Laddar...
Nymans Ur 1851

Vilken är din nästa klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av jappdapi, 16 november 2016.

1. Gripen

Gripen Rebel soldier

Från:
    Malmö
    Är riktigt sugen på en GMT. :watching:
    Sjukt att en beg kostar lika mycket typ som en ny :mad:. Gillar inte att priserna sticker för varje månad man spanar :banghead:.
    "It can run but it can't hide"!
    Snart har jag den ;)!

Wboy gillar detta.
  2. Saltkråkan

Saltkråkan Rebel soldier

Jävligt bra fråga.. Vilket som är min nästa klocka, alltså...

Jag skriver här, istället för att starta upp ytterligare en tråd där råd och dåd efterfrågas.

I nuläget sitter jag på följande uppställning:

upload_2017-3-4_12-24-39.png
    Longines Hydroconquest, 41 mm auto: Får mest handledstid i nuläget, ca. 70% kanske.. Växlar ganska frekvent mellan länken och Hirschlädret på den. Då jag köpte den för ett drygt år sedan tyckte jag det var en dyr klocka. Nu när det går utför med intresset, not so much längre.
    Det jag framförallt gillar med den är att den är mångsidig. På länk är den nästan lite vulgosportig, på lädret får den nästan lite retro-känsla. Det end negativa jag har att säga är att lug to lug-måttet (52 mm) är på gränsen för min 17 cm tunna handled. Jag upplever det inte som ett problem då länken sitter på, men med lädret framträder bandhornen tydligare.

upload_2017-3-4_12-27-7.png
    Omega Genève: Liten, men naggande god. Köpt här på forumet. Har fyra band jag växlar mellan, används företrädesvis som dressare men får ibland följa med även till jobbet.

upload_2017-3-4_12-26-36.png
    Casio G-Shock G-7900A: Beachbeater. Förskräckligt ful, bla bla bla.. Men den syns, fyller sitt syfte, och det är en G-Shock.

upload_2017-3-4_12-25-47.png
    Certina DS Pro: 17 år gammal studentpresent, fick den av mina föräldrar då deras ekonomiska situation var helt annorlunda från den de har idag. Används ändå ganska frekvent, och är en keeper.

upload_2017-3-4_12-28-10.png
    Casio A158: Används knappast aldrig. Men modellen i sig är cool, och lite handledstid blir det, trots allt.

Så, till dilemmat och trådens ämne! Jag planerar att uppgradera för ca. 30 000. Frågan är bara med vad..?

Jag har hela tiden tänkt att det är någon clean sportmodell jag varit ute efter (tänk: TH Carrera Calibre 5, Aqua Terra etc.). Anledningen till det är att jag tycker mig kunna komplettera Longinesen (som ju används mest) på vettigast sätt. Problemet här är att med vit urtavla (som jag tycker är snyggast) riskerar det bara bli en större Genève..

Sen prövade jag en Black Bay förra veckan, och herrejävlar - då blev jag sugen på en sådan. Känslan och finishen spöar ju Hydroconquesten, tveklöst. Det är en mycket finare klocka, samtidigt kommer jag inte ifrån att jag trots allt gillar Hydroconquest även på länk - tycker faktiskt den är mer mångsidig än Black Bay, på så sätt att den lirar på både länk och läder. Black Bay lirar mest på läder, enligt mig. Lirar sjukt mycket på läder, däremot...

- Tag Heuer Monaco Calibre 6. Annorlunda, kommer stå ut, sportig, jävligt cool... Men, ganska begränsad, på sätt och vis. Jag skiter inte ut pengar..
    - Oris Sixtyfive 40 mm, samt Carrera Calibre 5... Dubbelköp, och eventuellt dumpa Hydroconquesten eller Genèven...
    - Speedmaster Racing alternativt FOIS. Trygga valet, fina klockor (och auto kronograf), men kan inte undgå att tycka att Omega (i min bok) känns lite... Tråkigt..?
    - IWC Mark är jävligt fina, men är nog ute efter präglad, snarare än målad tavla..
    - Breitling Aerospace EVO, hur stor är denna egentligen? Även tveksam till priset, med tanke på kvartsverket...

