• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Hehe, det krĂ€ver bra temp-kontroll & en rejĂ€l degmaskin för att lyckas med! 😀
Veckan efter anlÀnde denna med dhl haha, ska besegra bigan! SvÄrt med tempkontroll nÀr det varierar mellan 15-30 grader ute
3345A347-A101-4A26-B645-47627D860111.jpeg

Absolut, vill du ha snabbdeg, kalljÀst(direkt) eller nÄgot lite mer avancerat som poolish/biga?
Jag har landat i att typ bara köra pĂ„ lilla napolis idag dĂ„ jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge tycker den varit svĂ„rslagen. Inte testat nĂ„gon biga eller liknande dock dĂ„ jag inte har nĂ„gon maskin att köra det i sĂ„ mĂ„ste vara deg som gĂ„r att jobba för hand iaf 😊

ÄschdĂ„, den klarar ju bara upp till 300 grader typ ^^
Har faktiskt börjat köra den istÀllet för att baka eget. Funkar perfekt pÄ 400 grader, jag tycker det blir mycket smarrigare och lÀttare deg att hantera. Nu har jag inte lÀngre mobben efter mig utan Àven ett pris pÄ mitt huvud

SÄ, nu har frun bestÀllt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda pÄ pizza i helgen?

• gasregulator med slang, check
  • gasol, check

• pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lĂ€gga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida pĂ„ den för jĂ€mn vĂ€rme?
  • deg, hade tĂ€nkt köpa fĂ€rdig deg frĂ„n en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller Ă€r det bara att sĂ€tta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika hĂ€r i trĂ„den..
  • recept pĂ„ tomatsĂ„s? Tillagad eller kall?

- bra Youtube-kanaler för inspo och info?

Tacksam för all hjĂ€lp 😅

SÄ, nu har frun bestÀllt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda pÄ pizza i helgen?

• gasol, check

• pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lĂ€gga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida pĂ„ den för jĂ€mn vĂ€rme?
  • deg, hade tĂ€nkt köpa fĂ€rdig deg frĂ„n en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller Ă€r det bara att sĂ€tta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika hĂ€r i trĂ„den..

Tacksam för all hjĂ€lp 😅

Olagad. Om hela tomater, mixa inte sÄ kÀrnorna gÄr sönder. Kan bli lite beskt. Krossa med hÀnderna.

Tomater, olivolja och salt. Eventuellt vitlök och basilika.
HÄller med @zippan att tomatsÄsen inte skall tillagas. SjÀlv brukar jag avÀnda hela San Marzano tomater pÄ burk, med lite olivolja, salt, svartpeppar och riven fÀrsk basilika iblandat. Blir gott;)

Till degen brukar jag anvÀnda Oonis egna recept. Ooni appens kalkylator Àr grym för att berÀkna mÀngden mjöl, vatten, jÀst och salt du behöver till det antal pizzor du skall laga, samt tiden och temperaturen den skall jÀsa i (temperaturen spelar faktiskt stor roll om du skall jÀsa lÀnge i rumstemperatur, fick jag lÀra mig en het sommardag dÄ degen blev helt rinnig och nÀstan omöjlig att jobba med utan en massa extra mjöl i). Det finns sÀkert bÀttre recept ocksÄ men jag tycker Oonis egna ger mycket bra resultat med lite övning. För bÀsta resultat smakmÀssigt lönar det sig att göra degen 1-2 dagar innan och jÀsa lÄngsamt i kylskÄpet.

Pizzaspaden tycker jag skall vara största möjliga storlek som ryms in i ugnen, och jag har aldrig haft behov av en mindre för att vÀnda pizzan. Tar ut den med spaden, vÀnder lite med handen, och skjuter den in igen. Tunn spade i rostfritt stÄl Àr vad jag anvÀnder och den funkar bra för mig.

• gasol, check

Tacksam för all hjĂ€lp 😅
Kan Àven hÀr instÀmma i ovan kommentarer om tomatsÄs, jag kör dock oftast bara san marzano och salt.

