• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan rekommendera denna video från Hodinkee, riktigt bra :)
Tudor skapar mer än bara nya klockor. De återskapar historia på ett vackert vis.
En av de absolut coolaste Tudor-klockor som finns :)
CA471FC1-A385-4E56-B627-070D398658AB.jpeg

Verkar vara ett Svenskt/skandinaviskt syndrom. Kanske är det dålig tilldelning till Skandinaviska marknaden!?
Åk på en weekend söder ut är tipset. För ”premium pengen” får man både flyg och hotell. Och som bonus så blir gumman glad med ;)
Pratade med AD i Malmö som sa att det är precis så. Sverige / Skandinavien är inte en prioriterad marknad för Tudor / Rolex. Mycket större tilldelning i länder så som t.ex Frankrike, England, Italien.

Här är lite korta reflektioner över min BB36 efter en knapp vecka.
Efter att ha läst denna tråden från A-Ö föll valet på en BB36 istället för en SS Worldtimer (den finns fortfarande kvar på listan över framtida köp ;)). Framför allt var det bilderna på versionen med blå urtavla och NATO eller brunt läder armband som lockade. En annan anledning var flirten med
kusinen Rolex Explorer.
Läste även många kommentarer om hur OWG kompatibel den kan vara (just detta är kört eftersom jag har ett par klockor som jag aldrig kommer att sälja. Och kan därför anpassa valet efter vad som krävs).

Efter tips här på tråden ringde jag Nymans och bad dem lägga undan en med blå och en med svart urtavla..... här kommer nu reflektionerna:
1. Den blå urtavlan är snygg men eftersom jag har klockor på både länk och de med blå tavla föll intresset på den svarta med det beiga läderarmbandet. Eftersom jag var intresserad av det bruna kändes det trist att ”ge vika” men tänkte att det var OK eftersom det ändå ska på ett NATO eller MN snart.
Efter en knapp vecka känns det beiga bandet bra mycket bättre än jag någonsin kunde hoppas på. Färgkombinationen är riktigt trevlig speciellt nu under de soliga dagarna. Ett MN band från Erika’s är beställt men mest för att klockan ska kunna vara badvänlig nu under sommaren. Till hösten åker det beiga tillbaks.

2. Flirten med explorer finns där men med urtavlan känns den precis lika ”flirtig” med Suben. Den lekfulla kombinationen av lite Explorer och Sub gör den riktigt rolig och ”till sin egen”. Det jag älskar med designen är att den inte har några kronskydd. Det ger en skön 60-tals känsla. Helheten blir därmed komplett.

3. All round känslan är jag tudelad till. Visst är den lite dressad men med vissa sportigare element. Samtidigt är den inte lika klassisk som en Reverso eller sportig som en Omega SMP. För all round känslan gillar jag Omegas AT Skyfall bättre (i kategorin all-round sportklockor).

Det övergripande intrycket är inte som med andra klockor jag köpt som varit ”WOW!”. Snarare är detta en klocka vars tjusning växer sig fram och gör känslan för den så mycket starkare.
Det som gör denna klockan till att få en given plats i lådan och på handleden är att den är lite i gränslandet till många olika kusiner men utan att någon detalj/likhet tar över. Balansen i denna klockan är fantastisk. Om någon skulle be mig nämna ett argument för att köpa den är svaret: ”den är ingenting men samtidigt så mycket”

Edit: Har lagt på min MN strap just nu och den är helt perfekt på. Gör sig grymt bra överallt. Men efter att ha sett en hel del bilder på länk funderar jag på att beställa en lite lagom till sensommaren.

Dubbelpostar från veckan:
763092F4-F959-4789-A5DF-7FEE17F916AB.jpeg

DD316CB9-C93C-4AAC-97CB-06C30C40A7A1.jpeg
DE3A9E2A-D229-416A-9505-7DAA4AB1D403.jpeg

87BB5BEC-AEBB-4F0A-A7BC-89F29594FF9A.jpeg

Den är superfin! Funderar själv om denna blir min nästa klocka.

Skrev en mini recension på BB36 (ovan) i BB36 tråden. Enligt mig en grym sommarklocka och all rounder. Även om BB58:an är på allas läppar just nu gillar jag Tudor starkt. Mycket för att de utanför klockkretsar fortfarande håller sig under radarn (i jmf med de andra typ Omega, Rolex, Cartier etc.). Tog ett tag för mig att få upp ögonen för Tudor, men det är ett märke som ”växer” och deras egen identitet och historia är både unik och rolig. BB36 är ett bra exempel på detta.
C5C4BD4F-E00A-4E74-B1F4-D5EB70A8A4E0.jpeg

Senast ändrad:
Den är superfin! Funderar själv om denna blir min nästa klocka.
Den är riktigt bra och funkar till de flesta situationer och på en mängd olika band.
Det jag kan anmärka på är länken som ej funkade rent storleksmässigt för min del och för flera andra har jag läst.
Blir antingen för löst eller för tajt.

Sen är det en riktig repmagnet och bruksspår kommer snabbt.
Önskar ibland att alla tillverkare kunde köra med teknik som ex Sinns tegimentering så man slapp noja sig. Eller så skiter man i det och kör på bara :)

Den är riktigt bra och funkar till de flesta situationer och på en mängd olika band.
Det jag kan anmärka på är länken som ej funkade rent storleksmässigt för min del och för flera andra har jag läst.
Blir antingen för löst eller för tajt.

