Patina!
Ref. 7016 från 1973
Ref. 7016 från 1973
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kanske utifrån kontrasterande med ljusa visare / index och för att vara lite "stealth". Dvs utifrån användningsområdet och specsen för Marine Nationale back in the days.Ingen fara. När det är mörkt under vatten så absorberar vattnet andra färger mer (glöm inte att du har en prism effekt från vattnet). Samma fenomen kan du egentligen testa mot en mörk natthimmel. Där du i svart mörker kommer att kunna se nyansen av det blå (obs som en siluett) klarare än tex röd eller liknande.
![]()
Rayleigh scattering - Wikipedia
en.wikipedia.org
Fair enough, men det finns knappast någon militärdyrare som skulle köra en klocka med gälla färger.Kanske utifrån kontrasterande med ljusa visare / index och för att vara lite "stealth". Dvs utifrån användningsområdet och specsen för Marine Nationale back in the days.
Har annars svårt att tro att det skulle stämma generellt.
Se tex:
Inte klockan som sådan som är trist, bara kulören, jämfört med storebror. En svart FXD som sagt, det vore mumma.Säger inte emot. Har testat den några ggr hos AD men kommer inte överens med storleken. Däremot en 39:a med samma blå kulör. Då är risken stoR att kontot får sig en smäll
*edit. Tycker faktiskt inte FXD är tråkig. Men jag tilltalas personligen mer av OG pelagosens blå färg.
Brukar inte kommentera sånt men sitter den inte lite tajt? Får du inte ont i "handryggen". Du får såklart bära hur du vill, mest nyfikenTudorTorsdag med min favoritklocka, kan inte förklara eller helt förstå varför jag är så förtjust i min GMT.
![]()
Fått liknande kommentarer förr. Det är någon illusion eller handledens utformning eller jag vet inte vad... men sant, tittar jag på bilden så ser det faktiskt så ut. Men det stämmer inte, verkligheten är lättare bilhandlarhäng...Brukar inte kommentera sånt men sitter den inte lite tajt? Får du inte ont i "handryggen". Du får såklart bära hur du vill, mest nyfiken![]()
När den kom så var en av de första tankarna hos mig, utöver fasta bandhorn, kardborre? Hur bra funkar det över tid egentligen?Torsdag = FXD
Tygbandet har gett upp (kardborrelåset) och är inlämnat till AD för att skickas till Tudor.
Gummibandet är ingen favorit, använder hellre Nato, men skulle gärna vilja ha något trevligt ”singlepass”-band.
Tar tacksamt emot förslag, som ni ser behöver det vara ungefär lika långt som originalgummibandet (använder tredje hålet från änden).
![]()
Erika’s Original har band för FXD.Torsdag = FXD
Tygbandet har gett upp (kardborrelåset) och är inlämnat till AD för att skickas till Tudor.
Gummibandet är ingen favorit, använder hellre Nato, men skulle gärna vilja ha något trevligt ”singlepass”-band.
Tar tacksamt emot förslag, som ni ser behöver det vara ungefär lika långt som originalgummibandet (använder tredje hålet från änden).
![]()
- Köpte ett sånt, men kommer tyvärr inte alls överens med detErika’s Original har band för FXD.
Ah trist, vad är det som inte lirar? Vet att de kan vara lite styva i början. Men efter ett par bad blir de rätt sköna. Få band är (imo) sö behagliga i sommarvärmen och torkar riktigt fort.- Köpte ett sånt, men kommer tyvärr inte alls överens med det
![]()
- Bandet är mjukt och behagligt, men tycker konstruktionen är tillkrånglad, använder hellre ett Nato. Skulle vilja ha ett bra singlepassband istället.Ah trist, vad är det som inte lirar? Vet att de kan vara lite styva i början. Men efter ett par bad blir de rätt sköna. Få band är (imo) sö behagliga i sommarvärmen och torkar riktigt fort.
Jag beställde ett Hook strap från Nick Mankey. Verkar vara sköna band samt att de inte bygger under klockan. Leveranstiden är sisådär 3-4 månader så får återkomma med recension då- Bandet är mjukt och behagligt, men tycker konstruktionen är tillkrånglad, använder hellre ett Nato. Skulle vilja ha ett bra singlepassband istället.
Ja det är ju lite knepigare på FXD lösningen. Samtidigt så när den väl sitter så fungerar det ju som ett vanligt MN. Bara att trä över handleden och fästa.- Bandet är mjukt och behagligt, men tycker konstruktionen är tillkrånglad, använder hellre ett Nato. Skulle vilja ha ett bra singlepassband istället.
Grattis!!!Äntligen kan man vara med på Tudortorsdagarna igen.
Passar på att rikta ett stort tack till @Nymans Ur 1851 Västerås för en grym service i vanlig ordning.
Trevlig helg allas
![]()
De tror jag de ska göra. Beställer du så kan vi gärna dela på frakt och andra kostnader.Är det någon som har koll på om halvlänkarna från US till 58 även passar till 54?
Dra ett pm.De tror jag de ska göra. Beställer du så kan vi gärna dela på frakt och andra kostnader.
Beställde för ett par dagar sedan till bb58 och det står "Half Link for Stock Bracelet (Tudor Black Bay 54/58)" så det ska dom göra.Är det någon som har koll på om halvlänkarna från US till 58 även passar till 54?
GrymtBeställde för ett par dagar sedan till bb58 och det står "Half Link for Stock Bracelet (Tudor Black Bay 54/58)" så det ska dom göra.