Skulle ocksÄ rekommendera tvÄ spadar, körde bara en till en början men tycker det Àr enklare att Àven ha en mindre vÀndspade. GÄr att köpa rÀtt billigt frÄn tex. amazon som jag tycker funkar fint.

Ang. deg sĂ„ mĂ„ste jag kanske lite klassiskt (men den Ă€r sjukt bra) slĂ„ ett slag för lilla napolis bok och deras degrecept. Kör dĂ„ lite beroende pĂ„ mjöl typ 670-680g vatten pĂ„ 1 kg mjöl, 0.25g jĂ€st och 28g salt. Rör ihop med hĂ€nderna och vila 30 min. Sen vik 5 ggr och vila 15min x2. Sen lĂ„ta vila över natten i typ 12 timmar och sen göra bollar av degen och vila typ 10-12 timmar. Blir Ă€nnu enklare att ha koll pĂ„ jĂ€sningen om man kör med regnrör, finns beskrivet vĂ€ldigt bra i boken 👍

Kör hÄrt!

• gasol, check

Tacksam för all hjĂ€lp 😅
Jag i stÀmmer i mycket av vad de andra skrivit.
AnvÀnder dock en trÀspade för att montera pizzan pÄ, och skicka in i ugnen. Mindre risk att den fastnar.
Oonis kalkylator Àr grym.
Köper mitt mjöl frÄn Lilla Napolis webshop. Som tomatsÄs kan jag rekommendera Muttis pizzasÄs pÄ burk.
Blir bÀst för mig med den halvtorra mozzarellan och lite riven parmesan för smakens skull.
Lycka till och posta ditt resultat. Misströsta inte om du gör sönder en i ugnen. Det kan hĂ€nda den bĂ€ste. đŸ«Ł

San marzano pÄ burk funkar utmÀrkt för ovan recept. Anledningen till att inte koka Àr att de kommer att koka i 450g i din ugn. Om man fÄ redan reducerat fÄr du bort mycket vÀtska. Vidare, om du inte lÄter den gÄ 4-5h (nÀr tomater gÄr in i sin andra smakutvekling) sÄ gör det ingen skillnad. Och jag tror fÄ kÀnner skillnad.

Jag har en Koda 12, köpte den billigaste spaden i trĂ€ (99kr) för att anvĂ€nda en gĂ„ng tills jag kunde bestĂ€lla nĂ„got som kostade lika mycket som ugnen
 men har blivit kvar med den.

Att sÀtta degen och experimentera med den Àr det roligaste. Hur fick man kanterna bra. Hur blev elasticiteten osv. Men Àrligt, har du en lokal napolitanare bredvid dig sÄ lÄter det toppen, dÄ slipper folk eventuellt gÄ hungriga.

NĂ„got som INGEN NÄMT(!!!!) Ă€r vin! Tre rekommendationer pĂ„ röda under 300kr
- Brancaia, Tre nr 75501 149kr lÀttar Sangiovese Àn vad klockorna indikerar

- Borgogno, Barbera.. nr 74201 199kr Nice till salsiccia, fÀnkÄlsfrön och annat

- Travaglini, Gattinara nr 2372, 218kr trevlig nebbiolo som passar det mesta. Ville rekommendera riservan 399kr men den fanns inte i ordinarie..

Vidare, saker som Àr bra att veta:

- vÄga vÀrma stenen. Om stenen Àr kall tillagas inte botten och dÄ kan den gÄ sönder!

- var bestÀmd nÀr du skickar av pizzan och vÄga mjöla. Resolut i rörelsen nÀr
Den ska av. Ligger den sÄ försök inte trycka till, gÄ kan du nypa sönder botten. VÀnta och vÀnd nÀr den fÄtt 30-45 sekunder.

- vÀnd 3-4 gÄnger i en Koda 12

- vÄga sÀnka temperaturen. NÀr man utnyttjar hela omrÄdet kommer pizzan nÀra dÀr inne. Du vill inte ha den fööör svart.

- nutella Àr gott

Edit youtube: Vito Lacopelli

Tack sÄ mycket allihop! FÄr se vad jag kan hitta för schysst spade, bestÀlla imorn sÄ hinner den hem innan helgen.

