• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Köp inte begagnat om du inte är insatt är mitt tips, finns mycket övetprisat crap ute, det som är bra går på några minuter till folk som jagar, finns många sådana.
Skulle rekommendera canyon Endurace AL , köp damvarianten på rea som jag, samma som herrmodellen men med annan färg och 1cm kortare styrstam, sadel byter man ändå. Bättre cykel går inte få under 8k.
Köp inte den med tiagra bara, 105 minst
IMG_20180519_180952.jpg
 

Zingo

Rolex
Tips på var man köper byxor, hjälm och skor? Ska cykla Vättern med vanlig cykel men har i vart fall lyxat till det med nya pedaler (nån variant som har olika sidor för vanliga skor resp clips eller vad det nu heter). Ambitionsnivån är att ta sig i mål (har cyklat 0 km, dumt jag vet). Så billiga kläder som duger för en dag är det jag är ute efter. :happyhappy:
 

joca

Patek
2-Faktor
Tips på var man köper byxor, hjälm och skor? Ska cykla Vättern med vanlig cykel men har i vart fall lyxat till det med nya pedaler (nån variant som har olika sidor för vanliga skor resp clips eller vad det nu heter). Ambitionsnivån är att ta sig i mål (har cyklat 0 km, dumt jag vet). Så billiga kläder som duger för en dag är det jag är ute efter. :happyhappy:

Jag köpte mina "pendlar-kläder" och hjälm på XXL :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Snyggt! Då var de beställda. Tisha och jacka måste vanliga löparkläderna funka, tänker jag. Hjälm, billigaste som går att hitta och samma sak med skor. Kanske klokt och gå och testa skorna.
Japp. Hade satsat på en hjälm som sitter bra och skyddar väl hellre än att spara några kronor. Det är ändå ett viktigt skydd ;)
Självklart ska du prova skor. Jag kör vanliga pedaler och skor. Tänkte uppdatera alt. Byta cykel :)
 

Oew

Rolex
Snyggt! Då var de beställda. Tisha och jacka måste vanliga löparkläderna funka, tänker jag. Hjälm, billigaste som går att hitta och samma sak med skor. Kanske klokt och gå och testa skorna.
Skulle tippa att du förlorar minst 20 min på vätternrundan om du har en vanlig löpartröja jämfört med en tajt cykeltröja....
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Köp inte begagnat om du inte är insatt är mitt tips, finns mycket övetprisat crap ute, det som är bra går på några minuter till folk som jagar, finns många sådana.
Skulle rekommendera canyon Endurace AL , köp damvarianten på rea som jag, samma som herrmodellen men med annan färg och 1cm kortare styrstam, sadel byter man ändå. Bättre cykel går inte få under 8k.
Köp inte den med tiagra bara, 105 minst
IMG_20180519_180952.jpg
Jag tycker Tiagran verkar vara ett riktigt bra köp också - samma ram, gaffel och hjul, samt full tiagra. Sprillans för 9,2k!
 

EmilW

Omega
Insett att det är dags att sälja min racer då den inte använts på 3 säsonger...

Någon som har en uppfattning om vad man kan sälja en Merida Ride Carbon 94 för? Har nog inte ens gått 100 mil, shimano 105, spd-sl pedaler, cykeldator med kadens, sadel+ ramväska med tillbehör mm.

Har ingen aning vad som är rimligt pris så tar tacksamt emot tips.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag har en Scott S30 som jag haft i ca sex år. Måttligt använd av olika orsaker och just nu står den i trainer. Vevlagret knackar, drivlinan rasslar och jag blir galen av alla ljud. Antingen säljer jag den eller uppgraderar komponenterna eller så förlorar jag all sans och vett. Har tom lekt med tanken på att bygga en superlätt singelspeed för landsvägsbruk, bara för tystnadens skull. Vad i helvete ska en oteknisk och tålamodslös person som jag ta mig till??
image.jpg
 

jesperC

Omega
Cyklar du mestadels själv och inte bor i ett allt för backigt område så låter en singespeed som en ypperlig lösning.

Använder själv mest min oväxlade Shand. Både för den dagliga pendlingen till kontoret och för längre turer i ner i Sörmland eller upp mot Roslagen. När jag cyklar i grupp föredrar jag dock något växlat i och med att det då är lättare att hålla jämnt tempo med de andra.

Även jag är sugen på en lätt singelspeed för landsvägsbruk som min nästa N+1 cykel.
Det optimala hade varit en bra och lätt, skivbroms förberedd, landsväg/gravelram i kolfiber som samtidigt är byggd för att köras oväxlad. Tyvärr en mer eller mindre omöjlig kombination.

//j
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Cyklar du mestadels själv och inte bor i ett allt för backigt område så låter en singespeed som en ypperlig lösning.

