• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Vet inte riktigt, har bara haft chansen att testa en datejust 36 och tyckte den var lite för liten. Men kanske blir visare med åren och fastnar för 36:an.
Men generellt, hur är tjockleken och den upplevda storleken på en daydate i jämförelse med datejust?
En vanesak om du sportar en sexsiffrig exp 2 till vardags, tycker daydaten tappar sin elegans i 40mm. Kan inte storleksskillnaden i tjocklek, bara provat DJ.
upload_2019-5-13_9-18-46.png
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
En vanesak om du sportar en sexsiffrig exp 2 till vardags, tycker daydaten tappar sin elegans i 40mm. Kan inte storleksskillnaden i tjocklek, bara provat DJ.
upload_2019-5-13_9-18-46.png

Sida vid sida har 36'an bättre proportioner, ser helt enkelt bättre ut, kan dock tycka den känns lite tjock i förhållande till sin storlek.
Jag personligen gillar dock 40'an bättre på handleden.. sitter bättre helt enkelt.

IMG_008247B93B12-1.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
En vanesak om du sportar en sexsiffrig exp 2 till vardags, tycker daydaten tappar sin elegans i 40mm. Kan inte storleksskillnaden i tjocklek, bara provat DJ.
upload_2019-5-13_9-18-46.png
Helt klart en vanesak, brukar låna min sambos BlackBay 36 när hon tillåter och det går snabbt att vänja sig till mindre storlek.

Sida vid sida har 36'an bättre proportioner, ser helt enkelt bättre ut, kan dock tycka den känns lite tjock i förhållande till sin storlek.
Jag personligen gillar dock 40'an bättre på handleden.. sitter bättre helt enkelt.

IMG_008247B93B12-1.jpeg
Båda två är väldigt vackra klockor. Tänker att val av storlek kommer vara ett rätt så trevligt problem att ha den dagen jag kommer kunna köpa en så dyr leksak. För närvarande går min gräns för ”onödiga” inköp vid ca 80kkr :p

Får sukta i daydate tråden ett tag till :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Sida vid sida har 36'an bättre proportioner, ser helt enkelt bättre ut, kan dock tycka den känns lite tjock i förhållande till sin storlek.
Jag personligen gillar dock 40'an bättre på handleden.. sitter bättre helt enkelt.

IMG_008247B93B12-1.jpeg
Absolut, kan säkert sitta bättre. Detta var mer ett estetiskt tyckande :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Det kommer väl aldrig ske, men om dagen kommer då jag kan lägga vantarna på en A. Lange & Söhne så kan jag väl dö lycklig sedan.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit och tittat på dessa fantastiska klockor på youtube. Den korta dokumentären från deras produktion har snurrat många gånger.

En Richard Lange med den fantastiska lilla detaljen med timskivan som tittar ut vid behov och sedan försvinner för att inte dölja turbillonen eller den oändligt vackra Saxonia står högst upp på listan just nu. Hantverket, den minutiösa detaljkontrollen, estetiken. Allt är bra!

a.-lange-o-sohne-760.026.jpg


a.-lange-o-sohne-421.032.jpg
 
Vet inte riktigt, har bara haft chansen att testa en datejust 36 och tyckte den var lite för liten. Men kanske blir visare med åren och fastnar för 36:an.
Men generellt, hur är tjockleken och den upplevda storleken på en daydate i jämförelse med datejust?
Det är lika. Iaf 36mm modellerna. Har haft båda. Det som skiljer är tyngden i ädelmetallen, vilket ger en känsla av exklusivitet. Annars är det ingen skillnad att tala om (enligt mig)

Mvh
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vet inte riktigt, har bara haft chansen att testa en datejust 36 och tyckte den var lite för liten. Men kanske blir visare med åren och fastnar för 36:an.
Men generellt, hur är tjockleken och den upplevda storleken på en daydate i jämförelse med datejust?
Du bär ju och trivs med Black Bay. Finns inget hopp för dig. ;)

Men för vad det är värt så upplevs Day Date aningen annorlunda än Datejust tack vare länken.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Du bär ju och trivs med Black Bay. Finns inget hopp för dig. ;)

Men för vad det är värt så upplevs Day Date aningen annorlunda än Datejust tack vare länken.
Hahaha, ja de kan jag inte säga något emot. 41mm black bayen är visserligen såld med tyckte den var trivsam!
Så tror jag kommer ha svårt att helt vänja mig vid en 36:a när jag har en svaghet för större klockor :)

Eller så bara hoppar jag daydaten och går på en U-Boat 50mm direkt ;)
 

Majoren

Omega
Brutalt fin, hade nog varvat med mörkblått Crocco :woot:

Dock fattar jag inte om det är torsdagen den 18e augusti eller onsdagen den 13e juni? Vad visar guldvisaren? Lika förvirrande som vissa kinarolexkopior för en oinsatt som jag.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Brutalt fin, hade nog varvat med mörkblått Crocco :woot:

Dock fattar jag inte om det är torsdagen den 18e augusti eller onsdagen den 13e juni? Vad visar guldvisaren? Lika förvirrande som vissa kinarolexkopior för en oinsatt som jag.

Onsdag (kort visare) 18 (lång visare) Augusti (lång visare) (korta visaren i den sub dialen visar vilket år i skottårscykeln det är). Guldvisaren hör till kronografen (dubbla kronografvisare eftersom det är en ’rattrapante’ (kronograf med split-sekund)).
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Min/mina är i dagsläget någon av dessa!
RM11
Groteskt dyra, helt in your face och så coola att jag blir svag i knäna varje gång jag ramlar över en bild på dom!
Det som gör dom till graal för mig är att jag aldrig kommer lägga den summan på en ensam klocka, dock drömmer jag väldigt ofta om att ha en och skulle jag få välja en klocka i hela världen att få så är det en sådan!
Sjukligt grymma!
9CC392F2-5F04-4609-8DD4-43337EDC30F0.jpeg
CD40D1AB-AA07-4B77-93E5-F18D7C9C6A89.png

E10A22CE-DA4D-408C-BE11-7A13EF2722AB.jpeg
 
Senast ändrad:
Min/mina är i dagsläget någon av dessa!
RM11
Groteskt dyra, helt in your face och så coola att jag blir svag i knäna varje gång jag ramlar över en bild på dom!
Det som gör dom till graal för mig är att jag aldrig kommer lägga den summan på en ensam klocka, dock drömmer jag väldigt ofta om att ha en och skulle jag få välja en klocka i hela världen att få så är det en sådan!
Sjukligt grymma!
9CC392F2-5F04-4609-8DD4-43337EDC30F0.jpeg
CD40D1AB-AA07-4B77-93E5-F18D7C9C6A89.png

E10A22CE-DA4D-408C-BE11-7A13EF2722AB.jpeg
Kan vara ngt av det hemskaste , mest tacky jag sett.....påminner om Invicta :p
Men alla har vi olika smaker och det är juh bra!
 
Topp