• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

BlindAnders

Breitling
2-Faktor
Fick efter en del letande fatt på denna klocka som kom idag. Precis lika härlig som jag hoppades. Dock är det den ”största” 42mm boett jag provat. Känns avsevärt större än PO och speedmaster (42mm). Tyvärr känns den för stor och jag måste nog leta vidare och då efter en 38mm på gummi eller läder.
AB204BFA-8A93-4040-8534-6A79BCADCC4C.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Fick efter en del letande fatt på denna klocka som kom idag. Precis lika härlig som jag hoppades. Dock är det den ”största” 42mm boett jag provat. Känns avsevärt större än PO och speedmaster (42mm). Tyvärr känns den för stor och jag måste nog leta vidare och då efter en 38mm på gummi eller läder.
AB204BFA-8A93-4040-8534-6A79BCADCC4C.jpeg
Min ovan är 38mm, och upplevs snäppet mindre än en Speedmaster. El Primero ligger väldigt rakt och platt på handleden utan att klämma om med bandhornen. Det gör att den känns mycket större. Och lite obekvämt att bära om den inte platsar på din handled. 38mm väger upp det på min handled och passar mig. Får bäst passform med läder/band. Men jag gillar ändå länken.
 

Capital

Cartier
Min ovan är 38mm, och upplevs snäppet mindre än en Speedmaster. El Primero ligger väldigt rakt och platt på handleden utan att klämma om med bandhornen. Det gör att den känns mycket större. Och lite obekvämt att bära om den inte platsar på din handled. 38mm väger upp det på min handled och passar mig. Får bäst passform med läder/band. Men jag gillar ändå länken.

En grail för mig och något jag har suktat efter är nya Chronomaster orginal 38mm. Var inne och testa den för ett tag sedan och var inte alls nöjd med hur den satt på armen. Upplevde precis det som du säger att de kändes väldigt platt och inte klämde om handleden på ett önskvärt sett. Är detta fallet även med tidigare 38or som Zenith ahar släppt de senaste åren? Bygger de på samma case/bandhorn?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
En grail för mig och något jag har suktat efter är nya Chronomaster orginal 38mm. Var inne och testa den för ett tag sedan och var inte alls nöjd med hur den satt på armen. Upplevde precis det som du säger att de kändes väldigt platt och inte klämde om handleden på ett önskvärt sett. Är detta fallet även med tidigare 38or som Zenith ahar släppt de senaste åren? Bygger de på samma case/bandhorn?
Vet ej, finns stor risk för det.
 

Torulf

Cartier
En grail för mig och något jag har suktat efter är nya Chronomaster orginal 38mm. Var inne och testa den för ett tag sedan och var inte alls nöjd med hur den satt på armen. Upplevde precis det som du säger att de kändes väldigt platt och inte klämde om handleden på ett önskvärt sett. Är detta fallet även med tidigare 38or som Zenith ahar släppt de senaste åren? Bygger de på samma case/bandhorn?
Det är olika case och bandhorn. Jag har förra generationen, den upplever jag sitta bättre än nya. Men det är en chrono så det är en lite tjockare klocka.
 

Capital

Cartier
Det är olika case och bandhorn. Jag har förra generationen, den upplever jag sitta bättre än nya. Men det är en chrono så det är en lite tjockare klocka.
Intressant. Så du menar att den förra modell som som heter original 1969 och som säger tachymeter på tavlan har ett case som klämmer åt mer än den modell som säljs nu med 1/10 second på tavlan?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Gillar denna! Länken verkar dock lite B 😢


Prövad den i butik nyss, tyvärr inga bilder men jag tyckte den var riktigt bra. Satt skönt, var inte så stor som jag trodde den skulle bli. Är man van vid 40-42 mm klockor sitter denna bra och länken var skön. Blev inget köp då jag hade annat på G men helt klart värt en titt och pröva om man har möjlighet.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Prövad den i butik nyss, tyvärr inga bilder men jag tyckte den var riktigt bra. Satt skönt, var inte så stor som jag trodde den skulle bli. Är man van vid 40-42 mm klockor sitter denna bra och länken var skön. Blev inget köp då jag hade annat på G men helt klart värt en titt och pröva om man har möjlighet.

