• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka kommer att uppdatera till Sony Playstation 5 när den kommer i november?!

Väldigt olika. Astro var ju bra faktiskt men väldigt kort. Spelade genom The last of US 2(ettan var ju brilliant och 2an med), just nu blir det mest wreckfest:D
Plattform / Action - Nya Ratchet & Clank
Rollspel / Action / Bra story - Yakuza: Like a dragon
Svårt men kul - Returnal

Får se om man får klicka i denna runt september

F1B18F16-997D-49AB-B1D5-BCEA518968E9.jpeg

Det fina med klockintresset är att det får andra hobbys att framstå som billiga. 😁 Jag har för mig att jag läste någonstans att de redan börjat rulla ut uppdateringen genom något betaprogram?
Yes, de som är med i deras Beta-program har redan fått testa detta. Arkitekten till PS5:an, Mark Cerny twittrade om att han själv hade valt detta minne, så jag passade på att klicka hem ett innan allt tar slut.

Fick plocka hem det via jobbet, så för mig var det en no-brainer 😬

Det fina med klockintresset är att det får andra hobbys att framstå som billiga. 😁 Jag har för mig att jag läste någonstans att de redan börjat rulla ut uppdateringen genom något betaprogram?
Upplys mig som är dåligt påläst...
Finns det lediga slots i konsolen för att utöka lagringen? men går inte atm pga begränsningar i mjukvaran,eller?

Trevligt!
Tycker faktiskt dom där 800gb-ish nånting som man har tillgång på PS5an känns i snålaste laget med tanke på storleken på dagens spel..

Har Sony själv gått ut med någon info om att detta kommer komma i någon mjukvaru-update eller?
Jag känner tvärtom, att man inte har behövt oroa sig för utrymmet, om man inte kör COD då. När man har jämfört så har PS5 spelen varit mindre än PS4 diton. Tack vare den nya komprimeringstekniken den använder sig av.

Jag känner tvärtom, att man inte har behövt oroa sig för utrymmet, om man inte kör COD då. När man har jämfört så har PS5 spelen varit mindre än PS4 diton. Tack vare den nya komprimeringstekniken den använder sig av.
Du har säkert rätt!
Jag har ju bara Miles Morales som är ett PS5-spel,alla mina andra är ju PS4 så är ju det jag utgår ifrån :)

Du har säkert rätt!
Jag har ju bara Miles Morales som är ett PS5-spel,alla mina andra är ju PS4 så är ju det jag utgår ifrån :)
Ah!

Jag hade Ratchet, Miles, Returnal, Valhalla, Chivalry 2 och FF7R, Disco Elysium och säkert något mer installerat, med runt halva hårddisken kvar.

PS4 spelen kör jag på en extern SSD.

Om man inte har behovet att ha hela sitt bibliotek installerat, så känner jag att det borde räcka med den inbyggda. Nu köpte jag ändå en m2 SSD, bara för att jag fick plocka via jobbet. Annars hade jag skippat det. Kör ju max två spel åt gången...

Senast ändrad:
Trevligt!
Tycker faktiskt dom där 800gb-ish nånting som man har tillgång på PS5an känns i snålaste laget med tanke på storleken på dagens spel..

Har Sony själv gått ut med någon info om att detta kommer komma i någon mjukvaru-update eller?
Det finns stöd redan nu genom en betauppdatering men det ska släppas för alla någon gång innan årets slut. Det finns redan ett par olika varianter att köpa i butik så om man är sugen kan det kanske vara bra att köpa på sig ett exemplar innan alla ska ha en och Cerny som har varit involverad mycket på hårdvarusidan har själv rekommenderat SN850 även om det så vitt jag inte finns något officiellt stöd för den och Samsung 980 pro ska tydligen vara ett annat lämpligt alternativ.

Oavsett vad man väljer så är rekommendationen att man ska ha en heatsink för att hålla nere temperaturen och hålla uppe prestandan och man får räkna med ca 2500kr för 1TB och drygt 5k för 2TB.
Om man inte har behovet att ha hela sitt bibliotek installerat, så känner jag att det borde räcka men den inbyggda. Nu köpte jag ändå en m2 SSD, bara för att jag fick plocka via jobbet. Annars hade jag skippat det. Kör ju max två spel åt gången...
Det tråkiga är att det krävs plats för tempfiler under installationen så man måste ha lite marginaler vilket kan vara svårt om man har ett par större spel installerade samtidigt. Warzone är helt galet med typ 250GB men det finns risk att kommande storspel också kommer att ha rätt saftiga lagringskrav trots komprimeringen. Jag tänker t.ex. på GTA-trilogin som det ryktas om ska släppas som bundle i höst och där jag antar att de tar upp relativt stor plats om man vill ha alla tre installerade.

Det finns stöd redan nu genom en betauppdatering men det ska släppas för alla någon gång innan årets slut. Det finns redan ett par olika varianter att köpa i butik så om man är sugen kan det kanske vara bra att köpa på sig ett exemplar innan alla ska ha en och Cerny som har varit involverad mycket på hårdvarusidan har själv rekommenderat SN850 även om det så vitt jag inte finns något officiellt stöd för den och Samsung 980 pro ska tydligen vara ett annat lämpligt alternativ.

