• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Överskattade klockor?

;)
Screenshot 2022-08-14 at 14.35.49.png
Klart förvånad över det stora intresset, framförallt kring pandorna.
F3537D71-D723-4889-924D-FBB505DACC2D.jpeg
1287C0C7-BA2F-4BE7-8862-B9E98E5137C1.jpeg

Senast ändrad:
Positivitet i all ära men det är ännu viktigare med måttlighet och balans så därför tänkte jag att vi kunde vara lite negativa här och dela med oss av våra kontroversiella åsikter och dislikes. 😁

Ok då kör vi!

1. Calatrava i basutförandet ser ut som en oinspirerad Seiko 5.
2. AP Royal Oak ser ut som en enda stor hexagon skruv och är grovt överskattade på alla sätt och vis.
3. Nautilus är fula och grovt överskattade. Jag klämde på en sån och den kändes som en ömtålig damklocka. Ingen lyxkänsla alls.
4. Squale gör världens coolaste dykare sett till utseendet.
5. Limiterade utgåvor är ofta jävligt coola.
6. Omega speedmaster har aldrig varit på månen såvida det inte är Buzz Aldrins eller någon annan astronauts speedmaster. En speedmaster gör dig inte till en astronaut.
7. Finns inget töntigare än en vuxen man som köper en Omega Seamaster för att James Bond bär en. För det första blir du inte James Bond bara för att du har samma klocka och för det andra är James Bond en påhittad figur.
8. Om du är en av Transformers då kan du ha en G Schock. Är du ingen Transformer bör du inte ha en G Shock.
9. Klockor under 40 mm ser ut som damklockor. Jo jag vet att herrklockor var mindre förr och massa machos har burit mindre klockor men de ser fortfarande ut som damklockor.

Nu har jag säkert glömt en hel del men det kommer uppdateringar löpande.

Vad har du för kontroversiella klockrelaterade åsikter du vill dela med dig av?

Jag är så kluven. För jag tycker att AP Royal Oak är skitful, nästan lite muppig. Men jag tycker Rivieran från Baume är svincool. Och ändå är dem så pass lika och framförallt gör det APn överskattad i min mening 😅

Det finns en enorm kategori av klockor jag har litet svårt för -
Alla klockor med ej skruvad krona!

Ett vekt och ofullständigt inslag enligt mig. En metallplupp som sitter lite halvt på en klen pinne, bredvid en integrerad och samverkande konstruktion i övrigt. Hur kan en så flyktig mojäng vara vital för en så fin produkts i övrigt funktion?! Den hänger med, men inte mer så att säga. Som att en femåring hade fäst en vindruva på ett plommon med hjälp av en tandpetare och sagt att det var en gubbe, även fast man själv såg att de två grejorna inte ville vara med varandra och att tandpetaren slirar runt i fruktköttet, vilket gör det omöjligt för dig att se en gubbe då konstruktionen är så tillfällig, men du försöker ändå intala dig om att det är en hel och fin gubbe för att göra femåringen glad, även fast det skaver! Eller lite som den där lappen på iittalaglas, man vågar ju ens inte diska dem. Eller som att man skulle blivit informerad om att man ej fick slita av de där små pappersomslutningarna på nya dragkedjepullers då de skulle vara nödvändiga för jackans funktion i alla kommande år! Det kommer att regna på dem, du kommer att komma åt pappret med händerna och skava bort lite då och då och rysa när detta sker, bara för att veta att när pappret är helt borta, är jackan obrukbar. Det kliar i fingrarna, du vill bara slita bort pappret så att du kan bruka din jacka fullt ut! Men du får inte! Likt dem vill man bara slita loss kronan samtidigt som man tar bort allt annat skydd på sin nya klocka, så att man får njuta av en permanent och färdiguppackad produkt.

Senast ändrad:

Ett vekt och ofullständigt inslag enligt mig. En metallplupp som sitter lite halvt på en klen pinne, bredvid en integrerad och samverkande konstruktion i övrigt. Hur kan en så flyktig mojäng vara vital för en så fin produkts i övrigt funktion?! Den hänger med, men inte mer så att säga. Som att en femåring hade fäst en vindruva på ett plommon med hjälp av en tandpetare och sagt att det var en gubbe, även fast man själv såg att de två grejorna inte ville vara med varandra och att tandpetaren slirar runt i fruktköttet, vilket gör det omöjligt för dig att se en gubbe då konstruktionen är så tillfällig, men du försöker ändå intala dig om att det är en hel och fin gubbe för att göra femåringen glad, även fast det skaver! Eller lite som den där lappen på iittalaglas, man vågar ju ens inte diska dem. Eller som att man skulle blivit informerad om att man ej fick slita av de där små pappersomslutningarna på nya dragkedjepullers då de skulle vara nödvändiga för jackans funktion i alla kommande år! Det kommer att regna på dem, du kommer att komma åt pappret med händerna och skava bort lite då och då och rysa när detta sker, bara för att veta att när pappret är helt borta, är jackan obrukbar. Det kliar i fingrarna, du vill bara slita bort pappret så att du kan bruka din jacka fullt ut! Men du får inte! Likt dem vill man bara slita loss kronan samtidigt som man tar bort allt annat skydd på sin nya klocka, så att man får njuta av en permanent och färdiguppackad produkt.
Vad var nackdelen? Jag undviker skruvkronor så långt jag kan.

Jag tycker ju på ett sätt att alla klockor som kostar som en ny bil eller en årslön är överskattade. Det är ju en absurd prissättning på ett armbandsur. Likväl utesluter jag inte tanken att en vacker dag skaffa mig någon sådan...

Var mina metaforer för konstiga?

Nackdelen är att det inte känns som en riktig del av klockan.

Okej, för att gängorna kan nötas ut?
De kan nötas och de kan hamna snett. Tar även längre tid att justera/dra upp klockan om kronan är skruvad.

Att kronan inte skulle kännas som en del av klockan förstår jag inte, men är inte allt man behöver förstå heller.

• Like
Reactions: v0n
De kan nötas och de kan hamna snett. Tar även längre tid att justera/dra upp klockan om kronan är skruvad.

Att kronan inte skulle kännas som en del av klockan förstår jag inte, men är inte allt man behöver förstå heller.
Nej, helt sant.

Min tanke kan kanske jämföras med en iPhone passande nu när eventet skall hållas ikväll.

Det är en hel enhet som utstrålar att mer inte behövs. EN grej som kan bäras med.
Det sitter inte en liten boll längst upp på den, utanför helheten.

Jag har 4 bollar på min, 2 för volym o 2 för av/på 😁
Jo, det är ju också sant! Men de känns ju väldigt integrerade på något sätt, och man vill kanske som kund ha något att interagera med. Eller så skulle touch-sensorer fungera utmärkt istället. Vem vet.

Ett förslag skulle vara att klockan dras upp med hjälp av en vridring! Känns mycket mer integrerat, och man skulle få nya möjligheter till symmetri att experimentera med.

Har du svårt för ratten i din bil också? 🤣

Rolex kostar för mycket
Royal Oak är för ful
Alla Grand Seiko icke-dykare är för tråkiga/sterila
Panerai ... fulaste jag sett
Alla explorers, vintage, whatever ... tråkiga och oinspirerande
Hoppas jag var kategorisk nog och lyckade förmedla alla mina fördomar och dra många klockor över en och samma luskam ;-)

///JmD

Rolex kostar för mycket
Royal Oak är för ful
Hoppas jag var kategorisk nog och lyckade förmedla alla mina fördomar och dra många klockor över en och samma luskam ;-)

///JmD
Vad blir kvar till herrn då ?

Armbandsur generellt är väl ganska överskattade - som tidvisare blir de sällan ens i klass med en mobiltelefon, undantaget de som synkar via BT/atomklocka. Som statusmarkör är de också rätt hopplösa då de enda som känner igen eller bryr sig vad man har på armen är andra klocknördar som garanterat själva bär något fränare.

Å andra sidan blir man ju rätt glad av klockor och det ska man inte underskatta 🙂

Rolex kostar för mycket
Royal Oak är för ful

///JmD
Hmm svarade jag inte just på ett inlägg i en tråd där Breitling vara ett av valen 🙈

Positivitet i all ära men det är ännu viktigare med måttlighet och balans så därför tänkte jag att vi kunde vara lite negativa här och dela med oss av våra kontroversiella åsikter och dislikes. 😁

Ok då kör vi!

1. Calatrava i basutförandet ser ut som en oinspirerad Seiko 5.
2. AP Royal Oak ser ut som en enda stor hexagon skruv och är grovt överskattade på alla sätt och vis.
3. Nautilus är fula och grovt överskattade. Jag klämde på en sån och den kändes som en ömtålig damklocka. Ingen lyxkänsla alls.
4. Squale gör världens coolaste dykare sett till utseendet.
5. Limiterade utgåvor är ofta jävligt coola.
6. Omega speedmaster har aldrig varit på månen såvida det inte är Buzz Aldrins eller någon annan astronauts speedmaster. En speedmaster gör dig inte till en astronaut.
7. Finns inget töntigare än en vuxen man som köper en Omega Seamaster för att James Bond bär en. För det första blir du inte James Bond bara för att du har samma klocka och för det andra är James Bond en påhittad figur.
8. Om du är en av Transformers då kan du ha en G Schock. Är du ingen Transformer bör du inte ha en G Shock.
9. Klockor under 40 mm ser ut som damklockor. Jo jag vet att herrklockor var mindre förr och massa machos har burit mindre klockor men de ser fortfarande ut som damklockor.

Nu har jag säkert glömt en hel del men det kommer uppdateringar löpande.

Det här ska man definitivt inte köpa för då är man tönt på riktigt! Vem tror man att man är egentligen!?;)😅
Bond Big Crown.jpg

Senast ändrad:
Har alltid haft svårt för AP royal oak samt PP Nautilus. Som flera andra här har nämnt. Vilket är sjukt då de är bland de mest hypade klockorna som finns bara kolla IG. Dyra som fan med. Både PP och AP gör så klart fantastiska klockor men just dessa modeller faller mig ej i smaken.

När det gäller Rolex så tycker jag att Sky dweller serien är hemsk. Trots att den har dyrare listpris än de flesta andra serier. Ej värt enligt mig.

Richard Mille tänker jag inte ens gå on på...

Kul tråd om man inte är lättstött och likställer påhopp på klockor som påhopp på sin person 😉

Speedmaster och vintage subbar 🤢 Den ena ett svart dasslock på handleden som skapar en irriterande vi-känsla på tisdagar. Den andra en beater som blivit ömtålig och så credig att få vågar säga emot att gammalt och slitet inte är något att eftersträva.

Tillbaka
Topp