Hej,Hallå där!
Skulle behöva lite serviceinput. Jag har fått ett kostnadsförslag för service på min reduced ref. ST175.0032 vars automatiska uppdrag fungerar dåligt (knappt alls) och som har gångavvikelse en bit utanför vad jag kan leva med. Kronografen däremot fungerar felfritt och nollställer perfekt. Enligt serviceförslaget från Nymans vill man byta följande; urverk, visarset, krona, tryckknappar, boetthals och packningar.
Då jag aldrig servat en klocka förut undrar jag nu vad som är faktiskt nödvändigt att byta då jag vill behålla klockans nuvarande skick så mycket som möjligt. Jag ser inga skönhetsfel på krona och tryckknappar - men detta kanske är något som måste bytas i samband med att verket byts? Påverkar detta kanske helhetsintrycket när nyare delar kombineras med äldre?
Vidare är jag kluven till att byta visare då jag är rädd för att de nya inte riktigt ska matcha övrig patina.
Föreslaget pris för servicen är 10.600kr - rimligt? Eller kan det skilja sig avsevärt om jag skulle lämna in den någon annanstans?
Inser att min undran är spretig, men jag är tacksam för all input. Bifogar halvtaskig bild i hopp om att det underlättar något.
jag gillar nymans och har lämnat in nya klockor där utan att blinka. Dock så hade jag kollat med någon annan urmakare som inte är AD för en jämförelse när det gäller vintage. Priset är rimligt för en AD som byter delarna. En urmakare kommer försöka laga och fixa det du har. Svårt att avgöra vad som är fel, det kan vara så att det behövs bytas helt i värsta fall. Men det borde urmakaren kunna få en uppfattning om om personen får öppna klockan. Skriv i vilken stad du bor i, så kan vi fylla på med namn på lämpliga urmakare.
Farfars klocka utverkad
Någon som har erfarenhet, rekommendationer gällande urverkstaden Farfars Klocka i Stockholm? Funderar på att lämna in tre av mina ärvda klockor för service/renovering.
klocksnack.se
Vet ej om Urmakare Werner Koch fortfarande är aktiv på söder?
Eller
https://www.tidlosaur.se/ skall vara bra, utanför Uppsala.
Senast ändrad: