• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loevhagen

Patek
2-Faktor
Å sende hele klokken tilbake til Tudor, kun pga. lumepip i insert, er jo meningsløst. Hvorfor ikke bare sette på ny insert - og så claime Tudor for en ny insert. Må jo være billigere og mindre risky (sende hele klokken frem og tilbake) for alle parter.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
1000004286.jpg

1000004284.jpg

1000004285.jpg

17cm handled, Chrono, GMT(41mm) och BB58(39mm).
Fin uppställning!
 

MickeA

Breitling
Hej,

Jag har använt min Tudor dagligen fram till för 1.5 år sedan. Jag har lyckats få två repor i glaset, en som är lite djupare och syns tydligt ovanifrån och från sidan. Sen har jag en som bara syns från sidan.

Då jag inte använder klockan dagligen längre utan bara ibland så har jag börjat störa mig på dessa repor. Tycker ni jag ska byta glaset eller avvakta?

Skärmavbild 2024-05-28 kl. 08.12.42.png


IMG_1502.jpg
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Stör det dig så kanske det är läge att byta, tror ingen annan stör sig däremot :)
 

MickeA

Breitling
Nej, det är dyrt och onödigt när du sannolikt snart kommer sätta en ny repa i den ;-)
Vänta tills nästa service istället!
Ja det är lite de jag tänker. Men behöver en push i rätt riktning ;)

Stör det dig så kanske det är läge att byta, tror ingen annan stör sig däremot :)
Precis som du säger så är det ingen annan som stör sig bara jag.


Som jag förstått det så är det ganska dyrt att byta just safirglas, någon av er som har koll?
 
  • Like
Reactions: Npd

DrKlocka

Audemars
Ja det är lite de jag tänker. Men behöver en push i rätt riktning ;)


Precis som du säger så är det ingen annan som stör sig bara jag.


Som jag förstått det så är det ganska dyrt att byta just safirglas, någon av er som har koll?
Du får nog räkna med ett par tusen. En AD vill säkert byta packningar i samband med det. Man tar alltid isär packningar och gör rent boett vid glasbyte, tror inte man kommer undan nya packningar..
 

MickeA

Breitling
Du får nog räkna med ett par tusen. En AD vill säkert byta packningar i samband med det. Man tar alltid isär packningar och gör rent boett vid glasbyte, tror inte man kommer undan nya packningar..
Tack för ditt svar.

Jag har haft klockan sedan 2020, så den är fortfarande under garanti. Det är väldigt olika bud på hur ofta man ska servar den, men man bör väl vänta tills garantin har gått ut? Kanske blir billigare att göra det i samband med service också?
 

DrKlocka

Audemars
Tack för ditt svar.

Jag har haft klockan sedan 2020, så den är fortfarande under garanti. Det är väldigt olika bud på hur ofta man ska servar den, men man bör väl vänta tills garantin har gått ut? Kanske blir billigare att göra det i samband med service också?
Tudor säger väl uppåt 10 år mellan service skulle jag tro? Minst 5 i alla fall.
Jag skulle rekommendera det i samband med service när klockan i vilket fall tas isär. Du sparar några kronor i alla fall.
 

MickeA

Breitling
Tudor säger väl uppåt 10 år mellan service skulle jag tro? Minst 5 i alla fall.
Jag skulle rekommendera det i samband med service när klockan i vilket fall tas isär. Du sparar några kronor i alla fall.
Grymt tack för ditt svar!

Jag få tvätta av klockan med en mjuk tandborste så den blir ren och glänser lite igen. Då kanske man inte stör sig lika mycket på glaset :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Tack för ditt svar.

Jag har haft klockan sedan 2020, så den är fortfarande under garanti. Det är väldigt olika bud på hur ofta man ska servar den, men man bör väl vänta tills garantin har gått ut? Kanske blir billigare att göra det i samband med service också?
Efter 5 år är det pengar i sjön att serva om klockan inte går dåligt. Haft en av mina Tudor i 7 år nu och AD avråde mig från att serva den redan om den går bra. Var magnetiserad så det löste dem gratis och rekommenderade mig att vänta några år på service.
 
Efter 5 år är det pengar i sjön att serva om klockan inte går dåligt. Haft en av mina Tudor i 7 år nu och AD avråde mig från att serva den redan om den går bra. Var magnetiserad så det löste dem gratis och rekommenderade mig att vänta några år på service.
Ändå schysst 7 år plus nåt år till. Hur håller den tiden efter 7år samt vilken Tudor är det? Har du bytt packningar?
 
  • Like
Reactions: Aje

MickeA

Breitling
Efter 5 år är det pengar i sjön att serva om klockan inte går dåligt. Haft en av mina Tudor i 7 år nu och AD avråde mig från att serva den redan om den går bra. Var magnetiserad så det löste dem gratis och rekommenderade mig att vänta några år på service.
Tack för ditt svar!

Klockan går fortfarande som om den var ny. Har dock hört att man alltid ska ha igång klockan för annars blir olja och packningar dåliga. Ibland har jag ju den liggande i en låda i någon månad eller två.
 
Hej,

Jag har använt min Tudor dagligen fram till för 1.5 år sedan. Jag har lyckats få två repor i glaset, en som är lite djupare och syns tydligt ovanifrån och från sidan. Sen har jag en som bara syns från sidan.

Då jag inte använder klockan dagligen längre utan bara ibland så har jag börjat störa mig på dessa repor. Tycker ni jag ska byta glaset eller avvakta?

Skärmavbild 2024-05-28 kl. 08.12.42.png


IMG_1502.jpg
Hur lyckades du repa glaset? Ska inte det vara repfritt?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för ditt svar!

Klockan går fortfarande som om den var ny. Har dock hört att man alltid ska ha igång klockan för annars blir olja och packningar dåliga. Ibland har jag ju den liggande i en låda i någon månad eller två.
Det bästa sättet att "spara" på din klocka är att inte använda den. Klockan är en maskin, maskiner slits när de används. De slits inte när de inte används.
För sisådär 15 år sedan hade man mineraloljor i klockorna, som tjocknade när de fick ligga. De klockorna var bra att ha igång mellan varven för att minska risken för att oljorna skulle tjockna till.
Men klockor tillverkade (eller servade) efter typ 2010 lider inte av de problemen eftersom smörjmedlen är syntetiska. I de fallen bevarar du din klocka bäst genom att inte använda den. Men det kan ju kännas lite trist...
 
Topp