Två pizzor
(skalat recept direkt från Fioreglut-paketet)
250 g Caputo Fioreglut (finns på nätet eller på Oliv&Deli på NK Stockholm)
200 g vatten
4 g torrjäst (jag körde Caputos torrjäst)
9 g salt
9 g Olja
Med tanke på hur lite deg det är (och att jag ibland bara gör deg för en pizza på halva ovan) så jag handvevar degen med en träslev.
Allt utom olja vevades runt kraftigt i ca 3-5 min, tillsatte olja och veva runt kraftigt i 1-2 min till. Receptets 8 minuter i stand mixer fattar jag inte eftersom det inte finns något gluten att aktivera..
Nu när jag gjort ett antal degar har jag börjat finjustera vätskebalansen under tiden jag arbetar degen så den känns "lagom" klibbig.
Lägg i oljad skål under plast för jäsning. Jag kalljäser ofta över dagen och avslutar med 1-2h i rumstemp men det bör gå att köra rumstemp direkt i 3-4h.
Testade kalljäsa över natten och landade på dryga 20h innan utbakning men det var på gränsen för vad degen klarade.
Utbakningen är ju en pina men som sagt - vitt rismjöl gör det hela extremt mycket lättare (jag har börjat använda lite av det till "vanlig" pizza också). Det torkar upp ytan lite så det inte klibbar och fastnar lika mycket på bänken/händerna/spaden utan bildar nästan som ett "glidlager". Ytan blir torrare utan att man arbetar in det och torkar upp degen samt att det inte bränner och blir beskt i ugnen på samma sätt som vanliga mjölet. Sen skadar det ju inte att det är sjukt mycket billigare än Fioreglut-mjölet.
Att kasta eller lyfta degen över knogarna skulle jag inte rekommendera utan att metodiskt trycka/vrida ut bollen till önskad storlek på bänken och försök att bibehålla kanten "ostörd" så mycket du kan så stiger den snyggare.
Bilderna här är innan uppenbarelsen med rismjöl när jag istället körde polenta för att hindra degen från att fastna. Som ni ser är ju inte den o-bakade sådär snygg och jämn som när man har gluten att jobba med och man ser var jag behövt nypa ihop revor i botten.
Oddsen är att du nångång kommer riva hål i botten, svära och lappa oavsett hur många du gjort men övning hjälper
Har sett de som förbakat botten innan man lägger på topping men det har jag aldrig gjort och det har blivit bra ändå.
Den glutenfria versionen tar minst 50% längre tid i ugnen än den vanliga dock för att få bra färg.