• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bolognese?

GLÖM DÅ FÖRFAN INTE RÖDPANG OCH LAGERBLAD!
Allt blir bättre med rödpang och lagerblad.

Nej, det blir en snabbvariant :) Men det ska bli kul att prova olika rätter, passar mig perfekt som ensamhushåll att ha det i frysen istället för att hålla på med de annars alltid för stora köttfärsförpackningarna.
 

meo_swe

Audemars
För att inspirera lite mer så kan jag visa mina flaflar2jag åt till middag idag.

Till detta gjorde jag en "sås " av imat fraiche, dill, citron, sirachasås och en klyfta vitlök.


Förresten. Dagens tips!
Violife har släppt en "fetaost" som heter greek White. Smakar typ som Icas dalladsost, så ska laborera lite mer sältan så är det kanske perfekt substitut!
20180408_170202.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En ganska standardmässig söndagssoppa på röda linser för 2pers!
1st Gul lök, 4st vitlöksklyftor, 1 stjälk selleri. Hackas grovt och steks mjuka i olja. (5 minuter)
2dl röda linser, en rejäl nypa persilja och en lika rejäl nypa oregano går i fräset (2 minuter)
1 msk spiskummin och några varv med muskotkvarnen innan 1l kokande buljong slås i kastrullen.
Koka/puttra 13 minuter. Total tillagning 20 minuter. Serveras med hackade pumpakärnor över och nybakat surdegsbröd på sidan.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på vegetariska grillrätter? Får gäster om några veckor och vi tänkte grilla (ja, även om snön ligger kvar). En i sällskapet äter bara vegetariskt. Något tips på vad jag kan grilla där? Känns alltid tråkigt om det vegetariska alternativet inte når upp till samma nivå som andra rätten.
"Foliepaket" funkar alltid på grillen. Jag brukar ta borlottibönor, majs, champinjoner, hela vitlöksklyftor och lökklyftor. Ös på med någon trevlig marinad och gör en foliebåt som har en liten öppning upptill. Servera med ris och en chilimajo med keso. Om hen är helvegetarian kan det vara känsligt med bakterierna på gallret...
 

meo_swe

Audemars
En ganska standardmässig söndagssoppa på röda linser för 2pers!
1st Gul lök, 4st vitlöksklyftor, 1 stjälk selleri. Hackas grovt och steks mjuka i olja. (5 minuter)
2dl röda linser, en rejäl nypa persilja och en lika rejäl nypa oregano går i fräset (2 minuter)
1 msk spiskummin och några varv med muskotkvarnen innan 1l kokande buljong slås i kastrullen.
Koka/puttra 13 minuter. Total tillagning 20 minuter. Serveras med hackade pumpakärnor över och nybakat surdegsbröd på sidan.
Den där soppan är så jävla God! Jag brukar dock koka linserna längre separat i buljongen så de blir sådär härligt sönderkokta, typ 30-35 minuter. Då blir soppan lite lika såsig heller:)

Jag funderar på att skriva en kokbok för "köttisar" som vill lära sig enkel vegetarisk matlagning. Någon som vill testa lite recept hojta så ska jag skicka över lite:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den vanliga "söndags linsgrytan/soppan" byttes mot en ny variant.
Gula linser, äpple, lök, extra stark curry, kanel och grov hackade mandlar och cashewnötter.
Fräs allt i olja, tillsätt ca 7dl buljong och koka ner till gryt-konsistens ca 15min.
Servera med saffransris med gula sultanrussin i och toppa med lime-filéer.
"Howdi pardener"
 

direction

Panerai
2-Faktor
Världens godaste veganpasta!
Pasta med Vegme bites.
Stek purjolök, vitlök, svamp låt steka tills svampen börjar bli bra lägg i Vegme bitarna stek en stund till. Häll sedan i Havregrädde och 1/2-1 tärning svampbuljong och koka ihop ca 10 min. Blanda sedan med pastan. Smaka av med Svartpeppar.
20180505_190912.jpg
 

Nr21

Omega
Världens godaste veganpasta!
Pasta med Vegme bites.
Stek purjolök, vitlök, svamp låt steka tills svampen börjar bli bra lägg i Vegme bitarna stek en stund till. Häll sedan i Havregrädde och 1/2-1 tärning svampbuljong och koka ihop ca 10 min. Blanda sedan med pastan. Smaka av med Svartpeppar.
20180505_190912.jpg
Såg gott ut, hur mycket av varje ingrediens har du i och vilken svamp kör du på?
 

direction

Panerai
2-Faktor
Såg gott ut, hur mycket av varje ingrediens har du i och vilken svamp kör du på?
Svårt att säga jag kör mest på känsla..Men
Bäst blir Penne pasta om man kör på nästan ett helt paket Barillas typ 3/4 paket. Skogschampinjoner kanske 250gr. Ett halvt paket Vegme bites. 3st vitlöksklyftor hackade ca, 12 cm purjolök. Stek i vanlig stekpanna när det är dags att hälla i Havregrädde så häll i så att det täcker och lite till, börja med en halv svambuljongtärning smaka av efter en stund och lägg i mer om du tycker det behövs. När man hällt över allt i kastrullen med pastan så vill man att det ska vara krämigt. Testa dig fram om det inte blev tillräckligt krämigt så ta mer Havregrädde nästa gång. Men börja med att hellre ta för mycket än för lite.
 

Fantomen

Omega
Såg mkt gott ut! Inget du vill dela med dig av? :)
Jodå. Från hans nya veg kokbok. Tog en bild när jag skulle handla. Tar en ny senare (boken på landet). Krama ur. Låt droppa i durkslag. Smeta ut aioli på tallrik. Lägg på morötterna. Strö över grovhackade rostade jordnötter. Lite rivet skal från lime. Ringla på lite olivolja. Strö över lite flingsalt.
Ps. Fisksåsen kan du ta 1 dl vanlig och 1 dl vatten
7E4ED58A-4F52-438B-9255-E78C33B5B35A.jpeg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jodå. Från hans nya veg kokbok. Tog en bild när jag skulle handla. Tar en ny senare (boken på landet). Krama ur. Låt droppa i durkslag. Smeta ut aioli på tallrik. Lägg på morötterna. Strö över grovhackade rostade jordnötter. Lite rivet skal från lime. Ringla på lite olivolja. Strö över lite flingsalt.
Ps. Fisksåsen kan du ta 1 dl vanlig och 1 dl vatten
7E4ED58A-4F52-438B-9255-E78C33B5B35A.jpeg
Tack!! =)
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Är långt från vegetarian själv men äter rätt mycket vegetariskt eftersom det går att laga riktigt goda alternativ. Har två rekommendationer för er som kanske vill gå ut och äta en riktigt bra middag med vegetariskt tema, Le Nom har en grym grön meny och sen såklart Rutabaga som var riktigt trevligt (båda ligger i sthlm).
 
Topp