Oavsett vad man väljer så är rekommendationen att man ska ha en heatsink för att hålla nere temperaturen och hålla uppe prestandan och man får räkna med ca 2500kr för 1TB och drygt 5k för 2TB.
Det tråkiga är att det krävs plats för tempfiler under installationen så man måste ha lite marginaler vilket kan vara svårt om man har ett par större spel installerade samtidigt. Warzone är helt galet med typ 250GB men det finns risk att kommande storspel också kommer att ha rätt saftiga lagringskrav trots komprimeringen. Jag tänker t.ex. på GTA-trilogin som det ryktas om ska släppas som bundle i höst och där jag antar att de tar upp relativt stor plats om man vill ha alla tre installerade.
Behöver man alla tre GTA installerade då? 🙃

Men ja, det kan bli problem i framtiden, så vi får se om det räcker med 1TB extra 😌

Behöver man alla tre GTA installerade då? 🙃

Men ja, det kan bli problem i framtiden, så vi får se om det räcker med 1TB extra 😌
Jag tänker mest att det kanske är bökigt eller inte går att installera dem separat eftersom de enligt ryktet bara kommer att säljas som en digital bundle. Jag drog hem GT Sport på ~100GB nyligen och det finns ett tillägg på ca 10GB som gör att man kan ta lite bilder med olika filter osv. men vill man ta bort det för att spara plats så måste man radera hela spelet och sedan ominstallera grundspelet utan tillägget vilket är helt idiotiskt. 🤔

Jag tror precis som dig att grundlagringen räcker för de allra flesta så länge man inte har mer än ett par spel installerade samtidigt och jag har fortfarande inte upplevt några problem med lagringsutrymmet än (bortsett från när jag tänkte testa Warzone men inte ville avinstallera flera andra spel för att klämma in 250GB f2p).

Fick precis Mail om att jag fått en slot att köpa en PS5 standard. Vart sjukt taggad tills jag fick koden, nu börjar jag undra lite om det verkligen är värt det?
kommer antagligen börja spela som fan igen till hösten, men just nu står ju ps4an och samlar damm bara.
PRO/con med att köpa nu eller vänta?

Fick precis Mail om att jag fått en slot att köpa en PS5 standard. Vart sjukt taggad tills jag fick koden, nu börjar jag undra lite om det verkligen är värt det?
kommer antagligen börja spela som fan igen till hösten, men just nu står ju ps4an och samlar damm bara.
PRO/con med att köpa nu eller vänta?
Varför vänta om du ändå har tänkt köpa en i höst (vilken dag som helst med andra ord? 😁)? Även om tillgången har blivit betydligt bättre så vittnar ju utlottningar om att det fortfarande kan vara lite halvsvårt att få tag i en konsol och med tanke på att vi nyligen har sett den största leveransen hittills så kan det dröja ett tag innan lagren fylls på igen.

Första dagen på föräldraledighet, kliar i köptarmen. Om det ändå fanns i lager någonstans..
Mediamarkt skriver att de tar emot nya beställningar från mitten av augusti men det gäller enbart i butik så om du har ett varuhus i närheten kan det vara värt ett besök i veckan. 😊

De hade samma erbjudande för ett par veckor sedan och konsolerna levererades inom någon vecka eller två så ingen direkt väntetid att tala om.

Varför vänta om du ändå har tänkt köpa en i höst (vilken dag som helst med andra ord? 😁)? Även om tillgången har blivit betydligt bättre så vittnar ju utlottningar om att det fortfarande kan vara lite halvsvårt att få tag i en konsol och med tanke på att vi nyligen har sett den största leveransen hittills så kan det dröja ett tag innan lagren fylls på igen.

slutade med att jag sket i att beställa ett faktiskt. När allt kommer omkring är det just nu mer en nice to hava än need to have, och även om tillverkaren säger att jag ska kunna köra 120fps/4k så verkar det vara 50/50 på folk om det verkligen funkar med ps5. Fyran hänger ju med och lirar på bra än så länge!

slutade med att jag sket i att beställa ett faktiskt. När allt kommer omkring är det just nu mer en nice to hava än need to have, och även om tillverkaren säger att jag ska kunna köra 120fps/4k så verkar det vara 50/50 på folk om det verkligen funkar med ps5. Fyran hänger ju med och lirar på bra än så länge!
Bara det att där är typ noll loadingtime i spelen gör det värt att köpa PS5 imo

Jag var på Webhallen Sveavägen (Sthlm) igår och gjorde en reservation på en 5a. Förhoppningsvis dyker den upp denna vecka enligt personal i butiken. Dock måste man köpa bundle med en extra kontroll alt Ratchet & Clank.
Detta gällde bara Sveavägen, min närmaste butik är Sickla som hänvisade/tipsade mig vidare.

Vad kör ni andra med för headset? Fick min konsol från Webhallen i måndags.
Någon som kör PS original?
Jag velade ett bra tag då jag bara casual-spelar; slutade med ett köp av dessa för strax under femhundringen. Designmässigt kanske inte dem snyggaste på marknaden (sambon garvade över den gröna sladden 😄) men dom gör jobbet bra och sitter skönt. Ej trådlösa

Tillbaka
Topp