• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prissättningen har ju mycket med bl.a marknadsföringen att göra. Rolex och Omega är ju betydligt mer känt för stora massan än vad vi tyckare på ett forum skriver och tänker :)

Tudor senaste åren lägger också mer krut på marknadsföringen. Som sagt många år av marknadsföring för Tudor att jobba ikapp.
Ja det var exakt det jag syftade på med min jämförelse med olika bilmärken. Sen finns det givetvis andra delar som spelar in, som Deskdiver tex nämner, vitguldsindex, visare osv. Men på det stora hela är det givetvis varumärket som är inbakat i priset. Sen är det lätt för oss klockentusiaster att bli lite blinda här, men en Tudor klocka för 50lax är fortfarande dyrt och inte direkt ”prisvärt” för allmänheten.

Ja det var exakt det jag syftade på med min jämförelse med olika bilmärken. Sen finns det givetvis andra delar som spelar in, som Deskdiver tex nämner, vitguldsindex, visare osv. Men på det stora hela är det givetvis varumärket som är inbakat i priset. Sen är det lätt för oss klockentusiaster att bli lite blinda här, men en Tudor klocka för 50lax är fortfarande dyrt och inte direkt ”prisvärt” för allmänheten.
Det är ju väldigt många fler faktorer som spelar in men ska vi diskutera allt så blir det lite OT, men absolut när märken kommer till en viss nivå så kan de leva mycket mer på marknadsföringen.

Fast börjar vi kolla hela allmänheten så är ju alla klockor från välkända märken för dyra.

Mitt intryck är att entry level klockor som Tissot, Certina och Seiko fortfarande känns som prisvärd lyx för allmänheten, dyrt men ändå överkomligt. Nämner man 30lax uppåt sätter folk kaffet i halsen.
Och ändå degar ”vanligt folk” utan att blinka upp 11k för den nyaste Apple Watch Ultra som är ful som stryk 😅

Jag tycker att Tudor är ett mycket mer intressant märke än Rolex per idag. Det blir spännande att se vad de kommer med för nyheter i vår när det är jubileum. Det finns alltid en risk att det historiska arvet håller tillbaka utveckling och förnyelse, och jag upplever att Rolex har kört fast ganska mycket i sina egna hjulspår. Land-Dwellern fick mig inte direkt att gå i spinn.

Egna designer och Inhouseverk gör att skillnaden bara blir mindre och mindre. Definitivt mindre än vad prislappen indikerar i varje fall.

Tycka vad man vill om den nya Planet Ocean men det var iallafall modigt av Omega att göra en sån reboot på modellen.

Senast ändrad:
Just T-fit är väl där jag tycker Tudor just nu gör det bättre än Rolex. I princip alla nysläpp som inte har fjärilsspänne får T-fit. En 124270 som är prisad mer än dubbla Rangern får easylink. Rolex har råd att vara lite mer generösa här med en mer kompakt glidelock till alla deras modeller med mikrojustering.
Jag tycker att Tudor är ett mycket intressantare märke än Rolex per idag. Det blir spännande att se vad de kommer med för nyheter i vår när det är jubileum. Det finns alltid en risk att det historiska arvet håller tillbaka utveckling och förnyelse, och jag upplever att Rolex har kört fast ganska mycket i sina egna hjulspår. Land-Dwellern fick mig inte direkt att gå i spinn.
Lite beroende på vad man går igång på. Men vill man ha det senaste så är inte Rolex rätt. Rolex är ”evolutionary” inte ”revolutionary”. 🤷🏻‍♂️
Sedan är ju DNA’t i Rolex att de ska vara aspirational medan Tudor attainable.

Det är de gradvis förändringarna och förbättringarna som gjort Rolex till vad de är idag. Och även ibland mycket förändringar under huven som de inte nämner.
Rolex lägger sedan oerhört mycket i sin vertikala integration av tillverkningen. Alla kunder vet vad de får när de köper en Rolex och modellen kommer sannolikt vara tidslös om 20-50 år. Inte lika 100 på att många andra märken kan säga samma sak. Tudor gör homager till sin egen historia och brorsan. Man kan säga vad man vill om Rolex beslut att fokusera på essy link. Men i deras approach så är glide lock för dykarna och då vill man vara konsekvent och ha det som en del av profilen för Sub och Sea-Dweller.

