• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Spincini

Rolex
2-Faktor
Måste prova skippa kött snart, vill se om det påverkar hälsan positivt.
Käkar kött om det inte finns något vettigt vegetariskt alternativ. Men jag är piggare och fan så mycket bättre i magen när jag endast äter vegetariskt. I början är det lite struligt men det beror mest på att det tar tid att bryta ett beteende. Låt det få ta lite tid
 

Broke

Omega
2-Faktor
Måste prova skippa kött snart, vill se om det påverkar hälsan positivt.
Jag flexar rätt hårt och försöker skippa det röda köttet. Har bara haft bra erfarenhet så långt. För i och med att jag äter mer vegetarisk så skippar jag även tunga kolhydrater. halloumi och frysta sojabönor är guld värda :pompus:
 

meo_swe

Audemars
Pastasås med tofu och spenat. Sjukt jävla gott!
20170531_180000.jpg
 

meo_swe

Audemars
Recept? =) Det där såg ju mumsigt ut!
Öööh. Jag freebasar mestadels när jag gör liknande saker.
Men det är i grova drag:
5dl havregrädde
1 paket tofu
Spenat i valfri mängd
Champinjoner
Grabbnäve lök
Kryddor

Koka upp grädden och tillsätt lite fond.
Fräs löken snabbt och häll i.
Tillsätt spenat och skiva ner champinkmjoner och tofu.

Krydda. Jag använde mestadels basilika, B-jäst, svartpeppar och salt.

Sedan tillsatte jag väldigt lite gurkmeja för att ge det hela lite mer smak.



När jag lagar mat så använder jag ytterst sällan recept på sån här mat. Mina absoluta favoriter är när jag dricker rödpang till också. Då jävla blir det spännande kreationer:D
 

zeke_varg

Omega
Matkasserek:
Kört lite olika matkassar men inte varit nöjd med köttet. Cittygross o linas. Vi gick helt sonika över till veggopåse från årstiderna. Grym fräscht. Lite drygt dock att man inte kan ta färre dagar än 4.
 

meo_swe

Audemars
Veganska bananpankakor med jordgubbar och glass.
Bästa söndagsfrukost!
20170618_111456.jpg


INGREDIENSER:
4 mogna bananer
6 dl havregryn
1 msk kokosolja
3 tsk bakpulver
2 dl havremjölk
1 krm vaniljpulver


GÖR SÅ HÄR: Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Lägg sedan ner resten och mixa ihop till en smet. Låt det stå i ca 10 min och stek sedan i kokosolja.
 

direction

Panerai
2-Faktor
Dags att bumpa tråden!
Idag blev det vegan festmat.
Potatisgratäng av havregrädde och vegan mozzarella. Chili & vitlöks stekt zucchini. Skogssvamp också stekt i samma chili & vitlök. Sallad med Avocado, tomat, gurka, ruccola & ärtskott med lime & koriander i olivolja med salt & peppar som dressing.
20171021_200624.jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Dags att bumpa tråden!
Idag blev det vegan festmat.
Potatisgratäng av havregrädde och vegan mozzarella. Chili & vitlöks stekt zucchini. Skogssvamp också stekt i samma chili & vitlök. Sallad med Avocado, tomat, gurka, ruccola & ärtskott med lime & koriander i olivolja med salt & peppar som dressing.
20171021_200624.jpg
Det där såg ju inte dumt ut alls! Potatisgratäng var det hur länge sen som helst som jag åt!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag har käkat vegetariskt några dar i veckan ett tag nu och tycker det är kanon. Det jag uppmärksammat är att när det gäller vegetariskt så finns ingen motsvarighet till t ex en köttbit eller en bit bra tillagad fisk. Dvs en råvara som funkar i princip självständigt. (the hero of the dish, som de säger i masterchef)
Eller är det jag som missat en massa godsaker?
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Blir linssoppa till middag. Väldigt gott och lättlagat. Krydda efter behag jag kryddar på mycket eftersom jag gillar smakrik mat.
Recept: ca 3 portioner
Olja till stekning (raps)
1 gul lök
2 vitlöks klyftor
0.5 -1 msk spiskummin
1-1.5 msk graam masala
0.5-1.5 tsk chlliflakess
Lite gurkmeja
2 st lagerblad
2 dl röda linser
1l buljong (eller 1l vatten och 2 buljong tärningar)
1 -2 lime
Salt och peppar
Koriander

1. Hacka löken och pressa vitlöken
D606CDE1-208C-4796-9116-6ACD02BF0D89.jpeg

2. Fräs gullöken och vitlöken tills det blir mjukt

DB8CC66A-3F01-42B1-9BE7-C3BFDD1CFAE5.jpeg

3. Tillsätt alla torra kryddor och fräs i någon minut
0FA9131C-EEA8-42A8-9D3B-25EFEE839220.jpeg

4. Tillsätt linserna
BBB1B57B-A475-4FD9-929C-70B0AECC8847.jpeg

5. Tillsätt vatten/buljong
1973D256-768F-4C4E-91A4-D28A884F049E.jpeg

6. Lägg i lagerblad
AC555474-FE4A-4AF0-8CDD-C0A8C8A03383.jpeg

7. Pressa saften av limen
2C03F517-74CC-434E-9F03-5ACC320BE899.jpeg

8. Låt det puttra i ca 20 min
D1A5B79A-38D2-463C-B44D-64A282FF777E.jpeg

9. Ta upp lagerbladen
10. Smaka av med salt och peppar och tillsätt mer av de andra kryddorna och mer syra efter behag
11. Häll upp och strö över lite hackad koriander.

Servera med en god bit bröd.
Jag brukar bara hälla på kryddor efter smak så måtten är ungefär vad jag brukar ta. Jag tillsätter ibland rökt paprika pulver.

Nu är jag en Student och jag hade glömt att inhandla färsk koriander så fick bli på burk :(
32AE608B-49A9-42C9-ADA6-D67ABB7AF8D1.jpeg
 

Psykel

Patek
Jag har käkat vegetariskt några dar i veckan ett tag nu och tycker det är kanon. Det jag uppmärksammat är att när det gäller vegetariskt så finns ingen motsvarighet till t ex en köttbit eller en bit bra tillagad fisk. Dvs en råvara som funkar i princip självständigt. (the hero of the dish, som de säger i masterchef)
Eller är det jag som missat en massa godsaker?
Det har du helt rätt i. Det får bli nåt i stil med en bönbiff eller liknande då, men det är ju inte riktigt samma sak.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag har käkat vegetariskt några dar i veckan ett tag nu och tycker det är kanon. Det jag uppmärksammat är att när det gäller vegetariskt så finns ingen motsvarighet till t ex en köttbit eller en bit bra tillagad fisk. Dvs en råvara som funkar i princip självständigt. (the hero of the dish, som de säger i masterchef)
Eller är det jag som missat en massa godsaker?

Om du äter ost så skulle jag föreslå en bit halloumi
Även "köttigare" svamp tycker jag fungerar bra som portabello
 

meo_swe

Audemars
Jag har käkat vegetariskt några dar i veckan ett tag nu och tycker det är kanon. Det jag uppmärksammat är att när det gäller vegetariskt så finns ingen motsvarighet till t ex en köttbit eller en bit bra tillagad fisk. Dvs en råvara som funkar i princip självständigt. (the hero of the dish, som de säger i masterchef)
Eller är det jag som missat en massa godsaker?
Marinerad portabello eller marinerad tempeh är fån the shirt.
 
Topp