Bla bla bla... Ni hör ju vart det barkar! Vad fan ska jag göra? Inget fel på Rolex, men det är inget för mig - skulle inte känna mig bekväm med det. Vidare får inte klockan bäras för stort med tanke på mina fjuttiga handleder, absolut max 43 mm, och 50 mm lug to lug. Hjälp mig, snälla! Jag är för fan desperat!

Senast ändrad: 4 mars 2017
    BarbaBaba gillar detta.
  3. Jim Profit

Jim Profit Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    "-Breitling Aerospace EVO, hur stor är denna egentligen? Även tveksam till priset, med tanke på kvartsverket...

"Har precis haft en, tycker den sitter riktigt bra med gummi. Rådet är väl att köpa en begagnad, man får en "nästan ny" för runt 20".
    Enda anledningen till att jag sålde min var att jag bestämt mig för att bli SD'are. :-D

Saltkråkan gillar detta.
  4. Richispice

Richispice X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Rolex 116234

5. fysikaren

fysikaren Ewok

Tänker köpa en Certina DS Action, antingen automatisk eller kvarts (inte bestämt mig ännu). Första klockan sen man var 10 bast.

Greve Carl-Magnus och BarbaBaba gillar detta.
  6. Gabriel90

Gabriel90 Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Vacker !
    Detta blir även min nästa klocka

Wboy gillar detta.
  7. Psykel

Psykel X-Wing Pilot

Från:
    Sollentuna
    En vintage Grand Seiko eller King Seiko står på önskelistan. Dock är det väl mer mitt nästa specifika klockköp.
    Klickar hem minst en vintageklocka i veckan annars, men sällan nåt som kostar mer än ett par hundringar. :D

BarbaBaba gillar detta.
  8. Greve Carl-Magnus

Greve Carl-Magnus Stormtrooper

Från:
    Götaland
    Häromdagen blev jag helt febrig på en Longines Hydro Conquest. Så det blir kanske en sådan.

9. 14060M

14060M Y-Wing pilot

Är sugen på en 16610. Tror det blir den. Fast å andra sidan kanske en 1680 eller varför inte en Exp1 eller 16600 eller...........???? Suck:);)

Greve Carl-Magnus gillar detta.
  10. Thomas Dewall

Thomas Dewall Ewok

IMG_8884.JPG Rolex 116261. Har länge suktat efter denna och nu är den på väg.

Greve Carl-Magnus och BarbaBaba gillar detta.
  11. BarbaBaba

BarbaBaba Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    Har på allvar börjat inse att det jag bär till vardags är klockor som håller tiden. Vintage och nyare mekaniska åker oftast på när det blir helg. Hade halvt lovat att jag bara skulle köpa vintage framöver och vara nöjd med dom övriga jag har :rolleyes:. Nu har suget efter en kommande sommar/semesterklocka börjat sätta in :bag:.
    Kriterier: 1. Hålla tiden (radio synk, gps, vhp, haq)
    2. Låg vikt (titan, Carbon, plast)
    3. Sportig allround, ingen integrerad länk så man kan byta, får gärna bli en keeper som hänger med vid resor.
    Nu måste man ju vänta tills Basel dragit igång så man vet om man kan hitta något nytt eller om det kommer något som gör att man kan pruta på redan befintliga modeller...
    Men just nu ligger Seiko Astron SSE085 eller SSE093 riktigt bra till
    astron_svart.png SSE093.jpg

Thomas Dewall gillar detta.
  12. Så fort nästa batchen är färdig tar jag hem en Armida A6.