Har inga problem med Tudor men det går inte att säga att det ena är bättre än det andra (Rolex kontra Tudor). Personligen gillade jag Land Dwellern och 7-linken på 1908 är helt vansinnigt bra.

Senast ändrad:
Bra drag i tråden som det så ofta är vilket är kul!

Menar inte att kapa den pågående diskussionen men jag är lite i en fundering och vill veta om någon har haft inne sin Tudor inne på garantiärende på grund av gången?

Av alla mina Tudors som kommit och gått så har alla gått väldigt väldigt precist och väl inom spec. Dock har jag en nu som tappar typ 4-5 sekunder/24h och har gjort konstant sedan den införskaffades för omkring 2 år sedan. Det i sig är inget jätteproblem då jag ändå roterar såpass friskt med andra klockor.

Garantin löper ut på denna till sommaren.
Kommer detta tas om hand som ett garantiärende? Isåfall så tror jag nog ändå att jag vill få det åtgärdat.

Menar inte att kapa den pågående diskussionen men jag är lite i en fundering och vill veta om någon har haft inne sin Tudor inne på garantiärende på grund av gången?

Av alla mina Tudors som kommit och gått så har alla gått väldigt väldigt precist och väl inom spec. Dock har jag en nu som tappar typ 4-5 sekunder/24h och har gjort konstant sedan den införskaffades för omkring 2 år sedan. Det i sig är inget jätteproblem då jag ändå roterar såpass friskt med andra klockor.

Kommer detta tas om hand som ett garantiärende? Isåfall så tror jag nog ändå att jag vill få det åtgärdat.
Är det utanför toleransen för modellen så lär det väl gå på garanti.

Vad är det för urverk och ev certifiering? Går den utanför spec så är det ju definitivt ett garantiärende.

Stör mig mycket mer på en klocka som tappar tid än en som går för fort, för då måste man vrida på visarna varje gång man ställer klockan rätt istället för att bara hacka verket tills tiden kommer ifatt (har dem normalt i en winder)

Vad är det för urverk och ev certifiering? Går den utanför spec så är det ju definitivt ett garantiärende.

Stör mig mycket mer på en klocka som tappar tid än en som går för fort, för då måste man vrida på visarna varje gång man ställer klockan rätt istället för att bara hacka verket tills tiden kommer ifatt.
En bb58 som väl ska hålla cosc. Dvs -4 - +6.
Exakt så, det är lite störande och jag är av samma åsikt.

En bb58 som väl ska hålla cosc. Dvs -4 - +6.
Exakt så, det är lite störande och jag är av samma åsikt.
Det är väl bara att lämna in den på ruckning inom garantin. Så är det upp till dem att motbevisa att det inte ska vara ett garantiärende.

-5 är för mycket tycker jag, det kan ju även bero på att det börjar bli dags för service iofs, om den är närmare 5 år gammal. Men det låter ju inte som det om du har haft samma problem i flera år

Det är väl bara att lämna in den på ruckning inom garantin. Så är det upp till dem att motbevisa att det inte ska vara ett garantiärende.

-5 är för mycket tycker jag, det kan ju även bero på att det börjar bli dags för service iofs.
Har som sagt dock haft samma gång sedan den införskaffades för typ 2 år sedan så tror nog att det snarare är en ruckning som gäller.

Men ja, det får bli att ta den till lokala AD:n och höra med dom åtminstone 👍🏼

Var hittar du den infon?
Att den är COSC står väl på specen på deras sida?

THE MANUFACTURE CALIBRE MT5400​

The Manufacture Calibre MT5400, with which the Black Bay 54 is equipped, displays hour, minute and second functions. Its variable inertia balance wheel is maintained by a sturdy traversing bridge with a two-point anchoring. This system, together with its non-magnetic silicon hairspring, enables the Manufacture Calibre MT5400 to function within a tolerance range of 6 seconds (-2/+4) tested on a fully assembled watch. MT5400 Manufacture Calibre is “weekend-proof”, with a 70-hour power reserve.

