• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 583 38.0%

  • Totala väljare
    1,535

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja, 38-39 verkar vara vad som gäller för en mint på länk så mer än så bör du inte behöva betala. Men om oem gummiband följer med så kan det ju vara värt någon tusing eller två extra då de inte brukar vara helt gratis att köpa löst.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Ja, 38-39 verkar vara vad som gäller för en mint på länk så mer än så bör du inte behöva betala. Men om oem gummiband följer med så kan det ju vara värt någon tusing eller två extra då de inte brukar vara helt gratis att köpa löst.
Och tack för info,det va nog bara länk med men kommer komplettera med gummi om några månader.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Och tack för info,det va nog bara länk med men kommer komplettera med gummi om några månader.
Jag gav 36 för min som var mint med länk. Uttagen aug-20.

Nu har jag inga som helst belägg för detta och jag vet inte vilken du har @Nikroo men om jag tillåts spekulera så har jag också fått en känsla av att priserna skiljer sig en aning mellan de olika färgerna också där svart (och kanske blå) betingar aningens högre pris än blågrå (och kanske vit)
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Nu har jag inga som helst belägg för detta och jag vet inte vilken du har @Nikroo men om jag tillåts spekulera så har jag också fått en känsla av att priserna skiljer sig en aning mellan de olika färgerna också där svart (och kanske blå) betingar aningens högre pris än blågrå (och kanske vit)
Det stämmer enligt annonser iaf här på KS.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Stör mig något otroligt på den här förbaskade hästen. Den skaver mot huden och gör klockan ibland obekväm! Finns det något att göra?
861FCE55-1C09-4ECD-A26F-BF2F979376F3.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Stör mig något otroligt på den här förbaskade hästen. Den skaver mot huden och gör klockan ibland obekväm! Finns det något att göra?
861FCE55-1C09-4ECD-A26F-BF2F979376F3.jpeg
Byt boettlock? 😊 Det behöver ju inte vara original så länge det passar och man provtrycker den efter byte.

Det var en på WUS som hade gjort det på någon modell med glasbaksida (osäker men kan ha varit SMP?) för att få ner höjden.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Byt boettlock? 😊 Det behöver ju inte vara original så länge det passar och man provtrycker den efter byte.

Det var en på WUS som hade gjort det på någon modell med glasbaksida (osäker men kan ha varit SMP?) för att få ner höjden.
Vart hittar man baklock? Kollat med en fd Omega AD och fick svar någon dag senare att Omega ej har andra lock. Jag hade dock mer än gärna bytt lock!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vart hittar man baklock? Kollat med en fd Omega AD och fick svar någon dag senare att Omega ej har andra lock. Jag hade dock mer än gärna bytt lock!
Det behöver som sagt inte vara original. 😉 Om du går till en fristående urmakare borde de kunna hjälpa dig och det går även att hitta själv på nätet så länge man bara har rätt mått.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det behöver som sagt inte vara original. 😉 Om du går till en fristående urmakare borde de kunna hjälpa dig och det går även att hitta själv på nätet så länge man bara har rätt mått.
Okej, perfekt! Får nog gå till en fristående urmakare. Eftermarknadsdelar får jag nog glömma, denna midsize med ref 2222.80.00 är lite ovanlig. :(

Edit: Kanske andra midsize referenser funkar också?
 

Nikroo

Breitling
Det stämmer enligt annonser iaf här på KS.
Nu har jag inga som helst belägg för detta och jag vet inte vilken du har @Nikroo men om jag tillåts spekulera så har jag också fått en känsla av att priserna skiljer sig en aning mellan de olika färgerna också där svart (och kanske blå) betingar aningens högre pris än blågrå (och kanske vit)
Så är det kanske, har själv en blågrå.
 

G.Clooney

Cartier
Hej alla!

Detta är mitt första inlägg här på klocksnack, och då är det väl lite av en tradition att påbörja sitt uttalande med:

"jag vet inte om jag skriver detta i rätt tråd men..."

