Just T-fit är väl där jag tycker Tudor just nu gör det bättre än Rolex. I princip alla nysläpp som inte har fjärilsspänne får T-fit. En 124270 som är prisad mer än dubbla Rangern får easylink. Rolex har råd att vara lite mer generösa här med en mer kompakt glidelock till alla deras modeller med mikrojustering.
Lite beroende på vad man går igång på. Men vill man ha det senaste så är inte Rolex rätt. Rolex är ”evolutionary” inte ”revolutionary”.Jag tycker att Tudor är ett mycket intressantare märke än Rolex per idag. Det blir spännande att se vad de kommer med för nyheter i vår när det är jubileum. Det finns alltid en risk att det historiska arvet håller tillbaka utveckling och förnyelse, och jag upplever att Rolex har kört fast ganska mycket i sina egna hjulspår. Land-Dwellern fick mig inte direkt att gå i spinn.
Sedan är ju DNA’t i Rolex att de ska vara aspirational medan Tudor attainable.
Det är de gradvis förändringarna och förbättringarna som gjort Rolex till vad de är idag. Och även ibland mycket förändringar under huven som de inte nämner.
Rolex lägger sedan oerhört mycket i sin vertikala integration av tillverkningen. Alla kunder vet vad de får när de köper en Rolex och modellen kommer sannolikt vara tidslös om 20-50 år. Inte lika 100 på att många andra märken kan säga samma sak. Tudor gör homager till sin egen historia och brorsan. Man kan säga vad man vill om Rolex beslut att fokusera på essy link. Men i deras approach så är glide lock för dykarna och då vill man vara konsekvent och ha det som en del av profilen för Sub och Sea-Dweller.
Har inga problem med Tudor men det går inte att säga att det ena är bättre än det andra (Rolex kontra Tudor). Personligen gillade jag Land Dwellern och 7-linken på 1908 är helt vansinnigt bra.
Senast ändrad: