Korrekt, Marcus Pizza Corner
Han är KUNG på allt som har med pizzadeg att göra
Försökte mig på hans biga recept under mindre kontrollerade former. Det sket sig totalt, degen blev soppa

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Korrekt, Marcus Pizza Corner
Han är KUNG på allt som har med pizzadeg att göra
Hehe, det kräver bra temp-kontroll & en rejäl degmaskin för att lyckas med!Försökte mig på hans biga recept under mindre kontrollerade former. Det sket sig totalt, degen blev soppa![]()
Veckan efter anlände denna med dhl haha, ska besegra bigan! Svårt med tempkontroll när det varierar mellan 15-30 grader uteHehe, det kräver bra temp-kontroll & en rejäl degmaskin för att lyckas med!![]()
Jag har landat i att typ bara köra på lilla napolis idag då jag än så länge tycker den varit svårslagen. Inte testat någon biga eller liknande dock då jag inte har någon maskin att köra det i så måste vara deg som går att jobba för hand iafAbsolut, vill du ha snabbdeg, kalljäst(direkt) eller något lite mer avancerat som poolish/biga?
Har faktiskt börjat köra den istället för att baka eget. Funkar perfekt på 400 grader, jag tycker det blir mycket smarrigare och lättare deg att hantera. Nu har jag inte längre mobben efter mig utan även ett pris på mitt huvudÄschdå, den klarar ju bara upp till 300 grader typ ^^
Du fick redan bra input men en har dem missat - alla uuni kommer med sten så don't worryRåkade klicka hem en Koda 16 lite oplanerat istället för Byggmaxgrillen.
Vilken deg av alla recepten här ska jag gå på för att övertyga familjen om att det var ett bra köp??
Och behöver jag komplettera med en sten???
Jag gissar han syftade på en riktig pizzasten i leraDu fick redan bra input men en har dem missat - alla uuni kommer med sten så don't worry![]()
Ser ju bra ut för ett första försök!Ha ha ha!!! Det här va faan inte lätt.
Första pizzan klar, men det blev både stressigt och högljutt….
Vacker blev den inte, men jäkligt god!!!
![]()
Olagad. Om hela tomater, mixa inte så kärnorna går sönder. Kan bli lite beskt. Krossa med händerna..
- recept på tomatsås? Tillagad eller kall?
Tacksam för all hjälp![]()
Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?
- gasregulator med slang, check
- gasol, check
- pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
- deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
- bra Youtube-kanaler för inspo och info?
Håller med @zippan att tomatsåsen inte skall tillagas. Själv brukar jag avända hela San Marzano tomater på burk, med lite olivolja, salt, svartpeppar och riven färsk basilika iblandat. Blir gottOlagad. Om hela tomater, mixa inte så kärnorna går sönder. Kan bli lite beskt. Krossa med händerna.
Tomater, olivolja och salt. Eventuellt vitlök och basilika.
Kan även här instämma i ovan kommentarer om tomatsås, jag kör dock oftast bara san marzano och salt.Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?
- gasol, check
- pizzaspade, vilken storlek? Och bör man ha en stor för att lägga in och ta ut pizzan, och en mindre för att vrida på den för jämn värme?
- deg, hade tänkt köpa färdig deg från en lokal napolitansk pizzeria. Funkar det eller är det bara att sätta en egen deg pronto? Recept? Ser att det finns massor av olika här i tråden..
Jag i stämmer i mycket av vad de andra skrivit.Så, nu har frun beställt hem en Koda 12. Vad behöver jag för att kunna bjuda på pizza i helgen?
- gasol, check
Ja, Koda 16 är värt pengarna emellanBra pris på Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det värt 2000 kr mer för 16 istället för 12?
Bra pris på Koda 12 denna veckan, 2490 kr hos K-Rauta. Är det värt 2000 kr mer för 16 istället för 12?
Ja. 16” är 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare är brännaren ”L” formad. Ger mer värme. Tanken är att man bara skall snurra en gång, men det är i teorin.Är det koda 16 som gäller framför koda 12?Min far har pratat om en pizzaugn länge nu, så tänkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?
Ja. 16” är 10 cm bredare inuti. Du har mer plats att flytta runt pizzan för att hitta dagens sweetspot. Vidare är brännaren ”L” formad. Ger mer värme. Tanken är att man bara skall snurra en gång, men det är i teorin.
Ni ångrar inte en 16.
Jag använder 12an och ser inte hur jag skulle få användning för en lite större variant.Är det koda 16 som gäller framför koda 12?Min far har pratat om en pizzaugn länge nu, så tänkte göra slag i saken.
Ryms det betydligt större pizzor i 16?
Snyggt!!Första baket på ett tag!
Blev 7 pizzor totalt. Bra swoosh!
Körde mitt egna recept på snabbdeg, som bara tar 1h att göra; första gången i nya maskinen. Trots såpass kort tid blir glutentrådarna riktigt starka
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Absolut, här kommer det:Snyggt!!
Vill du dela receptet?
1 timme låter helt ok när man vill spontantanbaka pizza. Gillar inte att behöva planera pizzaätandet dagar i förväg…![]()