• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

AE737F15-0536-455F-B81C-3F88BD5CFEB1.jpeg

Go eftermiddag. Tnr: 301523. Kvällens fisksoppa står på spisen och puttrar till sig.Fundera om flappen har bytt sida å gett sig in på brottets bana, eller bara låst sig ute från grottan.Ha ´re bäst // 🧐

Senast ändrad:
Har blivit inspirerad av @bag s alla telefoner han har förgyllt tråden med under Mars månad!

Så jag letade fram alla mina gamla telefoner! Det får bli en liten snabb genomgång av dessa.

IMG_6931.jpeg
IMG_6932.jpeg

En av mina första mobiltelefoner!

NH99.

IMG_6941.jpeg

Diamanten i kronan är nog denna T28 WORLD I mint condition!

IMG_6933.jpeg
IMG_6934.jpeg

Men även som telefon så är Ericsson T28 en klar favorit! Hade många sådana när det begav sig.

IMG_6943.jpeg

En annan favorit eller rättare sagt modell är den som började med NH237. Tänk att man tyckte att denna modellen var liten och smidig när det begav sig.

IMG_6935.jpeg

Med tiden så blev mobiltelefonerna nättare, denna R320s var väl en uppdaterad T28, då den hade större display.

IMG_6938.jpeg

Strax efter kom väl R520m.

IMG_6939.jpeg

Nu börjar det hända grejer, Ercisson släpper sin första med inbyggd antenn, den döper dom till T65.

IMG_6937.jpeg

Sen börjar det hända grejer riktigt ordentligt, IOM att dom släpper denna T68i, så är det första generationen med färgdisplay 256 färger! Ni skrattar ni, men när det begav sig, så var det här rena underverket kan jag Lova!

IMG_6936.jpeg

Då man nu har blivit kräsen med färgdisplay så vill man ju ha det på nästa telefon också, denna gången blev det en T230, denna telefon hade uppgraderas med 4096 färger i displayen, på den här tiden så var det ju jävligt STORT. Det var ju nästan som att se bilder IRL :wideyed:.

IMG_6946.jpeg

Nu jävlar börjar det hända saker, nu släpper SonyEricsson den första mobilen med inbyggd kamera, men va fan! Detta är ju inte klokt, nu kan du alltid både ha telefon och kamera med dig var du än går. Den har dessutom uppgraderas med 65.536 färger i displayen, har polyfoniska ringsignaler och massor av annat godis, den har dessutom 1MG lagringsutrymme. Blev några sådana genom åren, då jag gillade dom som fan, har ett blått skal liggande någon stans. Denna T610 var riktigt nice tyckte man, då den hade inbyggd kamera som sagt.

IMG_6944.jpeg

Jag redovisar inte alla telefoner, den är ett gäng i mellan innan jag införskaffar ännu en favorit, denna var i perfekt i storlek, den hade det mesta som du behövde då när det begav sig. den hade massor av minne, den hade bra stand-by (400h), prattid var nog bra för sin tid med sina (9h) . Så en jäkligt bra telefon helt enkelt. Denna K750i lanserades ca. 2006.

IMG_6947.jpeg

Som sagt, det blir en kortversion, jag hade faktiskt några till Sony Ericsson innan jag bytte till Iphone. Och hur mycket det än tar i mot att säga det, så har jag faktiskt ägt en riktig IKON. Denna NOKIA 3310 var en bra telefon, den går inte att säga något om det, men jag gillade Ericsson mer, så är det...

IMG_6942.jpeg

Senast ändrad:
Kom igen och passa på att buda medan månadspengen ännu är rykande färsk, och innan ni hinner slösa bort den på dåligheter typ amorteringar och nya vårskor till barnen etc. etc.
Riktigt fin svenskt konsthantverk som står sig länge. Tänk på Min Stora Dag. ❤
Vinsten från veckans bild, manschettknappar från Smyckeboden.se auktioneras ut till förmån för Min Stora Dag.
Se bild i OWG tråden.
1743273383029.jpeg

Tänkte att om vi börjar på 1900 kr och så får vi se vart det tar vägen.
Sluttid 21.00 måndag kväll så pengarna trillar in till MSD i tid.
Låter det vettigt?

Följande utspelar sig 30:e Mars mellan 15:00 och 16:00
Plötsligt får Jack ett samtal från en analytiker på CTU som berättar att de upptäckt en gammal rabattkod som nyligen återaktiveras. Man misstänker att det är Dr. Liveee som gett klartecken till en cell att utföra en attack någonstans.

