• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Haha missade ett inte där om det var det du syftade på. Jag är gammal som gatan, fyllde 39år igår.
Grattis i efterskott! :)

7500kr är väl bara grundkostnaden för en service på Speedy. Har man otur kan det ju bli betydligt mer. Säger inget om priset på klockan i annonsen dock.
Det är ju toppen isf! Jag har bara hört skräckexempel på service av Speedy.
Speedy Pro har jag inte hört något om och är inte en klocka jag hade varit orolig över. Skottsäker med ett urverk som är anpassat för massproduktion och såld i mängder i många år. Jag hade kunnat lämna en sådan klocka till en kompetent märkesobunden urmakare utan problem och hamna billigare än hos AD.

Grattis i efterskott! :)

Speedy Pro har jag inte hört något om och är inte en klocka jag hade varit orolig över. Skottsäker med ett urverk som är anpassat för massproduktion och såld i mängder i många år. Jag hade kunnat lämna en sådan klocka till en kompetent märkesobunden urmakare utan problem och hamna billigare än hos AD.
Tack för gratulationen! :)

Ok, bra att veta. Jag hann inte ha min 005 såpass länge att det blev dags för service.

Min urmakare sade att han tar ca 4500kr (Det är denna summa som jag drog av på priset) för grundservice av en Speedy (Lindahls Urmakeri i Vetlanda). Skulle aldrig lämna några av mina klockor till någon annan än honom. :)

Jorå, Cert finnes. Som det stod i annonsen, det är fullset.
Bandfrossan, boken + frakt bjussade jag på för att jag är så jädra snäll.

Varför är de så mycket dyrare att serva?
För att det är ett vanligt 2892 med en kronografmodul(Dubois Depraz är vanligast) och det är ganska tidskrävande att serva. En vanlig 1861 är betydligt enklare. Ingen omöjlighet att serva en reduced men många urmakare drar sig för det. Jag tycker generellt att reduced med modulverk har oförtjänt dåligt rykte.

Senast ändrad:
Min urmakare sade att han tar ca 4500kr (Det är denna summa som jag drog av på priset) för grundservice av en Speedy (Lindahls Urmakeri i Vetlanda). Skulle aldrig lämna några av mina klockor till någon annan än honom. :)

Jorå, Cert finnes. Som det stod i annonsen, det är fullset.
Bandfrossan, boken + frakt bjussade jag på för att jag är så jädra snäll.
Grym deal och schysst enl. KS-andan med forumpris och öppna kort!

Lindahls har jag själv tänkt besöka när jag farit genom Vetlanda (stannar alltid på donken vid rondellen!) på väg mot släkten i östra Småland. Låter som man ska stanna där då. :)

Tillbaka
Topp