Jag har nyss beställt en ny Seamaster. Har alltid haft ett gott öga till fina urverk men aldrig haft tiden att ta steget till ett fullfjädrat nörderi, som jag har erkänt för mig själv att det faktiskt är. Om än ett mycket trevligt sådant. Jag har haft några klockor tidigare men aldrig riktigt brytt mig om vad det egentligen är, lite loj inställning helt enkelt. Men det ska bli ändring på det nu.

Nu till min fundering som jag behöver er expertis till:

Uret jag har beställt är en "210.22.42.20.01.001". Älskar detaljerna i gult guld då jag aldrig hoppade på tåget med platina-vigselring eller vitguldshysterin. Jag kör gult runt halsen och på fingret. Då passar inget annat bättre, enligt mig.

6641915487294963.jpg

(Lånad bild från nätet)

Klockan kommer med gummilänk, som de flesta säkert kunde se redan på referensnumret, men hur kan man göra om man även vill ha en stållänk? Och inte standardlänken, för dem klarar jag inte av. Det måste vara den där som kommer till Speedmastern, eller den som heter (tror jag, det är här jag är ute på väldigt tunn is) "1610/930". Förstår ni hur jag menar? Är det ens möjligt?

f9b3a7f75443cdafaa3f7ed6794802cd.jpg


Den här länken passar så mycket bättre än originalet, anser jag. Om det dessutom varit mittenlänkar av guld hade man fått rannsaka plånboken lite extra hårt....
 

Norda

Panerai
Hej alla!

Detta är mitt första inlägg här på klocksnack, och då är det väl lite av en tradition att påbörja sitt uttalande med:

"jag vet inte om jag skriver detta i rätt tråd men..."

Jag har nyss beställt en ny Seamaster. Har alltid haft ett gott öga till fina urverk men aldrig haft tiden att ta steget till ett fullfjädrat nörderi, som jag har erkänt för mig själv att det faktiskt är. Om än ett mycket trevligt sådant. Jag har haft några klockor tidigare men aldrig riktigt brytt mig om vad det egentligen är, lite loj inställning helt enkelt. Men det ska bli ändring på det nu.

Nu till min fundering som jag behöver er expertis till:

Uret jag har beställt är en "210.22.42.20.01.001". Älskar detaljerna i gult guld då jag aldrig hoppade på tåget med platina-vigselring eller vitguldshysterin. Jag kör gult runt halsen och på fingret. Då passar inget annat bättre, enligt mig.

6641915487294963.jpg

(Lånad bild från nätet)

Klockan kommer med gummilänk, som de flesta säkert kunde se redan på referensnumret, men hur kan man göra om man även vill ha en stållänk? Och inte standardlänken, för dem klarar jag inte av. Det måste vara den där som kommer till Speedmastern, eller den som heter (tror jag, det är här jag är ute på väldigt tunn is) "1610/930". Förstår ni hur jag menar? Är det ens möjligt?

f9b3a7f75443cdafaa3f7ed6794802cd.jpg


Den här länken passar så mycket bättre än originalet, anser jag. Om det dessutom varit mittenlänkar av guld hade man fått rannsaka plånboken lite extra hårt....
Välkommen och trevligt köp!
Har du testat den på länk? Jag ska ärligt säga att jag själv letade länk innan jag fick hem klockan, men efter lite användning så växer den. Jag kan uppskatta att den ändå är en del av Seamastern. Sen är det inte den snyggaste på marknaden, men den klär klockan!
Inget direkt svar på dina frågor, mer ett snällt tips! 👍🏻
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Detta är mitt första inlägg här på klocksnack, och då är det väl lite av en tradition att påbörja sitt uttalande med:

"jag vet inte om jag skriver detta i rätt tråd men..."

