• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Mera rosa till vinnaren av Girot.

IMG_3522.jpeg



IMG_3521.jpeg
Pogačar fick ge up sin personliga sponsor Breitling för laget blev Richard Mille sponsrat, så en Tudor får han nog skänka till nån farbror eller mekaniker.
 
Hej alla.
Funderar på att köpa mig en Tudor Ranger, vart rekommenderar ni att jag beställer en sådan? Bättre begagnad eller ny. Gärna från nån butik i Sverige som har möjlighet att skicka den. Tack!
Hej,

Vi hjälper dig mer än gärna med en Tudor Ranger. Vi skickar dig ett PM.

Med vänlig hälsning,
Nymans Ur 1851 Västerås
· Vasagatan 13
722 15 Västerås
Tel: +46 (0)21-13 02 12
[email protected]
Exklusiva Klockor | Auktoriserad återförsäljare | Nymans Ur 1851
 

MickeA

Breitling
Det bästa sättet att "spara" på din klocka är att inte använda den. Klockan är en maskin, maskiner slits när de används. De slits inte när de inte används.
För sisådär 15 år sedan hade man mineraloljor i klockorna, som tjocknade när de fick ligga. De klockorna var bra att ha igång mellan varven för att minska risken för att oljorna skulle tjockna till.
Men klockor tillverkade (eller servade) efter typ 2010 lider inte av de problemen eftersom smörjmedlen är syntetiska. I de fallen bevarar du din klocka bäst genom att inte använda den. Men det kan ju kännas lite trist...
Tack för en bra förklaring!

Hur är det med packningar, har hört att dem bör bytas med jämna mellanrum även om klockan inte används?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för en bra förklaring!

Hur är det med packningar, har hört att dem bör bytas med jämna mellanrum även om klockan inte används?
Det stämmer. Gummi åldras med tiden. Så klockan riskerar förr eller senare att inte vara tät längre.
Krasst är det så med täthetskontroller, att görs de på en nyservad klocka och den är tät, kan man vara rätt säker på att den förblir tät under de närmaste åren i a f.
Men är det en några år gammal klocka som man kontrollerar så vet man bara att den var tät den dagen.
Sen vet man inte när bäst-före-datumet passerat.
Använder du din klocka i vatten med jämna mellanrum bör du nog byta packningar inom en handfull år skulle jag säga. Det kan säkert funka längre än så, men säker är du inte förrän du provat, med risk för akvarium i klockan. Då kommer du ångra dig...
 

MickeA

Breitling
Det stämmer. Gummi åldras med tiden. Så klockan riskerar förr eller senare att inte vara tät längre.
Krasst är det så med täthetskontroller, att görs de på en nyservad klocka och den är tät, kan man vara rätt säker på att den förblir tät under de närmaste åren i a f.
Men är det en några år gammal klocka som man kontrollerar så vet man bara att den var tät den dagen.
Sen vet man inte när bäst-före-datumet passerat.
Använder du din klocka i vatten med jämna mellanrum bör du nog byta packningar inom en handfull år skulle jag säga. Det kan säkert funka längre än så, men säker är du inte förrän du provat, med risk för akvarium i klockan. Då kommer du ångra dig...
Då förstår jag.

Vet du ungefär var det skulle kosta att byta packningar på en BB58? Han ändå haft klockan i 4 år och när jag använde den så är de ju främst vid tillfällen då jag är på semester då min andra inte är vattentät.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De trodde jag också.

Jag vet faktiskt inte, enda gången jag vet att jag slagit emot något är när jag tvättat 😂 har en förmåga att slå i klockan varje gång jag ska ta ut handen.
Är det ytbehandlat med antireflex? Annars kan jag rekommendera att gnugga med något lätt polerande, typ tandkräm eller silverputs. Inte helt ovanligt att brukare och handlare misstar kladd på glas för repor. Kan vara typ omöjligt att avgöra ibland.
 
Senast ändrad:

JDQ

Panerai
2-Faktor
Då förstår jag.

Vet du ungefär var det skulle kosta att byta packningar på en BB58? Han ändå haft klockan i 4 år och när jag använde den så är de ju främst vid tillfällen då jag är på semester då min andra inte är vattentät.
Beroende på AD 1200-2000 senast jag lämnade in under 2023

Edit: inser att tiden går fort var 2022
 

MickeA

Breitling
Är det ytbehandlat med antireflex? Annars kan jag rekommendera att gnugga med något lätt polerande, typ tandkräm eller silverputs. Inte helt ovanligt att brukare och handlare misstar gladd på glas för repor. Kan vara typ omöjligt att avgöra ibland.
Ja du, inte en aning. Jag har inte behandlat den med antireflex. Köpt på bergströms tänker att de inte gör några sånna behandlingar på nya klockor?

Jag har försökt skrapa med fingret men de går inte bort. Finns de några risker med tandkräm?
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ja du, inte en aning. Jag har inte behandlat den med antireflex. Köpt på bergströms tänker att de inte gör några sånna behandlingar på nya klockor?

Jag har försökt skrapa med fingret men de går inte bort. Finns de några risker med tandkräm?
Jag har polerat bort kass antireflex coating på en gammal Breitling med polywatch och en dremmel. Inget jag rekommenderar, men det funkade fint för mig :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Känns ju värt 2000kr för att slippa ett akvarier. Men tänker att man inte behöver göra något så länge den är under garanti?
Borde väl inte behövas men vet faktiskt inte om en klocka som tar in vatten efter 4 år med en 5 års garanti går på garantin? Finns säkert någon som har koll på det finstilta.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Nu när ni ändå pratar om lumepluppen på Tudors. Är det någon som har lume i den? Min blå 58a är väldigt trött, känns billigt och slarvigt, eller så är der en vintage-flört med död lume.

Men jag är nöjd ändå.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hej,

Jag har använt min Tudor dagligen fram till för 1.5 år sedan. Jag har lyckats få två repor i glaset, en som är lite djupare och syns tydligt ovanifrån och från sidan. Sen har jag en som bara syns från sidan.

Då jag inte använder klockan dagligen längre utan bara ibland så har jag börjat störa mig på dessa repor. Tycker ni jag ska byta glaset eller avvakta?

Skärmavbild 2024-05-28 kl. 08.12.42.png


IMG_1502.jpg

Så där ska det inte se ut, en seriös tillverkare* skickar nytt glas och tar upp detta med sin underleverantör.

*Halios
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jasså, tror du det är lönt att kontakta tudor direkt gällande detta?
Ja, det ska ju inte gå att skrapa kristallen så enkelt. Vet inte vad du brukar göra. Men är det bara i antireflex kanske det inte är lönt.

Jag hade klättrat i berg och skrapat kristallen mot klippor. Då skämdes tillverkaren att kristallen inte höll måttet. Det ska den tåla ansåg han och skickade ny och erbjöd sig stå för kostnad att byta.

Men det är skillnad på Nordamerikansk kundservice.
 
Topp