• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förstår inte grejen med att ha en glasbaksida... vill man verkligen visa upp ett urverk utan någon som helst finnish?

rOVBQbt.jpg
Fast urverket har väl finnish utöver standard? Bara inte den typ av bling som de flesta förknippar med finish.
Jämför man med ett verk med standard finnish så tycker jag nog det är skillnad.

Tudor MT5612
tudor-mt5612-movement-1.jpg

Standard ETA 2824-2
2824-2.jpg

Fast urverket har väl finnish utöver standard? Bara inte den typ av bling som de flesta förknippar med finish.
Jämför man med ett verk med standard finnish så tycker jag nog det är skillnad.

Jämfört med ett ETA verk så håller jag med om att finnishen är bättre på Tudors inhouse, men det känns fortfarande, i mina ögon, lite onödigt för North Flag att ha en glasbaksida. Det är ju en äventyrsklocka! :)

Jämfört med ett ETA verk så håller jag med om att finnishen är bättre på Tudors inhouse, men det känns fortfarande, i mina ögon, lite onödigt för North Flag att ha en glasbaksida. Det är ju en äventyrsklocka! :)
Jag håller med dig om glasbaksidan, känns som denna klocka hade vunnit mer på att vara lite tunnare än att visa upp verket.
Men glasbaksidan är inte det stora problemet med North Flag. Jag gillar boett och länk, men hu vilken hemsk tavla och tråkiga visare.

Jag håller med dig om glasbaksidan, känns som denna klocka hade vunnit mer på att vara lite tunnare än att visa upp verket.
Men glasbaksidan är inte det stora problemet med North Flag. Jag gillar boett och länk, men hu vilken hemsk tavla och tråkiga visare.

Får lite Explorer 1 vibbar. Schysst med gångreservmätare, dock :)

Får lite Explorer 1 vibbar. Schysst med gångreservmätare, dock :)
Jag tycker gångreserv är en ganska okej komplikation, även på automat. Men utförandet på North Flag lämnar mycket att önska.

Sen hade jag en fundering. Läste Hodinkee artikeln om North Flag och de gjorde en stor grej av att den var COSC-certifierad.

"[...] something at 6 o'clock that I don't think any of us expected to see on a Tudor. [....] I don't think a single consumer would've expected to see those words on the dial [...]" - Hodinkee

Klockan kostar väl som nämnts någonstans över 30k. Är det bara jag som nästan förväntar mig kronometer-nivå i den prisklassen? Blev lite förvånad när de skriver att det troligtvis är första kronometerklassade uret från Tudor.
Eller menar de att Tudor även tidigare har hållit kronometerklass men först nu har börjat låta COSC certifiera klockorna?
Det går ju ändå att klämma ut en kronometer ur vanliga ETA verk också.

Black Bay blue eller Pelagos?
Ska köpa någon av dessa. Har kanske diskuterats tidigare, har inte kollat igenom alla 90 sidor..
Valet står mellan en ny Black Bay eller en begagnad Pelagos. Det kommer inte bli en klocka jag behåller hela livet, om jag känner mig själv rätt blir det byte om ca 1 år. Vilken tror ni är mest eftertraktad då?
Självklart köper man inte en klocka för att sälja den, men kan vara bra att ha i åtanke.
Vad tror ni?

Ska köpa någon av dessa. Har kanske diskuterats tidigare, har inte kollat igenom alla 90 sidor..
Valet står mellan en ny Black Bay eller en begagnad Pelagos. Det kommer inte bli en klocka jag behåller hela livet, om jag känner mig själv rätt blir det byte om ca 1 år. Vilken tror ni är mest eftertraktad då?
Självklart köper man inte en klocka för att sälja den, men kan vara bra att ha i åtanke.
Vad tror ni?
Pelagos hade alltid varit mer eftertraktad på marknaden tycker jag ddet sett ut som. Sen tycker jag den är snyggare också :)

Vad tror ni?