2 dagar kvar...
GridArt_20250330_155218547~2.jpg

Utöver att dela i OWGM så har jag under mars testat en hel del rullar och Arningeborden var riktigt vassa i dagens test! Näst på tur är E4-baren och Nyhetsgrillen innan en vinnare kan koras. Än leder Sockerparkens Streetfood i Visby, följt av dagens rulle.
IMG_0416.jpeg

IMG_0418.jpeg
Som mer eller mindre stammis på Nyhetsgrillen så håller jag den högt på listan över de bästa. Janne som äger den är också en riktigt trevlig och bra prick 👍🏼

E4-baren är även den riktigt bra! Och GrillAdd i Huddinge (Stuvsta) är bra, de ska du inte missa om du inte redan vart där 😃🌯

Senast ändrad:
Finalen närmar sig, men fortfarande vakar Läderlappen över oss 😬
Som seriefantast sedan sextiotalet är jag tacksam över att han inte följt utvecklingen som kom efter att Stan Lees Marveluniversum introducerades vilket under en tid medförde att Läderlappen, som iofs blivit en lite tuffare Batman, förpassades till skuggorna.
För sedan kom Frank Miller in och förvandlade Batman till ”The Dark Knight” i ett episkt seriealbum tecknat av Klaus Janson, vilket blev en nystart för Batman i en betydligt mörkare värld.
Enligt mig ett av de bästa ”Grafiska Album” som någonsin gjorts 🙂

IMG_9993.jpeg
IMG_9994.jpeg
IMG_0003.jpeg

Senast ändrad:
Som mer eller mindre stammis på Nyhetsgrillen så håller jag den högt på listan över de bästa. Janne som äger den är också en riktigt trevligt och bra prick 👍🏼

E4-baren är även den riktigt bra! Och GrillAdd i Huddinge (Stuvsta) är bra, de ska du inte missa om du inte redan vart där 😃🌯
Grymt, hört gott om GrillAd och med din rekommendation är den nu tillagd på måste prova-listan 😀

Eftersom jag har lite svårt att se att min klocka skulle inbringa några större överpriser vid en auktion så är min tanke att vi kör en Zingo-boost istället! Alla som kan och vill får gärna göra en donation som matchar inköpspriset för Zingon, vilket var hiskeliga 50 kronor (inkl. frakt!). Summan är självklart valfri, alla kronor till MSD räknas! Nu kör vi sista dygnet!
1000008437.jpg

1000008438.jpg

Dag 30:1
@Affe har perfekt timing och vi tar oss tillbaka till 1999 när en av mina favoriter släpps. Ericsson T28s är den första mobiltelefonen i världen med lithiumbatteri vilket gör den slimmad som få. Det distinkta formspråket med sin knubbiga antenn och en ram/backstycke av magnesium innebär att den är både lätt och robust. En nyhet för Ericsson som lanseras är röststyrd uppringning.
Visst ligger Nokia närmast hjärtat men Ericsson på klar andra plats.

Foto: Samsung Galaxy S23
1000013913.jpg

1000013914.jpg

1000013915.jpg

Foto: Samsung Galaxy S10
1000013924.jpg

Imorgon är årets OWGM slut och jag har något att bekänna… @Mic1 du kan sitta ner tills vidare.

Jag har bytt band varje dag, ibland flera gånger per dag, fram till i söndags förra veckan. Det blir minst 23 bandbyten. Jag valde årets OWG-klocka med det som utgångspunkt - att kunna byta band ofta. Då hade det varit väldigt smidigt om man hade ett lämpligt verktyg för ändamålet också. Så långt tänkte inte jag… Vid första bandbytet var alla mina bandverktyg som bortblåsta och jag har fortfarande inte hittat dem.

Vad har jag använt istället då? En kombination av naglar och en liten spårmejsel från Bacho. Det har väl fungerat, men varit långt ifrån optimalt. Ganska pinsamt egentligen, men jag könde att jag behövde lätta på mitt hjärta.

IMG_0841_jpg.jpeg

Det börjar bli dags att utvärdera årets OWGM.
Tack vare bandbyten har det varit relativt enkelt. Trodde jag skulle ruttna på storleken och tyngden, men det har inte varit några konstigheter alls faktiskt. Däremot får jag medge att jag just nu är lite trött på brons...
Nya band som testats på denna och fallit väl ut är tex det här...
20250330_151553.jpg

...och det här tjocka bruna lädret.
20250321_070632.jpg

Bland gummibanden kvarstår det vita som min favorit.
20250304_073300.jpg

Tillbaka
Topp