Jag har nyss beställt en ny Seamaster. Har alltid haft ett gott öga till fina urverk men aldrig haft tiden att ta steget till ett fullfjädrat nörderi, som jag har erkänt för mig själv att det faktiskt är. Om än ett mycket trevligt sådant. Jag har haft några klockor tidigare men aldrig riktigt brytt mig om vad det egentligen är, lite loj inställning helt enkelt. Men det ska bli ändring på det nu.

Nu till min fundering som jag behöver er expertis till:

Uret jag har beställt är en "210.22.42.20.01.001". Älskar detaljerna i gult guld då jag aldrig hoppade på tåget med platina-vigselring eller vitguldshysterin. Jag kör gult runt halsen och på fingret. Då passar inget annat bättre, enligt mig.

6641915487294963.jpg

(Lånad bild från nätet)

Klockan kommer med gummilänk, som de flesta säkert kunde se redan på referensnumret, men hur kan man göra om man även vill ha en stållänk? Och inte standardlänken, för dem klarar jag inte av. Det måste vara den där som kommer till Speedmastern, eller den som heter (tror jag, det är här jag är ute på väldigt tunn is) "1610/930". Förstår ni hur jag menar? Är det ens möjligt?

f9b3a7f75443cdafaa3f7ed6794802cd.jpg


Den här länken passar så mycket bättre än originalet, anser jag. Om det dessutom varit mittenlänkar av guld hade man fått rannsaka plånboken lite extra hårt....
Den där 1610/930 länken går att köpa ny men jag har aldrig läst om någon som monterat den på en 42mm SMP-boett så inte en aning om hur bra den sitter. Sedan, stållänk på tvåton har jag lite rett ut då jag har bägge delarna. Det blir inte så bra. Se ett tidigare inlägg från mig.
 

G.Clooney

Cartier
Välkommen och trevligt köp!
Har du testat den på länk? Jag ska ärligt säga att jag själv letade länk innan jag fick hem klockan, men efter lite användning så växer den. Jag kan uppskatta att den ändå är en del av Seamastern. Sen är det inte den snyggaste på marknaden, men den klär klockan!
Inget direkt svar på dina frågor, mer ett snällt tips! 👍🏻

Tack ska du ha!
Nä, jag det har jag inte. Beställde med gummi för jag tycker den passar så vansinnigt bra med det. Brorsan hade en med vit urtavla och svart gummi, och det är ju väldigt läckert på något vis. Svärfarsan hade en blå med originallänk, och utan att ha synat den ingående, så reagerade jag ändå på att länken tog över fokuset litegrann, den tog upp lite för mycket plats och upplevdes som lite väl påtaglig. Hoppas jag inte trampade på några tår nu, smaken är som den är...
Hur som helst så tänkte jag primärt använda den medföljande gummilänken, men det är ju väldigt kul att kunna variera lite. Man får ju en nästan helt ny upplevelse genom att bara byta länk. Och utöver remmar i läder och tyg från nätet så hade det varit trevligt med en stållänk i äkta Omega-utförande. Och de där kostar ju en slant så då skulle man gärna vilja ha en som man redan på förhand tycker ser bra ut.
 

G.Clooney

Cartier
Den där 1610/930 länken går att köpa ny men jag har aldrig läst om någon som monterat den på en 42mm SMP-boett så inte en aning om hur bra den sitter. Sedan, stållänk på tvåton har jag lite rett ut då jag har bägge delarna. Det blir inte så bra. Se ett tidigare inlägg från mig.

Du, det hade du väldigt rätt i. Det ser förjävligt ut rent ut sagt, ursäkta franskan. Mycket bra att jag fick se den där bilden. Om man ska köra en stållänk till denna så får man ha guld i länken, helt klart. Blir nog till att hålla sig till det medföljande gummit (som jag verkligen gillar) och hålla sig till att experimentera med läder, tyg och gummi från diverse nätsidor istället. Tack ska du ha för svaret.
 
Topp