Att den är COSC står väl på specen på deras sida?

THE MANUFACTURE CALIBRE MT5400​

The Manufacture Calibre MT5400, with which the Black Bay 54 is equipped, displays hour, minute and second functions. Its variable inertia balance wheel is maintained by a sturdy traversing bridge with a two-point anchoring. This system, together with its non-magnetic silicon hairspring, enables the Manufacture Calibre MT5400 to function within a tolerance range of 6 seconds (-2/+4) tested on a fully assembled watch. MT5400 Manufacture Calibre is “weekend-proof”, with a 70-hour power reserve.
Tack, hittade inte formuleringen om -2/+4 där 😀👍

IMG_0087.jpeg
IMG_0056.jpeg
IMG_9763.jpeg
IMG_9489.jpeg
IMG_9385.jpeg
IMG_9355.jpeg
586EE5D0-8CB7-456B-B967-4F83A03986BE.jpeg
Har svårt att släppa denna. Var inne hos AD och provade den i helgen (för andra gången) och den växer bara mer och mer på mig. Trodde först det skulle bli för mycket med tavlan och bezeln i burgundy men känns som att man absolut inte tröttnar på tavlan? Verkar som att den skiftar så mycket också i olika ljus. Hur länge har du haft din?

Har svårt att släppa denna. Var inne hos AD och provade den i helgen (för andra gången) och den växer bara mer och mer på mig. Trodde först det skulle bli för mycket med tavlan och bezeln i burgundy men känns som att man absolut inte tröttnar på tavlan? Verkar som att den skiftar så mycket också i olika ljus. Hur länge har du haft din?
Ligger väl en ute nu här på ks delen till billig peng

@Krokodilen vill du ge oss en kort review av Ranger 36? Jämfört med Ranger 39 och Explorer ☺️.
Det är en Ranger. I 36mm, med avsevärt mer balanserade proportioner och en tavla som harmoniserar betydligt bättre. Sålunda perfekt (för mig, då den uppfyller mina preferenser). Köp om du gillade 39:an men upplevde den för stor. Besynnerligt att den @Krokodilen har ute inte är såld än. Men det visar väl hur sval modellen alltjämt tyvärr är.

Det är en Ranger. I 36mm, med avsevärt mer balanserade proportioner och en tavla som harmoniserar betydligt bättre. Sålunda perfekt (för mig, då den uppfyller mina preferenser). Köp om du gillade 39:an men upplevde den för stor. Besynnerligt att den @Krokodilen har ute inte är såld än. Men det visar väl hur sval modellen alltjämt tyvärr är.
Allt detta stämmer. Men tänkte ändå dela med mig av några djupare reflektioner.

Jag som har ganska bred handled, drygt 19 cm, har inte tyckt att 39 mm är för stor nödvändigtvis i bemärkelsen att den tar för mycket plats på handleden. Men Rangern i 36 mm har på alla sätt mycket bättre proportioner. Kanske framförallt - den mindre storleken leder till mindre tom yta på tavlan. På tal om tavlan så är det värt att nämna att den drar åt det grå hållet, men det är så klart inte unikt för 36an. Jag har provat den vita (eller Dune som den väl kallas) också, den upplevde jag som vitare i verkligheten än på vissa bilder. Men råder delade meningar kring nyansen på Dune.

Jag tycker fortfarande inte att boetten är helt fulländad, den gör sig bättre på en dykare och är väl samma som på någon i Black Bay-serien, hade gärna sett en boett med något rundade förfinade former (dvs mer like en traditionell oysterboett. Jag gillar ”bevels” men inte på den här modellen, tycker att det är något som jag förknippar med dykare. Men det är mest en smaksak.

