432F-8199-CAF41CEA9E02.jpeg
3BD0E837-5E48-495F-9E24-44ADCD8A4261.jpeg
E5D97FB1-E8B2-4F7A-B18F-8F18D20A0A6D.jpeg
0F70DC8E-C5FD-472C-A855-0130B1D79489.jpeg
1BA42139-8247-46C8-AB33-904981A4FC49.jpeg
AB84393D-120D-4541-9DBA-F5A67B7F1A33.jpeg
DA4ADDCD-6EE8-47CE-BDFF-D0C591243FA7.jpeg
4951C54A-106E-46E0-B58F-510E7FF582FD.jpeg

Fin jämförelse, är båda lika tunna eller växer T-fit och blir tjockare?

T-Fit vs. Glidelock. Vanvittig hvor stor forskjell de er i funksjonalitet og størrelse. Tudors løsning er mye lengre enn Rolex sin løsning, selv om Rolex sin Glidelock har mer enn det dobbelte av justeringsmuligheten i lengde!

🧐

Her med T-Fit maks ut og Glidelock maks ut:

277C4E0F-DDB8-43B1-87D0-5789505687E9.jpeg

Her med T-Fit maks inn og Glidelock maks inn:

B11A7D59-E124-45CF-B039-C38904063C9A.jpeg

Etr bilde sier ofte mer enn 1000 ord, og det gjør dette bildet også:

742B4A34-86E6-4E3D-A490-7208E873257D.jpeg

Senast ändrad:
T-Fit vs. Glidelock. Vanvittig hvor stor forskjell de er i funksjonalitet og størrelse. Tudors løsning er mye lengre enn Rolex sin løsning, selv om Rolex sin Glidelock har mer enn det dobbelte av justeringsmuligheten i lengde!

🧐

Her med T-Fit maks ut og Glidelock maks ut:

277C4E0F-DDB8-43B1-87D0-5789505687E9.jpeg

Her med T-Fit maks inn og Glidelock maks inn:

B11A7D59-E124-45CF-B039-C38904063C9A.jpeg

Etr bilde sier ofte mer enn 1000 ord, og det gjør dette bildet også:

742B4A34-86E6-4E3D-A490-7208E873257D.jpeg
T-fit är ju en helt meningslös funktion eftersom den täcker samma område som en länkbit. Ska det öht vara någon mening att ha T-fit bör Tudor släppa en halvlänk. B lösning.

T-fit är ju en helt meningslös funktion eftersom den täcker samma område som en länkbit. Ska det öht vara någon mening att ha T-fit bör Tudor släppa en halvlänk. B grej enligt min mening.
Där håller jag inte med. Man hittar ju en fit som är så bra den kan vara majoriteten av tiden. T-fit används sedan för en perfekt passform konstant beroende på värme o.dyl som gör att handledens omkret varierar. Nu sålde jag ju min BB 39mm S&G men jag använde nog t-fiten snudd på varje dag

T-fit är ju en helt meningslös funktion eftersom den täcker samma område som en länkbit. Ska det öht vara någon mening att ha T-fit bör Tudor släppa en halvlänk. B lösning.
Ikke hvis omkretsen på håndleddet faller innen justeringsmulighetene. ;)

Enig med @Burnman - Det lille som finnes, virker bra ved behov. Bedre med 9mm justering enn ingen justering.

Likt @Burnman nämner är inte syftet med T-fit att kompensera för en halvlänk eller liknande. Snarare skiftningar under dagen när man kan behöva justera länken ngn mm hit eller dit. Tycker du även att easy link för Rolex är meningslös för att de inte har halvlänkar?

Likt @Burnman nämner är inte syftet med T-fit att kompensera för en halvlänk eller liknande. Snarare skiftningar under dagen när man kan behöva justera länken ngn mm hit eller dit. Tycker du även att easy link för Rolex är meningslös för att de inte har halvlänkar?
Ja det tycker jag faktist, sitter länken rätt så ska man ska svälla rejält mycket för att fylla ut easy link. Ska jag ha på mig en klocka som hänger långt ner på underarmen kan jag lika gärna lägga den i fickan. Problemet för min del är att jag hamnar antingen längst in på T-fit och då är klockan aningen stor alternativt att man får plocka bort en länkbit till och hamna längst ut på T-fit och då är klockan aningen för tight, framförallt nu på sommaren. Med glide lock har du ju inte det problemet och det är därför jag ställer mig frågande till varför Tudor med den vetskapen inte släpper en halvlänk eller ännu hellre gör låset 5 mm längre.

Ja det tycker jag faktist, sitter länken rätt så ska man ska svälla rejält mycket för att fylla ut easy link. Ska jag ha på mig en klocka som hänger långt ner på underarmen kan jag lika gärna lägga den i fickan. Problemet för min del är att jag hamnar antingen längst in på T-fit och då är klockan aningen stor alternativt att man får plocka bort en länkbit till och hamna längst ut på T-fit och då är klockan aningen för tight, framförallt nu på sommaren. Med glide lock har du ju inte det problemet och det är därför jag ställer mig frågande till varför Tudor med den vetskapen inte släpper en halvlänk eller ännu hellre gör låset 5 mm längre.
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.
För min del så fyller T-Fit sin funktion alla dagar.
Ibland så använder jag hela utrymmet.
Utan den funktionen så vore komforten något helt annat när handleden skiftar i storlek.
Däremot så kan jag hålla med om att halvlänkar från Tudor vore önskvärt men som tur är så finns US som lösning.
1685782230322.jpeg

Där håller jag inte med. Man hittar ju en fit som är så bra den kan vara majoriteten av tiden. T-fit används sedan för en perfekt passform konstant beroende på värme o.dyl som gör att handledens omkret varierar. Nu sålde jag ju min BB 39mm S&G men jag använde nog t-fiten snudd på varje dag
Som jag svarade @Deskdiversthlm så är ju T-fit helt beroende på armens omkrets och personligen hamnar jag i ett läge där T-fit är helt oanvändbart vilket Tudor lätt kunnat lösa med en halvlänk eller ett längre låst/justering likt glide lock. Bara gratulera att din arm ligger inom range för att använda T-fit som det kanske var tänkt.

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.
För min del så fyller T-Fit sin funktion alla dagar.
Ibland så använder jag hela utrymmet.
Utan den funktionen så vore komforten något helt annat när handleden skiftar i storlek.
Däremot så kan jag hålla med om att halvlänkar från Tudor vore önskvärt men som tur är så finns US som lösning.
1685782230322.jpeg
Läs det jag redan har förklarat tidigare, T-fit är för kort för att passa ”alla” armar. Eller jag du någon magisk lösning på mitt problem?

Du svarar väl mer eller mindre på din egen fråga? Poängen är att det är individuellt. Se det istället som positivt att det finns komplement som halvlänkar från tredjepart. 🤷🏻‍♂️

Tror att större delen av reaktionerna kommer från att när man skriver att något är ” värdelöst” för att det inte passar en själv så blir det lite skevt.

Sedan finns det givetvis alltid utrymme för förbättring. 😉

Japp. Beställde just en halv länkbit tilo min rangerlänkvfrån Uncle seiko.
Trist att Tudor inte erbjuder Halvlänk.

Känner att min bb 58 länk blir för tight till och från, har sett tidigare inlägg angående micro adjust länkbit. Vart säljs dom?

Tillbaka
Topp