IMG_1073.JPG

13. Anand

Anand Ewok

Från:
    Stockholm
    Min nästa klocka kommer nog att bli en BLNR, har spanat in den länge och varit hos några ad:s men stör mig väldigt på den nuvarande väntetiden som uppgår emot 6-12 månader och som gripen säger så borde man nog lägga på några kol innan den blir ännu dyrare.

14. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Jag hoppas på att någon säljer en aerospace avantage eller en marinemaster till mig snart...

15. P-vakten

P-vakten AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Jag velade fram och tillbaka i dryga året mellan explorer 14270 and en 16610. Slutgiltiga beslutat blev 14270 och jag ångrar mig inte. Man kan ju alltid ha bägge två ;)

14060M gillar detta.
  16. Alarik

Alarik Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Det får bli en Panerai av något slag.
    Jag behöver ha lite kontrast till kostymklockorna.

17. Fadeway

Fadeway Rebel soldier

Från:
    Malmö
    Ska försöka lägga beslag på den nuvarande Aqua Terran innan den utgår helt, så det blir väl en kamp mot klockan (hehe)

18. beardedpeareater

beardedpeareater Rebel soldier

jag strävar nu efter den ultimata klockan, en hederlig stålrolex... suben <3 herrregud vad det kommer pirra i kroppen när man cashar den klockan.

Nicbex och Boppe gillar detta.
  19. Tigerrific

Tigerrific Ewok

Det lutar till Tudor black bay 36 för min del. Besökte min lokala klockbutiker för att pröva på handleden dock var den slutsåld :(

Sebran gillar detta.
  20. AdrianO

AdrianO X-Wing Pilot

Lutar mest åt Sinn 556i just nu.

Clark Kent gillar detta.
  21. Brunleif

Brunleif Y-Wing pilot

Hoppas på en Aerospace EVO.
    Men får nog spara ett lite tag till :)

22. ilu05191

ilu05191 Stormtrooper

Från:
    Bohuslän
    Om alla bollar landar rätt och saker går i lås på jobbfronten så hoppas jag på den sån här till hösten:
    ladda ned.jpg

rdianat, Boppe och DG gillar detta.
  23. GMG

GMG Rebel soldier

IMG_0155.PNG IMG_0311.PNG Velar fram och tillbaka väldigt mycket just nu, efter att nyligen införskaffat mig en Breitling Transocean chrono så tittar jag nu på både en Panerai Pam 590 och en Rolex SD 16600. Kan dock inte bestämma mig för vilken jag ska välja.

Boppe gillar detta.
  24. Gabriel90

Gabriel90 Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Har sneglat på IWC 3239...
    men nu blir nästa klocka istället Tudor BB G/S
    IMG_3442.JPG

rdianat och Nicbex gillar detta.
  25. Zcooter

Zcooter Rebel soldier

Jag har redan köpt mig en omega constellation pie pan GS Nu hägrar en Rolex Day Date, men det lär tyvärr dröja

26. Sebran

Sebran Rebel soldier

Min nästa blir också en Tudor Heritage black bay. Dock vet jag inte om jag kommer ta 36 eller 41 :)

Tigerrific gillar detta.
  27. Madridista

Madridista Rebel soldier

Blir en Sinn U1 så fort någon lägger upp en annons.

28. gamle bardun

gamle bardun Ewok

Från:
    GBG
    Kvällslektyr om två kandidater.

Edit: får varken till att ta bort post eller bifoga bilden som tänkt. Känner mig inte alls sämst...
    Hur som haver, Tudor Bronze eller Seiko SBGE039 utforskas.

Senast ändrad: 28 mars 2017
  29. Affe

Affe Una vida loca

En sådan här skulle sitta fint, men man lär se den IRL innan man bestämmer sig :cigar:!

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

jappdapi och Equilibrium gillar detta.
  30. Subby

Subby AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Den här om inte den säljs tills skattepengsrna kommer :)
    IMG_0813.PNG

Mårtenssons ur Brookfield