• Like
Reactions: mmh
Bra pris pĂ„ Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det vĂ€rt 2000 kr mer för 16 istĂ€llet för 12?

4300:- för koda 16 pÄ K-Rauta. Jag skulle inte sÀga att pizzorna blir 70% godare, men skulle ÀndÄ valt 16 framför 12. Dock ej i lager dÀr, men bara nÄgon hundring dyrare pÄ tex elgiganten. Jag tror inte att du kommer Änga att du köper en 16. DÀremot kan det finnas risk att du Ängrar en 12.
Bra pris pĂ„ Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det vĂ€rt 2000 kr mer för 16 istĂ€llet för 12?

Är det koda 16 som gĂ€ller framför koda 12? 😊 Min far har pratat om en pizzaugn lĂ€nge nu, sĂ„ tĂ€nkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?

Är det koda 16 som gĂ€ller framför koda 12? 😊 Min far har pratat om en pizzaugn lĂ€nge nu, sĂ„ tĂ€nkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?
Ja. 16” Ă€r 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare Ă€r brĂ€nnaren ”L” formad. Ger mer vĂ€rme. Tanken Ă€r att man bara skall snurra en gĂ„ng, men det Ă€r i teorin.
Ni Ängrar inte en 16.

Ja. 16” Ă€r 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare Ă€r brĂ€nnaren ”L” formad. Ger mer vĂ€rme. Tanken Ă€r att man bara skall snurra en gĂ„ng, men det Ă€r i teorin.
Ni Ängrar inte en 16.

LĂ„ter kanon 😊 vi kör pĂ„ en 16! Tack för svaret!

Första baket pÄ ett tag!
Blev 7 pizzor totalt. Bra swoosh!

Körde mitt egna recept pĂ„ snabbdeg, som bara tar 1h att göra; första gĂ„ngen i nya maskinen. Trots sĂ„pass kort tid blir glutentrĂ„darna riktigt starka â˜€ïžđŸ˜Ž

IMG_4760.jpeg

IMG_4759.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4763.jpeg

IMG_4764.jpeg

Första baket pÄ ett tag!
Blev 7 pizzor totalt. Bra swoosh!

Körde mitt egna recept pĂ„ snabbdeg, som bara tar 1h att göra; första gĂ„ngen i nya maskinen. Trots sĂ„pass kort tid blir glutentrĂ„darna riktigt starka â˜€ïžđŸ˜Ž

IMG_4760.jpeg

IMG_4759.jpeg

IMG_4761.jpeg

IMG_4763.jpeg

IMG_4764.jpeg
Snyggt!!
Vill du dela receptet?
1 timme lĂ„ter helt ok nĂ€r man vill spontantanbaka pizza. Gillar inte att behöva planera pizzaĂ€tandet dagar i förvĂ€g
😉

Snyggt!!
Vill du dela receptet?
1 timme lĂ„ter helt ok nĂ€r man vill spontantanbaka pizza. Gillar inte att behöva planera pizzaĂ€tandet dagar i förvĂ€g
😉
Absolut, hÀr kommer det:

1000g Caputo Röd
760-790g fingervarmt vatten
14g torrjÀst
35g salt
16g olivolja

Det Àr en ganska fuktig deg, sÄ var noga med semolina sÄ den inte fastnar i bÀnken nÀr du knÄdar.

Blanda först vatten med jÀst, och 100g mjöl. LÄt vila i 5min.

Blanda dÀrefter i 400g mjöl till en jÀmn smet. HÀll i hÀlften av saltet.

DÀrefter, lÄt vila 2min.
HÀll sedan i resten av mjölet och knÄda.
HĂ€ll i resten av saltet.

Pensla med olivolja och tÀck med silikonlock eller plastfolie i bunke. LÄt jÀsa i 20-30min.

Dela i 7-8 bollar & vik tills du fÄr en spÀnstig yta. LÀgg dem i smÄbunkar & pensla med olivolja. LÄt jÀsa i 20min.

Baka ut & anvĂ€nd snarast, eller frys in efter halva boll-jĂ€sningen för att undvika överjĂ€sning (det gĂ„r snabbt) 🙂

Tillbaka
Topp