• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

Manschettknappar har varit uppe i tråden flera gånger och jag tänkte lämna mitt bidrag till detta.

Min farfars far Oscar låg vid Malmen i Linköping och var även med vid flytten till det som väl kom att bli I4. Senare fick min pappa ärva två av silverknapparna från Oscars uniform. Pappa tyckte att det synd att knapparna bara låg i en låda och lät en silversmed göra om dem till manschettknappar.

Långt senare fick jag i min tur ärva dessa från min pappa. De används inte så himla ofta, men om det är läge för skjorta som ska ha riktiga manschettknappar åker dessa alltid fram.
20250330_172208.jpg

20250330_172053.jpg

Jag är lite osäker på varför knapparna har olika baksidor.
20250330_172133.jpg

Farfars far i sin paraduniform:
20250330_185151.jpg

Har blivit inspirerad av @bag s alla telefoner han har förgyllt tråden med under Mars månad!

Så jag letade fram alla mina gamla telefoner! Det får bli en liten snabb genomgång av dessa.

IMG_6931.jpeg
IMG_6932.jpeg

En av mina första mobiltelefoner!

NH99.

IMG_6941.jpeg

Diamanten i kronan är nog denna T28 WORLD I mint condition!

IMG_6933.jpeg
IMG_6934.jpeg

Men även som telefon så är Ericsson T28 en klar favorit! Hade många sådana när det begav sig.

IMG_6943.jpeg

En annan favorit eller rättare sagt modell är den som började med NH237. Tänk att man tyckte att denna modellen var liten och smidig när det begav sig.

IMG_6935.jpeg

Med tiden så blev mobiltelefonerna nättare, denna R320s var väl en uppdaterad T28, då den hade större display.

IMG_6938.jpeg

Strax efter kom väl R520m.

IMG_6939.jpeg

Nu börjar det hända grejer, Ercisson släpper sin första med inbyggd antenn, den döper dom till T65.

IMG_6937.jpeg

Sen börjar det hända grejer riktigt ordentligt, IOM att dom släpper denna T68i, så är det första generationen med färgdisplay 256 färger! Ni skrattar ni, men när det begav sig, så var det här rena underverket kan jag Lova!

IMG_6936.jpeg

Då man nu har blivit kräsen med färgdisplay så vill man ju ha det på nästa telefon också, denna gången blev det en T230, denna telefon hade uppgraderas med 4096 färger i displayen, på den här tiden så var det ju jävligt STORT. Det var ju nästan som att se bilder IRL :wideyed:.

IMG_6946.jpeg

Nu jävlar börjar det hända saker, nu släpper SonyEricsson den första mobilen med inbyggd kamera, men va fan! Detta är ju inte klokt, nu kan du alltid både ha telefon och kamera med dig var du än går. Den har dessutom uppgraderas med 65.536 färger i displayen, har polyfoniska ringsignaler och massor av annat godis, den har dessutom 1MG lagringsutrymme. Blev några sådana genom åren, då jag gillade dom som fan, har ett blått skal liggande någon stans. Denna T610 var riktigt nice tyckte man, då den hade inbyggd kamera som sagt.

IMG_6944.jpeg

Jag redovisar inte alla telefoner, den är ett gäng i mellan innan jag införskaffar ännu en favorit, denna var i perfekt i storlek, den hade det mesta som du behövde då när det begav sig. den hade massor av minne, den hade bra stand-by (400h), prattid var nog bra för sin tid med sina (9h) . Så en jäkligt bra telefon helt enkelt. Denna K750i lanserades ca. 2006.

IMG_6947.jpeg

Som sagt, det blir en kortversion, jag hade faktiskt några till Sony Ericsson innan jag bytte till Iphone. Och hur mycket det än tar i mot att säga det, så har jag faktiskt ägt en riktig IKON. Denna NOKIA 3310 var en bra telefon, den går inte att säga något om det, men jag gillade Ericsson mer, så är det...

IMG_6942.jpeg
De släppte ju faktiskt den underbara Ericsson T68m precis innan sammanslagningen med Sony. Gillar den guldfärgade extra mycket så jag behövde två.
1000013930.jpg

Sen har man ju skaffat sig några favoriter hos andra deltagare.