Sen är det en riktig repmagnet och bruksspår kommer snabbt.
Önskar ibland att alla tillverkare kunde köra med teknik som ex Sinns tegimentering så man slapp noja sig. Eller så skiter man i det och kör på bara :)
Använder min oerhört flitigt och då drar den på sig märken snabbare än en pojkscout. :D Alla märken kanske inte har en rolig historia, men det är helheten på klockans skick som gör den individuell, vilket jag älskar!

Har bb 36 i svart, är den klocka jag använder mest. Svårt att tala om prisvärde när det gäller klockor eftersom det är subjektivt med för runt 20 000 hittar man inte mycket som är bättre. Funkar till allt, med stålarmband (till kostym eller default beater), med brunt läder till bruna skor och tweed eller club blazern (preppy), eller bond nato på stranden. På stållänk har den samma kliniska stil som en Rolex sub. Ok, man kan lägga 30 000 till och köpa en neo-vintage explorer. Men för pengarna och tillgängligheten, för att inte tala om det robusta urverket, som kan fixas hos din lokala urmakare, kan det inte bli bättre. Jag kommer inte på någon annan klocka som har samma användbarhet och tillgänglighet som bb 36, eller...vad säger ni...

Senast ändrad:
Använder min oerhört flitigt och då drar den på sig märken snabbare än en pojkscout. :D Alla märken kanske inte har en rolig historia, men det är helheten på klockans skick som gör den individuell, vilket jag älskar!
Ha ha underbar liknelse med pojkscout :) Javisst hör märken till och på distans syns dom ju knappt ändå.

Har bb 36 i svart, är den klocka jag använder mest. Svårt att tala om prisvärde när det gäller klockor eftersom det är subjektivt med för runt 20 000 hittar man inte mycket som är bättre. Funkar till allt, med stålarmband (till kostym eller default beater), med brunt läder till bruna skor och tweed eller club blazern (preppy), eller bond nato på stranden. På stållänk har den samma kliniska stil som en Rolex sub. Ok, man kan lägga 30 000 till och köpa en neo-vintage explorer. Men för pengarna och tillgängligheten, för att inte tala om det robusta urverket, som kan fixas hos din lokala urmakare, kan det inte bli bättre. Jag kommer inte på någon annan klocka som har samma användbarhet och tillgänglighet som bb 36, eller...vad säger ni...
Amen på det.
Ärligt talat så är det min favoritklocka av alla jag haft genom åren. Den är så pass bra så jag överväger emellanåt att skaffa en blå också för att göra klockdiagnosen total.

Hej på tal om BB 36, är det någon som har en länk till denna som bara ligger och skräpar, så är jag intresserad av ett köp eller byte, har brunt läder på den nu, använt i ett halvår (mycket bra skick) inte använt denna sommar och pengar upp givetvis... skicka i så fall meddelande till mig...

Senast ändrad:

I senaste Hodinkee avsnittet nämner även Stephen Pulverin just BB36 som ett bra val med tanke på value for money (22.15min).
https://www.hodinkee.com/articles/hodinkee-radio-episode-96-magazine-fantasy-draft

Instämmer även med hur det passar till allt. Var förvånad över hur sjukt snygg den är till just olika sommarkäder och med risk för lite OT och stilnörderi så är den ritkigt "Raffe Larre" vänlig. Kör min på en MN strap som känns riktigt bra som sommar alternativ. Utöver den klassiska referensen till dyk så ersätter den andra sommaraccessoarer som armband etc.
Letar nu efter en länk att komplettera med men i orginal och nypris från AD landar den på 10kSEK vilket känns lite mycket..

Verkar vara ett Svenskt/skandinaviskt syndrom. Kanske är det dålig tilldelning till Skandinaviska marknaden!?
Åk på en weekend söder ut är tipset. För ”premium pengen” får man både flyg och hotell. Och som bonus så blir gumman glad med ;)

Pratade med AD i Malmö som sa att det är precis så. Sverige / Skandinavien är inte en prioriterad marknad för Tudor / Rolex. Mycket större tilldelning i länder så som t.ex Frankrike, England, Italien.
De kontakter jag har i södra Europa börjar även de prata om att listorna fylls på. Fick dock erbjudande idag om att plocka hem en till i slutet av månaden så ännu finns det lite hopp, om man har kontakter ;)

Hej på er Tudors, har en fundering, någon av er som har en Black Bay chrono, är sugen på en men jag gissar att den är för stor för mig. Bor uppe i norr så det finns ingen att prova på hundra mils avstånd. Någon som vill dela med sig av foton, gärna info om handledsstorlek, era intryck, allt jag har läst och de jag pratat med tycker den är stor...andra erfarenheter. Jag tycker den ser jävligt bra ut.

Det sjukaste hände!
Mailade min ad i Portugal, och nu är jag på väntelistan till bb58 blå på länk!!!
Grattis! Är på väntlistan på den svarta. Helt sjukt hur att få stå på en väntlista kan generera sådan lycka. Lika förnedrande som när man i yngre år man stod i kö till krogen och bara väntade på att få spendera sina pengar :eek:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp