• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

marmot

Panerai
Önsketänkande men kommer aldrig att hända:
C44ED83A-3216-4420-8AA9-081662BCFC38.jpeg

Ah, milsub..
Ja, någon gång i framtiden så kanske man har möjlighet:
57F6D556-5593-4AC2-922D-7FFF31D28B9C.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad gör den till ett mästerverk? Det är en vanlig daytona. Hantverket och stenarna är väl inget speciellt i jämförelse vad som gjort tidigare eller?
Jag är ingen stenexpert, visst ser det ut som bra hantverk. I vilket fall är det regnbågen och matchningen med index som gör det för mig. Ge gärna exempel klockor med mer lyckad stensättning än detta, jag jämför gärna. Jag vidhåller att det är ett estetiskt mästerverk.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Jag är ingen stenexpert, visst ser det ut som bra hantverk. I vilket fall är det regnbågen och matchningen med index som gör det för mig. Ge gärna exempel klockor med mer lyckad stensättning än detta, jag jämför gärna. Jag vidhåller att det är ett estetiskt mästerverk.
Handlade det inte om vilken just din graal är? Ett mästerverk i dina ögon bör räcka då. Irrelevant att bättre mer komplicerade saker gjorts:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är ingen stenexpert, visst ser det ut som bra hantverk. I vilket fall är det regnbågen och matchningen med index som gör det för mig. Ge gärna exempel klockor med mer lyckad stensättning än detta, jag jämför gärna. Jag vidhåller att det är ett estetiskt mästerverk.
Ett estetiskt mästerverk och ett hantverksmässigt mästerverk är helt olika saker. Menade du estetiskt så förstår jag för då är det ett tyckande. Jag syftade på båda. Den är vulgär. Jag skulle tro att det är fabricerade stenar som produceras på löpande band. De flesta vintage med ädelstenar var naturliga och hantverket var mer ett hantverk och inte så industrisliserat som det är idag. Jag tycker den ser billig ut. Dock respekterar jag ditt tyckande.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Handlade det inte om vilken just din graal är? Ett mästerverk i dina ögon bör räcka då. Irrelevant att bättre mer komplicerade saker gjorts:)
Ja, såklart den kommer kvarstå som min graal oavsett om det skulle finnas något "bättre".
Jag försökte mest vara lite ödmjuk. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ett estetiskt mästerverk och ett hantverksmässigt mästerverk är helt olika saker. Menade du estetiskt så förstår jag för då är det ett tyckande. Jag syftade på båda. Den är vulgär. Jag skulle tro att det är fabricerade stenar som produceras på löpande band. De flesta vintage med ädelstenar var naturliga och hantverket var mer ett hantverk och inte så industrisliserat som det är idag. Jag tycker den ser billig ut. Dock respekterar jag ditt tyckande.
Jag förstår vad du menar. Samtidigt är det väl inte tillverkningsprocessen som gör den vulgär? Varför är den vulgär? Anser du att 6-siffriga daytonor är vulgära även de?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett estetiskt mästerverk och ett hantverksmässigt mästerverk är helt olika saker. Menade du estetiskt så förstår jag för då är det ett tyckande. Jag syftade på båda. Den är vulgär. Jag skulle tro att det är fabricerade stenar som produceras på löpande band. De flesta vintage med ädelstenar var naturliga och hantverket var mer ett hantverk och inte så industrisliserat som det är idag. Jag tycker den ser billig ut. Dock respekterar jag ditt tyckande.
Naturliga safirer, passningen och färgmatchningen är väldigt bra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår vad du menar. Samtidigt är det väl inte tillverkningsprocessen som gör den vulgär? Varför är den vulgär? Anser du att 6-siffriga daytonor är vulgära även de?
Svår fråga. Vulgär är när det slår över från något vackert och vördnadsfullt till slampigt. Jag är ingen fan av sexsiffriga daytonas, men vulgära är de inte. Femsiffriga med zenith-verken i stål tycker jag är en vacker maskulin klocka. De har en balanserad estetik. När det gäller tillverkningsprocessen så kommer vi in på ett annat område. Industrialiserade produkter saknar ofta själ. En människohand som skapar något kommer jag alltid att föredra, men det är en annan fråga. Det handlar mer om människosyn och på vilket sätt man värderar saker. FP Journe t ex drevs av andra drivkrafter än Rolex. Drivkrafter som jag värderar högre.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Denna underbara daydate.
På något konstigt sätt är jag väldigt attraherad till ”stealth:igheten” av en daydate platina som 99% av befolkningen skulle missta för en SS datejust. Den verkar även passa till allt från kostym till badshorts vilket skulle få mig att använda den varje dag.
Sen har jag aldrig testat eller ens sett klockan i verkligheten så det kanske bara är drömmar utan förankring i verkligheten.
9D6D3EB6-2000-4CFB-A412-795FB0850A5F.png
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Denna underbara daydate.
På något konstigt sätt är jag väldigt attraherad till ”stealth:igheten” av en daydate platina som 99% av befolkningen skulle missta för en SS datejust. Den verkar även passa till allt från kostym till badshorts vilket skulle få mig att använda den varje dag.
Sen har jag aldrig testat eller ens sett klockan i verkligheten så det kanske bara är drömmar utan förankring i verkligheten.
9D6D3EB6-2000-4CFB-A412-795FB0850A5F.png
Gillar också den rejält. Är liite fundersam över glaskransen dock, tycker den ser lite tjock ut men det kanske bara är på bild.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Denna underbara daydate.
På något konstigt sätt är jag väldigt attraherad till ”stealth:igheten” av en daydate platina som 99% av befolkningen skulle missta för en SS datejust. Den verkar även passa till allt från kostym till badshorts vilket skulle få mig att använda den varje dag.
Sen har jag aldrig testat eller ens sett klockan i verkligheten så det kanske bara är drömmar utan förankring i verkligheten.
9D6D3EB6-2000-4CFB-A412-795FB0850A5F.png
Day date ska vara 36 :angel:
 
Topp