Synd att den inte har länkjustering
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tillägg: om nån såg videon ovan och blev skrämd av att han sa att den bärs stort och som en PRX så är min uppfattning att denna börs bättre. Det är något med proportionerna som gör att den inte känns lika mycket tallrik som PRX
 

Patrik72

Cartier
Snart dags att fylla 50. Klart att man vill fira det med en klocka till sig själv. :cigar:

Har letat och kikat på diverse klockor hela året från olika märken och modeller. Jagat efter en klocka med smakfull och elegant design... Slutligen så fastnade jag för en Zenith Elite Power Reserve. 😍
IMG_4892.jpg

Vad säger experterna här i tråden. Är det lönt att köpa denna modell? Är den problematisk, eller en stabil och pålitlig klocka? (Kikar på begagnad marknaden).

Mvh/Patrik.
🙂
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Snart dags att fylla 50. Klart att man vill fira det med en klocka till sig själv. :cigar:

Har letat och kikat på diverse klockor hela året från olika märken och modeller. Jagat efter en klocka med smakfull och elegant design... Slutligen så fastnade jag för en Zenith Elite Power Reserve. 😍
IMG_4892.jpg

Vad säger experterna här i tråden. Är det lönt att köpa denna modell? Är den problematisk, eller en stabil och pålitlig klocka? (Kikar på begagnad marknaden).

Mvh/Patrik.
🙂
Stort grattis till stundande 50års dag. Kan för lite om modellen tyvärr
 

Patrik72

Cartier
Stort grattis till stundande 50års dag. Kan för lite om modellen tyvärr
Tackar! :)

Jag har läst in mig lite angående urverket. Letat efter reviews på Youtube (verkade mer som reklam än en ärlig recension om själva klockan).

Vad jag förstod så är det inget fel på Calibern 685 och klockan är av högsta klass. Men det vore kul att höra från någon här på forumet som har/haft erfarenhet av modellen.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snart dags att fylla 50. Klart att man vill fira det med en klocka till sig själv. :cigar:

Har letat och kikat på diverse klockor hela året från olika märken och modeller. Jagat efter en klocka med smakfull och elegant design... Slutligen så fastnade jag för en Zenith Elite Power Reserve. 😍
IMG_4892.jpg

Vad säger experterna här i tråden. Är det lönt att köpa denna modell? Är den problematisk, eller en stabil och pålitlig klocka? (Kikar på begagnad marknaden).

Mvh/Patrik.
🙂
Mycket bra val tycker jag! Har inte haft den modellen, men haft en annan Elite Ultra Thin, som var riktigt trevlig. Mycket klocka för pengen när man köper begagnat👍
 

Patrik72

Cartier
Mycket bra val tycker jag! Har inte haft den modellen, men haft en annan Elite Ultra Thin, som var riktigt trevlig. Mycket klocka för pengen när man köper begagnat👍

Tackar för svaret! :)

Det blir ju min första Zenith och dress ur. Kan lugnt påstå att jag har bestämt mig för denna klocka. Men värdefullt att få höra andras åsikter och erfarenhet. Kan ju inte springa runt jämt med dyk eller pilot klockor på handleden. ;)
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tackar för svaret! :)

Det blir ju min första Zenith och dress ur. Kan lugnt påstå att jag har bestämt mig för denna klocka. Men värdefullt att få höra andras åsikter och erfarenhet. Kan ju inte springa runt jämt med dyk eller pilot klockor på handleden. ;)
Tror du kommer bli supernöjd. Visst är dessa 37mm? Isåfall är det perfekt storlek. Min var 40mm och blev någon mm för stor tyckte jag som dressklocka.

Om det hade stått JLC på urtavlan iställer för Zenith hade den väl gått för åtminstone dubbla priset. Så jag tycker du får mycket för pengarna än så länge med sådana Zeniths👌
 

Patrik72

Cartier
Tror du kommer bli supernöjd. Visst är dessa 37mm? Isåfall är det perfekt storlek. Min var 40mm och blev någon mm för stor tyckte jag som dressklocka.

Om det hade stått JLC på urtavlan iställer för Zenith hade den väl gått för åtminstone dubbla priset. Så jag tycker du får mycket för pengarna än så länge med sådana Zeniths👌

Stämmer bra. 37mm diameter, 9,5mm tjock och 46mm i längd. 👍

JLC eller PP och priset hade skjutit upp rakt genom atmosfären. Lustigt att Zenith är så "billigt" trots deras historia.
 

triss

Omega
2-Faktor
Vet inte om denna limited edition varit uppe på tapeten tidigare i tråden. Fullträff enligt mig, limiterad till 100 ex och verkar fortfarande finnas tillgänglig på watches of Switzerlands hemsida som samarbetet är med.
Screenshot_20221128_100329_Samsung Internet.jpg
Kollade in den när den släpptes och var lite sugen men om jag förstår deras hemsida rätt så levererar de endast inom UK??
 
Topp