Min favorit nr 1 som klart snyggaste klockan OWGM 2025 är den som @Been har, den där fyrkantiga kronografen är outstanding!

Som nr 2 på min lista är tjurhuvudet som @Jesborn då och då visat upp. Lite för sällan dock.

Lite märkligt att mina två favoriter är kronografer... trodde inte jag var kronograf-snubbe. Själv har jag ett tiotal dykare men bara en kronograf.
Där ser man, man kan lära sig nya saker om sig själv hela tiden..

En annan klocka jag blir glad av att se varje gång är ju den där galna pjäsen som @Tokka har. Underbart missfoster till klocka!

Blev nyfiken och började kolla lite hur det gått för mig tidigare år i OWGM

2021 - 10 dagar (G-shock GW-9400 Rangeman)
2022 - 25 dagar (Citizen promaster NY0040)
2025 - dag 30 och still going strong (G-Shock GMW-B5000)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    361.3 KB · Visningar: 1

Min favorit nr 1 som klart snyggaste klockan OWGM 2025 är den som @Been har, den där fyrkantiga kronografen är outstanding!

Som nr 2 på min lista är tjurhuvudet som @Jesborn då och då visat upp. Lite för sällan dock.

Lite märkligt att mina två favoriter är kronografer... trodde inte jag var kronograf-snubbe. Själv har jag ett tiotal dykare men bara en kronograf.

En annan klocka jag blir glad av att se varje gång är ju den där galna pjäsen som @Tokka har. Underbart missfoster till klocka!

Fasiken så kul att höra!! Det har ändå varit min guilty pleasure klocka som kunnat åka på någon lördagsförmiddag då och då för att den kan vara lite kul och den gör dottern glad.

Men en månad, det känns för långt och jag längtar något oerhört till 1/4

Ja, den här veckan har varit galet hektisk så jag kan nog till och med ha glömt checka in någon dag!😬 Jag borde nästan fått mig en lavett! Ber om ursäkt för detta. Jag har däremot tagit första bästa tillfälle och bläddrat i tråden så fort jag kunnat och är nog inne på lite samma spår som dig @Delgada 😊 Årets favorit är nog nästan en kronograf även här. @Affe s Breitling. Riktigt mysig!

IMG_2916.jpeg

Senast ändrad:
För mig är den coolaste klockan troligtvis @Fliegerchronograph🚁 Omaha Beach. Är svag för den typen av klocka, snacka om att ha en viktig del av historien på armen. 😍

En annan klocka som klättrat ganska högt upp på vill ha-listan under mars är @Skärgårdsö :s UN Marine Diver. Väldigt ståtlig pjäs!

Sedan lite utom tävlan, jag fastnar också alltid lite extra länge på bilderna på @Mic1 :s spök-spinnaker. Den lyckas vara galen och stilren på samma gång på något konstigt sätt 😊

Ända i i kaklet nu gubbar och tjejer!

IMG_3412.gif

Det tackar jag för tycker också att den är snygg @Delgada

Nu är det bara en dag kvar. Detta är tredje året jag är med, och jag tänkte bjuda på en liten kavalkad över de klockor jag haft:

2022: Orient Mako. Det var första året jag deltog.
20221023_150732.jpg

2023: Casio G-Shock AW-500. En reissue av den första analoga g-shocken. Den här varianten har en lite annorlunda färgsättning. Tyvärr lyckades vi inte upprepa succén från året innan, då jag failade halvvägs in i månaden.
20230729_125432.jpg

2024: En annan Casio - Pro Trek PRW-35. Denna gång blev det revansch, jag lyckades ta mig igenom hela månaden. Dock var jag rätt trött på klockan när det var över. Jag är väl inte den som har en Pro Trek på mig i alla sammanhang, jag kan längta efter en "traditionell" klocka emellanåt.
20240401_085648.jpg

Och slutligen - årets klocka. Casio MQ-24S "Jelly". Det har gått förvånansvärt bra, faktiskt. Även om det så klart ska bli skönt att få ta på en ny klocka om lite mer än ett dygn... Jag har upplevt klockan som rätt lättburen, både bokstavligt och figurativt. Den sak som sticker ut med klockan är det genomskinliga bandet
20250310_120405.jpg

Vi får väl se vad det blir nästa år (ifall det blir någon OWG-månad då, vill säga).