Använder själv mest min oväxlade Shand. Både för den dagliga pendlingen till kontoret och för längre turer i ner i Sörmland eller upp mot Roslagen. När jag cyklar i grupp föredrar jag dock något växlat i och med att det då är lättare att hålla jämnt tempo med de andra.

Även jag är sugen på en lätt singelspeed för landsvägsbruk som min nästa N+1 cykel.
Det optimala hade varit en bra och lätt, skivbroms förberedd, landsväg/gravelram i kolfiber som samtidigt är byggd för att köras oväxlad. Tyvärr en mer eller mindre omöjlig kombination.

//j
Raleigh RXS? Ingen kolfiberram, men remdrift istället.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Någon som skulle kunna rekommendera en vettig racer för ca 15k?
Tanken är att köra Vättern nästa år, i dagsläget pendlas det med en hybrid till jobb drygt 3 mil ett par dagar i veckan.
Har haft lite funderingar på ett internet köp likt Canyon men då jag inte kört racer tidigare så känns det tryggare att handla i butik för att få den rätt inställd osv.
Jag har lite förkärlek till Bianchi fast att jag aldrig provat en, kanske är det överprisat och finns bättre alternativ?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Någon som skulle kunna rekommendera en vettig racer för ca 15k?
Tanken är att köra Vättern nästa år, i dagsläget pendlas det med en hybrid till jobb drygt 3 mil ett par dagar i veckan.
Har haft lite funderingar på ett internet köp likt Canyon men då jag inte kört racer tidigare så känns det tryggare att handla i butik för att få den rätt inställd osv.
Jag har lite förkärlek till Bianchi fast att jag aldrig provat en, kanske är det överprisat och finns bättre alternativ?
Helt rätt att prova innan köp, med en liten brasklapp för att även "rätt" cykel kan kännas ovan i början.
Jag skulle undvika bianchi i den prisklassen. De har tappat mycket det sedan hopbakningen med crescent/monark. Satsa på trek eller scott så får du bra ram för pengarna och många handlare som kan hjälpa dig. Du borde kunna få Tiagra utrustning för de pengarna, men stirra dig inte blind på det, utan fokusera på vad som känns bra. Cykel ska köpas med hjärtat (vilket naturligtvis också betyder att är det bianci du vill ha så köp det).
 

Apansson

Torpare
Någon som skulle kunna rekommendera en vettig racer för ca 15k?
Tanken är att köra Vättern nästa år, i dagsläget pendlas det med en hybrid till jobb drygt 3 mil ett par dagar i veckan.
Har haft lite funderingar på ett internet köp likt Canyon men då jag inte kört racer tidigare så känns det tryggare att handla i butik för att få den rätt inställd osv.
Jag har lite förkärlek till Bianchi fast att jag aldrig provat en, kanske är det överprisat och finns bättre alternativ?
https://www.cykelkraft.se/made-vattern-300-svart-rod-vit

Svensk sida, full kolfiber, full 105, Shimano-hjul. Kanske lite lökigt att den heter ”Vättern” men mer än sådär är nog knep att hitta för 15 lakan.
 

wesly

Omega
Blir min första vätternrunda.. har fått ihop 250 mil ich så de borde gå bra.. cyklar med ett gäng med blandade cyklsiter så runt 11 timmar cyklar vi nog på men nästa år är målet sub 9
 

Oew

Rolex
Några kollegor snackade om att de skulle köra vr idag, kunde knappt hålla mig när en sa att han köpt nya gatorskins :banghead:
 

joca

Patek
2-Faktor
Har en Nishiki hybrid där växlarna har börjat hoppa..
Lägger i en växel och sedan helt plötsligt hoppar nästa växel i (alltid en trögare växel) och det händer ganska ofta.
Jobbigt, speciellt i uppförsbackar :)

Vart lämnar man in cykeln i Stockholmsområdet för att få detta åtgärdat samt någon som har en indikation på vad det kan tänkas kosta?
Gärna runt gullmarsplan :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har en Nishiki hybrid där växlarna har börjat hoppa..
Lägger i en växel och sedan helt plötsligt hoppar nästa växel i (alltid en trögare växel) och det händer ganska ofta.
Jobbigt, speciellt i uppförsbackar :)

Vart lämnar man in cykeln i Stockholmsområdet för att få detta åtgärdat samt någon som har en indikation på vad det kan tänkas kosta?
Gärna runt gullmarsplan :)
Det är standardjobb. Vilken cykelmekaniker som helst kan hjälpa dig, men priset kan vara allt mellan 150.- och 2000.- beroende på hur mycket som är slitet. Du kan justera själv också, genom att skruva ut skruven där vajern går in i reglaget eller växelföraren, men risken är att det är konstgjord andning.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Vättern i helgen va, då kanske en kan få sig en ekerörunda utan att det är trafikstockning :)
 
Topp