36 mm till trots så skulle jag säga att den bärs och upplevs större. Det är en helt annan känsla än en 36 mm Explorer (eller någon annan 36 mm Rolex). Ranger-boetten är mindre förfinad, eller mer robust om man vill vara snäll. Den ger en klossigare känsla.
Jag skulle inte säga att den påminner speciellt mycket om den moderna Explorern (inräknat alla ref fr om 14270) förutom de uppenbara likheterna i tavelkonfiguration. Rangern har ett existensberättigande i sig själv, som en mer robust och tydligt vintage-influerad ”field watch”-variant i Tudor/Rolex-familjen, särskilt nu i en mer klassisk storlek.

Jag har (lågintensivt) försökt få tag tag på en sen den lanserades i 36. men precis som tidigare när jag provat 39 mm (vid ett flertal tillfällen) inser jag att jag personligen föredrar Explorern. Vi får se om mitt ex blir sålt, det är lite svårt med prissättningen och modellen är sedan tidigare kall som någon påpekade. Kanske behåller den om ingen är intresserad, i nuläget får den vila i väntan på ev spekulanter.

Senast ändrad:
Men sen vägen dit har ju vart lång. Åtskilliga patent, utveckling etc.
Det är inget man bygger upp snabbt.

Andra premium märken har ju inte alls samma approach gällande tolerans på urverk men säljer mer på sin klassiska design.

Japp och lyckas få den producerbar i en massproduktion.

Det är något som får för lite cred, gäller alla märken som har storskalig produktion med hårda QC krav.
Det är ju de gradvis förändringarna och förbättringarna som gjort Rolex till vad de är idag. Och även ibland mycket förändringar under huven som de inte nämner.
Rolex lägger sedan oerhört mycket i sin vertikala integration av tillverkningen. Alla kunder vet vad de får när de köper en Rolex och modellen kommer sannolikt vara tidslös om 20-50 år. Inte lika 100 på att många andra märken kan säga samma sak.

Det är väl lite det som ni nämner som jag tänker också. De har haft lång tid på sig och utnyttjat den väl och skapat en stark infrastruktur och ett varumärke som folk litar på. Det har gjort små förbättringar över utan att gå iväg för mycket från originalprodukten. Det är ju verkligen värt något. Sen om varumärket och infrastrukturen är värt den differensen är väl upp till var och en. Dock är kanske detta en diskussion vi inte behöver ha i den här tråden, sorry om jag drog iväg det OT.

Det är väl lite det som ni nämner som jag tänker också. De har haft lång tid på sig och utnyttjat den väl och skapat en stark infrastruktur och ett varumärke som folk litar på. Det har gjort små förbättringar över utan att gå iväg för mycket från originalprodukten. Det är ju verkligen värt något. Sen om varumärket och infrastrukturen är värt den differensen är väl upp till var och en. Dock är kanske detta en diskussion vi inte behöver ha i den här tråden, sorry om jag drog iväg det OT.
Upplevde att Tudor var mer på gång för ett par år sedan. Men nu känns det mer som en one trick pony med BB, FXD och Chrono. Det går att argumentera att de skapar mer val för kunderna. Men katalogen påminner lite om Omegas ofantliga utbud.

Om Rolex styrka är konsekvensen och traditionen i sitt formspråk och design så är ju nytänket Tudors. Men samma model i 20 iterationer med olika tavel design där hälften är homager till sin egen historik blir lite enformigt. Då hade det varit roligare med släpp likt P01 eller North Flag.

Upplevde att Tudor var mer på gång för ett par år sedan. Men nu känns det mer som en one trick pony med BB, FXD och Chrono. Det går att argumentera att de skapar mer val för kunderna. Men katalogen påminner lite om Omegas ofantliga utbud.

Om Rolex styrka är konsekvensen och traditionen i sitt formspråk och design så är ju nytänket Tudors. Men samma model i 20 iterationer med olika tavel design där hälften är homager till sin egen historik blir lite enformigt. Då hade det varit roligare med släpp likt P01 eller North Flag.
Håller helt med dig där faktiskt. De ändlösa black bay modellerna i nya färger och storlekar vattnar ur de något. Men antagligen tjänar de en massa pengar på det. Rolex kan ha råd att mestadels tänka decennier i framtiden men oklart om Tudpr kan det.

Tillbaka
Topp