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Kom du in i Schweiz med failklockan?
Om jag gjorde 🤗 Det var röda mattan och VIP-behandling sen jag landade. Så nu trivs både jag och 58:an
😍 ehh, 30 dagar är ju ungefär som att klara hela mars. Man har ju bevisat att man har pannben nog så det är bara petitesser med en dag hit eller dit. Jag tycker att jag klarade det i år också 😁
Har blivit inspirerad av @bag s alla telefoner han har förgyllt tråden med under Mars månad!

Så jag letade fram alla mina gamla telefoner! Det får bli en liten snabb genomgång av dessa.

IMG_6931.jpeg
IMG_6932.jpeg

En av mina första mobiltelefoner!

NH99.

IMG_6941.jpeg

Diamanten i kronan är nog denna T28 WORLD I mint condition!

IMG_6933.jpeg
IMG_6934.jpeg

Men även som telefon så är Ericsson T28 en klar favorit! Hade många sådana när det begav sig.

IMG_6943.jpeg

En annan favorit eller rättare sagt modell är den som började med NH237. Tänk att man tyckte att denna modellen var liten och smidig när det begav sig.

IMG_6935.jpeg

Med tiden så blev mobiltelefonerna nättare, denna R320s var väl en uppdaterad T28, då den hade större display.

IMG_6938.jpeg

Strax efter kom väl R520m.

IMG_6939.jpeg

Nu börjar det hända grejer, Ercisson släpper sin första med inbyggd antenn, den döper dom till T65.

IMG_6937.jpeg

Sen börjar det hända grejer riktigt ordentligt, IOM att dom släpper denna T68i, så är det första generationen med färgdisplay 256 färger! Ni skrattar ni, men när det begav sig, så var det här rena underverket kan jag Lova!

IMG_6936.jpeg

Då man nu har blivit kräsen med färgdisplay så vill man ju ha det på nästa telefon också, denna gången blev det en T230, denna telefon hade uppgraderas med 4096 färger i displayen, på den här tiden så var det ju jävligt STORT. Det var ju nästan som att se bilder IRL :wideyed:.

IMG_6946.jpeg

Nu jävlar börjar det hända saker, nu släpper SonyEricsson den första mobilen med inbyggd kamera, men va fan! Detta är ju inte klokt, nu kan du alltid både ha telefon och kamera med dig var du än går. Den har dessutom uppgraderas med 65.536 färger i displayen, har polyfoniska ringsignaler och massor av annat godis, den har dessutom 1MG lagringsutrymme. Blev några sådana genom åren, då jag gillade dom som fan, har ett blått skal liggande någon stans. Denna T610 var riktigt nice tyckte man, då den hade inbyggd kamera som sagt.

IMG_6944.jpeg

Jag redovisar inte alla telefoner, den är ett gäng i mellan innan jag införskaffar ännu en favorit, denna var i perfekt i storlek, den hade det mesta som du behövde då när det begav sig. den hade massor av minne, den hade bra stand-by (400h), prattid var nog bra för sin tid med sina (9h) . Så en jäkligt bra telefon helt enkelt. Denna K750i lanserades ca. 2006.

IMG_6947.jpeg

Som sagt, det blir en kortversion, jag hade faktiskt några till Sony Ericsson innan jag bytte till Iphone. Och hur mycket det än tar i mot att säga det, så har jag faktiskt ägt en riktig IKON. Denna NOKIA 3310 var en bra telefon, den går inte att säga något om det, men jag gillade Ericsson mer, så är det...

IMG_6942.jpeg
Nostalgiöverdos 🥰

Senast ändrad:
Om jag gjorde 🤗 Set var röda mattan och VIP-behandling sen jag landade. Så nu trivs både jag och 58:an

😍 ehh, 30 dagar är ju ungefär som att klara hela mars. Man har ju bevisat att man har pannben nog så det är bara petitesser med en dag hit eller dit. Jag tycker att jag klarade det i år också 😁

Nostalgiöverdos 🥰
Nära skjuter ingen hare...
1000025792.gif
1000025793.gif

Tillbaka
Topp