• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vi ska utöka den köttfria delen av veckan med veganska tisdagar. Är van att laga veg, men det blir rätt ofta ost och ägg som smak- respektive konsistensgivare de dagarna. Någon som har ett grymt veganskt paradrecept att bjuda på? Ej substitutprodukter eller halvfabrikat, gärna lite nytänkande. Krångligt och/eller tidskrävande är helt ok:)
Jag har en rätt jag gjort. Tänk potatis förkokt skivad. Aubergine stekt i olja. Kokta ägg. Mozzarellaskivor. Varva som en lasagne. Häll över en tomatsås. Mozzarella på toppen och in i ugnen.

Väldigt gott. Låt den vila som en lasagne.
 

direction

Panerai
2-Faktor
Nu har ja äntligen testat Beyond Burger på Phils. Den är verkligen god. 5plus! Jag tyckte texturen var jättebra. Tom min fru som är köttätare tyckte den var bra.
20181207_190504.jpg
 

Struten

Omega
2-Faktor
Någon som provat dessa? Kommer mycket nya "saftiga" burgare nu. Har käkat impossible burger på Bastard burgers två gånger nu och tycker dem är grymma!

Picture1.jpg
 

meo_swe

Audemars
Allmänna tips. Vi äter så idag, men kul med nya recept :D
Falafel är ju också något som aldrig får fel.
Satay, fast med typ tzay istället för kyckling är en stooor hit!
en hit jag hittade ganska nyligen är Hasselnötspasta.

grovhacka 2dl hasselnötter. rosta i en torr stekpanna.
hacka ned ca en lök och fräs med hasselnöterna.
Riv 2 morötter och kasta i.
Smeta ner 4dl creme fraiche och låt puttra. Salta/peppra.
Serveras med pasta.

SVINGOTT
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Falafel är ju också något som aldrig får fel.
Satay, fast med typ tzay istället för kyckling är en stooor hit!
en hit jag hittade ganska nyligen är Hasselnötspasta.

grovhacka 2dl hasselnötter. rosta i en torr stekpanna.
hacka ned ca en lök och fräs med hasselnöterna.
Riv 2 morötter och kasta i.
Smeta ner 4dl creme fraiche och låt puttra. Salta/peppra.
Serveras med pasta.

SVINGOTT


Lök och kikärtor går tyvärr bort pga. Ibs :D annarslät det najs.

Blir mkt olika flute fria pastor.
Rotfrukter med halloumi/vegfärs.
Lasagne och burgare :D men börjar bli lite enkelspårigt även om det är Gott.
 

meo_swe

Audemars
Lök och kikärtor går tyvärr bort pga. Ibs :D annarslät det najs.

Blir mkt olika flute fria pastor.
Rotfrukter med halloumi/vegfärs.
Lasagne och burgare :D men börjar bli lite enkelspårigt även om det är Gott.
Frugan har ju också ibs, och purjolök funkar för henne! Kan vara värt att testa. Tråkigt med Kikärter, för de är fan bra för allt. :)
Ska gräva lite och se vad jag hittari gömmorna!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inget recept idag, men en reflektion... Jag åt "vegetariska pannbiffar" med bakad kulpotatis, löksås och saltgurka idag. Smakade riktigt bra och var väldigt uppskattade av samtliga som deltog under lunchen. Jag tycker det är bra med vegetariska alternativ för att få köttätare att prova vegetariskt. Framför allt för att få upp ögonen för att man kan bli mätt även av vegetarisk mat. Men samtidigt tycker jag som inte är köttätare att det ibland blir lite osmakligt med vegetariska köttalternativ. Förra veckan åt jag en vegetarisk "chili sin carne" med något "pulled" som var väldigt likt grytbitar i både smak och konsistens, jag vart tvungen att gå tillbaka och få bekräftat att det var vegetariskt. -Varför använde ni inte bönor istället frågade jag? "Då är det ju bara vegetarianer som vill ha det, var svaret". Med det sagt tycker jag fortfarande det är bra med köttalternativ så man kan testa sig fram hemma, men inte på restaurang, det är ju liksom inte som att jag helst vill ha mat som smakar kött men inte är det.
 
Topp