Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Testa dom vegetariska "köttkopiorna" som finns. Quornfärs istället för köttfärs, fileer istället för kyckling osv. Oumph är tydligen poppis... Man ska inte glömma att krydda ordentligt när man går över heller. I Indien är kryddor något man äter, inte pudrar maten medMåste börja dra ner på mitt och sonens (13 år) köttätande och börja gå över mer till veg.
Bra tråd med det här, blir riktigt inspirerad.
Har ni några tips på hur man sakta men säkert börjar konvertera barn som är uppväxta på att äta kött dagligen? Målet är inte att bli 100% veg. Men iaf. 50%, som det är nu så känns det riktigt svårt, det enda som funkat någorlunda är halloumiburgare... Man skulle kunna tro att sonen är allergisk mot veg. rätter...
Måste börja dra ner på mitt och sonens (13 år) köttätande och börja gå över mer till veg.
Har ni några tips på hur man sakta men säkert börjar konvertera barn som är uppväxta på att äta kött dagligen? Målet är inte att bli 100% veg. Men iaf. 50%, som det är nu så känns det riktigt svårt, det enda som funkat någorlunda är halloumiburgare... Man skulle kunna tro att sonen är allergisk mot veg. rätter...
Kvällsmat, en enkel sallad med mozzarella och diverse.
Ett tips är att stocka upp ordentligt med kikärtor, linser och sötpotatis i skafferiet och sen googla på typ vad du är sugen på. Det känns som nästan alla veg. recept har åtminstone någon av ingredienserna i sig. Du kan t.ex. göra en grym ”köttfärssås” och spaghetti genom att fräsa till lök, morötter (grovt rivna) och selleri och sen på med vad du nu brukar ha i din vanliga köttfärssås + ett par dl röda torkade linser. Koka ihop tills linserna är färdiga och voila!Måste börja dra ner på mitt och sonens (13 år) köttätande och börja gå över mer till veg.
Härligt! Skål!Men vafan... nu blev jag ju tvungen att knäcka en bira...!
Håller med! Verkligen asbra att jobba med, och man behöver inte tillsätta något alls för konsistensen och formbarheten. Bara att köra färs och det man vill smaksätta med!@mega Anammas nya formbara färs är riktigt jäkla bra att laga mat på! Laga burgare, bollar ja whatever. Tror säkert det kan gå istället för kött.
ingen tuna?... xD!Riktigt bra tråd! God afton vegetarian bröder och systrar. Vegetarisk sushi.
Ser gott ut, men du får ju gärna komplettera med innehållsförteckning!Snabblunch.
Friscobröd, quornburgare, halloumiburgare (Max), tomat, bostongurka, smörgåsgurka, hamburgerdressing och ketchup. Riktigt matig och god!Ser gott ut, men du får ju gärna komplettera med innehållsförteckning!
Får prova den! Nu krävs det ju kanske lite mer tid än vad en snabblunch grejar, men Anammas formbara vegofärs är grym att göra burgare på!Friscobröd, quornburgare, halloumiburgare (Max), tomat, bostongurka, smörgåsgurka, hamburgerdressing och ketchup. Riktigt matig och god!
Tycker quornburgaren är en av de bästa!
Ja, håller med! Anammas formbara är årets vegonyhet!Får prova den! Nu krävs det ju kanske lite mer tid än vad en snabblunch grejar, men Anammas formbara vegofärs är grym att göra burgare på!
Tänk bata på att inte tina i micro eller så! Då kan färsen tappa sin "kletighet"Snart smäller det, jag och min trettonåriga son skall göra hamburgare på anamma.
Skall bli sjukt kul att se vad sonen tycker, han är en inbiten köttätare, precis som jag, men det känns nog som att han trots allt går in lite med öppna ögon i det här experiment.
Står på matbordet och tinar, i solskenet. Hade missat den detaljen....S
Tänk bata på att inte tina i micro eller så! Då kan färsen tappa sin "kletighet"
Snart smäller det, jag och min trettonåriga son skall göra hamburgare på anamma.
Skall bli sjukt kul att se vad sonen tycker, han är en inbiten köttätare, precis som jag, men det känns nog som att han trots allt går in lite med öppna ögon i det här experiment.
Det där blev tyvärr inget bra försök.Kul! Uppdatera gärna med hur de blev och vilken reaktion du fick! Lycka till!
Hur smaksatte du burgarna? Substitutmat brukat behövas krydas lite bättre/fiffigare än vanligr kött.Det där blev tyvärr inget bra försök.
Formen, utseendet och konsistensen är helt ok. Men smaken är tyvärr för... konstgjord. Som Felix köttbullar gånger hundra.
Nu behöver jag en plan B som heter duga till nästa försök...
Vi hade iaf hälften av ingredienserna, men tror inte det hade spelat någon roll om vi kryddat mer. Den där lite märkliga smaken är lite svår, eller kanske en vanesak, jag kan tänka mig att äta det igen iaf, men för sonens del är det nog kört i närtid.Hur smaksatte du burgarna? Substitutmat brukat behövas krydas lite bättre/fiffigare än vanligr kött.
Min go-to när det gäller burgare är:
Salt
Peppar
Senap
Basilika
Lite sambal.
Liquid smoke (hemliga vegetarianvapnet)
Då fortsätter vi temat varm, ljumen eller kall sallad. Pastasallad med söt rödlök och borlottibönor. Sjukt gott och enkelt!
Lägg borlottibönor i en stor salladsskål, hacka och blanda ner ca 1dl färsk oregano. Salta rejält (3-4 nypor flingsalt) och peppra med grovmalen svartpeppar.
Tärna fetaost och blanda ner.
Under tiden pastan kokas, finskiva 1 stor rödlök, 3 vitlöksklyftor och finhacka en chili.Fräs mjuka i het panna med olja.
Tillsätt ett par matskedar honung när vitlöken börjar få färg och fräs en minut så honungen glaserar löken. Ta av spisen.
När pastan är färdig slås den över bönorna och blandas. På med löken, blanda och servera. Ett trevligt rödtjut ifrån Italien är pricken över i’t. Godast direkt, men funkar ljumen och kall också
*man kan använda färskost istället för fetaost men då kan man behöva salta lite extra.