• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vårens auktioner (Kaplans, Stockholms auktionsverk och Bukowski länkade i första inlägget)

Yes, det stämmer att det inte är en SD-boett. Den var ute på Blocket förra året (då som en DRSD), hade kontakt med säljaren men fick kryptiska svar tillbaka. Skada på tavlan kl 6, värt att notera.

Det märkliga är bara att man listar följande "delar" men inte länk eller BOETT:
1 Rolex Oysterlänk, viklås ref. 93150-J8/585
1 Rolex box, ref. 67.00.03, ytterkartong
1 Rolex boettlock nr. 5513
1 Rolex urverk caliber 1570, nr: D.947.077
1 Urtavla för Rolex Sea-Dweller ref nr. 1665, "Double Red Mark IV"
1 Bezel
1 Rolex krona

...istället för att uttryckligen förklara att det är en komplett klocka som är ett hopplock. Urverk från en 1680 (gissar jag), boett från en 5513 (om man ska gå på boettlockets märkning), glas från 1680, tavla från DRSD osv. Kanske inte är "politiskt korrekt" gentemot Rolex?
Så är det säkert, man vill inte ”bråka” med Rolex och vågar inte chansa. Jag var och kikade på klockan när den låg ute och den ser ok ut för vad det är(med mina amatörögon) Hade jag kunnat plocka av bakboetten och kunnat verifiera tavlans äkthet så hade jag varit intresserad av delarna.

Historien om urmakaren på Douglas Krook i Malmö har jag också hört.

Så är det säkert, man vill inte ”bråka” med Rolex och vågar inte chansa. Jag var och kikade på klockan när den låg ute och den ser ok ut för vad det är(med mina amatörögon) Hade jag kunnat plocka av bakboetten och kunnat verifiera tavlans äkthet så hade jag varit intresserad av delarna.

...Blocket-säljaren hette "Doug", kanske kan vara "Doug" som i "Douglas"....:D

Berätta om krooken pls!!

Den är ju helt sabbad.....kl 18....

Priset ska ju så klart reflektera skadan! I verket finns det ju lite pengar att hämta utöver tavlan.

Angående Krook vet jag inget mer än ryktet om hopplock. Att säljaren delar förnamn är nog mest ett sammanträffande.

Enlig Carl på Bukowskis så är det vanligt att de här tavlorna har skador kl 18. Själv har jag ingen erfarenhet av DRSD-tavlor och kan varken hålla med eller säga emot.

Enlig Carl på Bukowskis så är det vanligt att de här tavlorna har skador kl 18. Själv har jag ingen erfarenhet av DRSD-tavlor och kan varken hålla med eller säga emot.
Det är inte ovanligt att matta(eller blanka för den delen) har skador i ytterkant. Denna är väl inte helt sabbad i mina ögon iaf:rolleyes:

Har ägt en mkt fin DRSD.... tavlorna är känsliga och inte o-ofta sker skador runt kanterna när man plockar ur tavla/verk vid service. Inte direkt urmakarens fel.....det är ett lotteri när man plockar ut spröda tavlor med 40 år på nacken.....men en skadad tavla ska också prisas därefter......men ingen vet vad som sker under en auktion när det ibland finns mer flis än vett...

Har ägt en mkt fin DRSD.... tavlorna är känsliga och inte o-ofta sker skador runt kanterna när man plockar ur tavla/verk vid service. Inte direkt urmakarens fel.....det är ett lotteri när man plockar ut spröda tavlor med 40 år på nacken.....men en skadad tavla ska också prisas därefter......men ingen vet vad som sker under en auktion när det ibland finns mer flis än vett...
Exakt, och säkert finns det nån som sitter och räknar på värdet av bezel, inset, pärla, tavla, visare osv och det blir snabbt mucho pengar iaf om man får på vad som begärs på VRF. :)

5A9560D8-D7C4-4C65-8A7A-F66DEA7E4302.jpeg

Det är inte ovanligt att matta(eller blanka för den delen) har skador i ytterkant. Denna är väl inte helt sabbad i mina ögon iaf:rolleyes:
Blääää....

Nog bara en blinkning till DK, hoppas verkligen inte att Douglas Krook själv skulle sälja en så svajig klocka. Minns när Douglas Krook drev butiken på Biblioteksgatan back in the days (den som först var ASU), trevligt gäng.

Tror inte Douglas Krook själv skull svara så här (från min Blocket-konversation)...
DA303147-6912-4435-A5EA-A58A94435B01.jpeg

Senast ändrad:
Det här med 30% deposition innan bud på Bukowskis, är det något nytt eller standard? Kan inte minnas att jag läste det när jag först läste om auktionen.

Det här med 30% deposition innan bud på Bukowskis, är det något nytt eller standard? Kan inte minnas att jag läste det när jag först läste om auktionen.
Jag upptäckte det igår också. Samt att man ska ha föranmält sig tre dar innan auktionen för att få lämna bud högre än 60kkr. Hade eventuellt tänkt lägga bud på en klocka men det är ju bara att glömma nu. :shifty:

Jag upptäckte det igår också. Samt att man ska ha föranmält sig tre dar innan auktionen för att få lämna bud högre än 60kkr. Hade eventuellt tänkt lägga bud på en klocka men det är ju bara att glömma nu. :shifty:

Vill nästan säga att jag är säker på att det inte stod där från början. Att man skulle anmäla sig lyckades jag se av en slump, men det spelar ju inte så stor roll om man måste lägga 30tkr för att ens vara med i budgivningen. Verkar bara gälla på klockor som är 60tkr eller högre också.

Nog bara en blinkning till DK, hoppas verkligen inte att Douglas Krook själv skulle sälja en så svajig klocka. Minns när Douglas Krook drev butiken på Biblioteksgatan back in the days (den som först var ASU), trevligt gäng.

Tror inte Douglas Krook själv skull svara så här (från min Blocket-konversation)...
DA303147-6912-4435-A5EA-A58A94435B01.jpeg
Förtydligande, säljaren heter Douglas, men jag är väldigt övertygad om att efternamnet inte är Krook.

Han ”förstod” inte heller vad jag menade när jag påpekade skadan.

Vill nästan säga att jag är säker på att det inte stod där från början. Att man skulle anmäla sig lyckades jag se av en slump, men det spelar ju inte så stor roll om man måste lägga 30tkr för att ens vara med i budgivningen. Verkar bara gälla på klockor som är 60tkr eller högre också.

Är det vanligt hos de stora internationella husen? Det här med 30% deposition, menar jag?
Antar att det kommit sig av att folk bjudit högt men sen inte kunnat/velat betala för att plocka ut? Oavsett så tycker jag att det känns lite sådär.

Är det vanligt hos de stora internationella husen? Det här med 30% deposition, menar jag?
Antar att det kommit sig av att folk bjudit högt men sen inte kunnat/velat betala för att plocka ut? Oavsett så tycker jag att det känns lite sådär.

Har aldrig sett det tidigare. Endast varit med om att man behöver verifiera sig genom ID eller ringa in ett par dagar innan. Borde ju påverka budgivningen rejält. Alla varor under 60 borde gå orimligt högt, eller tänker jag fel?

Tillbaka
Topp