Pelagos ger nog bättre betalt.

Vad tror ni?
Båda är fina! Jag har haft en röd BB och tyckte den var charmig. Snygg matt tavla, roséguldsindex, lite färg, högt kupat safirglas... Vad mer kan man önska? :)
Pelagos däremot är mer toolig. Inte lika mycket charm, men riktigt riktigt häftig! Ska du bara ha den ett tag, och du kanske har fler klockor i rotation så säger jag BB!
image.jpg

Tack för era åsikter. Känns som att jag kommer bli nöjd med vilken som av de två. Kommer nog börja med att titta efter en begagnad Pelagos. Dyker inte rätt objekt upp blir det en BB.

Jag hade gillat tudor mycket bättre om jag inte Vista att märket skapades som ett budget alternativ för rolex..... känns så sniket på något sätt

Jag hade gillat tudor mycket bättre om jag inte Vista att märket skapades som ett budget alternativ för rolex..... känns så sniket på något sätt
Eller så ser man på märket som alternativet till Rolex där man kunde ta ut svängarna och skapa mer spännande varianter.
Vilket sätt man väljer att se på märket säger en del om vem man är.

För mig är det tvärtom :)
Gillar det lite dolda med märket, framförallt i kombination men de äldre med rolex detaljer tycker jag gör det extra intressant
Även om det säkert kan ändras i framtiden så går ex en tudor sub före motsvarande hos rolex för mig och då av ovan anledning :)

Ja det är klart, en Rolex behöver du ju inte förklara för någon att du lagt relativt stora pengar på, det syns ju direkt..

Att den, i stort sett, enda klockan som ser ut som Rolex och som är eftertraktad på marknaden (bara kolla K&S) knappast går för under 25k nu för tiden säger väl det mesta. Sen om det beror på att folk är snikna låter jag vara osagt.

Vet att Scaramanga postat lite bilder med hans gamla bbb på pelagos gummi men har inte följt tråden så länge så har inte sett om det postats bilder på den röda med pelagosens gummi. Förmodligen har väl dessa bilder postats redan eftersom jag hitta dom på watchuseek efter en snabb googling. Men skadar väl inte att postas igen isf.
Vad tycker ni? Flyger det?
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vet att Scaramanga postat lite bilder med hans gamla bbb på pelagos gummi men har inte följt tråden så länge så har inte sett om det postats bilder på den röda med pelagosens gummi. Förmodligen har väl dessa bilder postats redan eftersom jag hitta dom på watchuseek efter en snabb googling. Men skadar väl inte att postas igen isf.
Vad tycker ni? Flyger det?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Sådär bra va..? Jag skulle inte valt det personligen. Har aldrig gillar ändlänkar på BB heller. Tycker boetten är lite för tjock, så när man lägger till ändlänkarna blir den bara en stor klump stål på armen.

Dock är själva klockan, helst på orginalskinnet, helt underbar!

Någon som vet ifall det går att montera ett blått insert på en röd black bay? Skulle vara kul att kunna variera.

Tänkte att den snygga tavlan på den röda kanske går bra ihop med det blå insertet istället för tvärtom. Röda detaljen vid kronan är nog inget jag skulle tänka eller störa mig på.
Svart vore inte heller helt fel om det hade funnits. Fast insertet inte är det enda de mixat med på bilden. :)
Black-Bay-1.jpg

Tänkte att den snygga tavlan på den röda kanske går bra ihop med det blå insertet istället för tvärtom. Röda detaljen vid kronan är nog inget jag skulle tänka eller störa mig på.
Svart vore inte heller helt fel om det hade funnits. Fast insertet inte är det enda de mixat med på bilden. :)
Black-Bay-1.jpg
Det där var väl en konceptbild framtagen inför Basel för att spåna i vad tudor skulle lansera.
Man kan ju hoppas att den blir verklighet någon gång i framtiden.. Klart snyggare än den blå varianten. :)

Tillbaka
Topp