• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Tuff

Panerai
2-Faktor
Är det någon som vet varför omega aldrig gör speedmastern något mer vattentät än vad den är idag?

Sjukt snygg klocka men för mig inte praktiskt användbar? Någon som motsätter sig, vore intressant att höra argumenten för det?

Freke
Vad är det du behöver kunna göra? 50m WR går fint att simma med om man vill det t.ex.? Visst, de är ingen dykarklocka men för i stort sett allting annat fungerar den väl?

Edit
Förutsättningen är för som ALLA andra klockor att ska man i vatten bör man trycktesta så ofta som man känner sig bekväm. Spelar ingen roll om klockan är 200m eller mer i min bok.
 

Freke

Breitling
Vad är det du behöver kunna göra? 50m WR går fint att simma med om man vill det t.ex.? Visst, de är ingen dykarklocka men för i stort sett allting annat fungerar den väl?

Edit
Förutsättningen är för som ALLA andra klockor att ska man i vatten bör man trycktesta så ofta som man känner sig bekväm. Spelar ingen roll om klockan är 200m eller mer i min bok.
Jag vill kunna simma/ bada, duscha obehindrat. Min uppfattning är att 5 ATM är för lite men jag har ju inte provat.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ha en snabb tisdag i tråden, snart är ju dagen slut :)

756681D6-7C1C-4486-B6B1-6FCD5603888E.jpeg

Av alla klockor jag sålt är det ST1 jag ångrar mest. imho tidernas snyggaste Speedy
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag vill kunna simma/ bada, duscha obehindrat. Min uppfattning är att 5 ATM är för lite men jag har ju inte provat.
Jag har en F91W casio som är många år nu som varit med på allt mellan himmel och jord, inkl bad och oräknerliga duschar. Den är bara "water resistant"...
Men visst, är du mycket i vattnet och föredrar att duscha med klocka (något jag aldrig kan rekommendera om man inte måste) så är kanske speedmaster inte det uppenbart bästa valet.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag vill kunna simma/ bada, duscha obehindrat. Min uppfattning är att 5 ATM är för lite men jag har ju inte provat.
Det finns olika läger i denna fråga.

När jag köpte min sa Rickard på Erikson Urhandel att det är olämpligt att bada med den.

Samtidigt finns det en annan skola som inte alls överensstämmer med det vi äldre fick höra när vi var små (att 30m var typ ok för regn, 50m för dusch, 100m för bad och 200m för dykning), nämligen att m=meter, så att säga. M a o att det går alla tiders att bada med 30m-klockor.

Det finns de på forumet som badar med sina utan att det blir katastrof, men samtidigt finns det bättre, mindre känsliga klockor.

Varför de inte gör en förbättring kan ju bara Omega svara på, men det ligger väl inte alltför långt bort att misstänka två anledningar; i rymden behövs det inte (dvs avsteget från originalet blir stort), och det inverkar på designen på ett sätt som tar oss längre från originaldesignen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag vill kunna simma/ bada, duscha obehindrat. Min uppfattning är att 5 ATM är för lite men jag har ju inte provat.

Jag har en F91W casio som är många år nu som varit med på allt mellan himmel och jord, inkl bad och oräknerliga duschar. Den är bara "water resistant"...
Men visst, är du mycket i vattnet och föredrar att duscha med klocka (något jag aldrig kan rekommendera om man inte måste) så är kanske speedmaster inte det uppenbart bästa valet.

Det finns olika läger i denna fråga.

När jag köpte min sa Rickard på Erikson Urhandel att det är olämpligt att bada med den.

Samtidigt finns det en annan skola som inte alls överensstämmer med det vi äldre fick höra när vi var små (att 30m var typ ok för regn, 50m för dusch, 100m för bad och 200m för dykning), nämligen att m=meter, så att säga. M a o att det går alla tiders att bada med 30m-klockor.

Det finns de på forumet som badar med sina utan att det blir katastrof, men samtidigt finns det bättre, mindre känsliga klockor.

Varför de inte gör en förbättring kan ju bara Omega svara på, men det ligger väl inte alltför långt bort att misstänka två anledningar; i rymden behövs det inte (dvs avsteget från originalet blir stort), och det inverkar på designen på ett sätt som tar oss längre från originaldesignen.
No problemas 🤩

837576B5-0EA5-497B-85CF-FB75AD5A45D3.jpeg
362331C9-5CFF-4175-AE5D-79523A40E871.jpeg
94857DDC-B824-4586-98B0-54A677977D52.jpeg
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
5 ATM är ju egentligen tryck av 5 meter vatten. Men om man rör klockan under vatten så blir det högre tryck än 5M.

Jag åker exempelvis vattenskidor. Kan innebära stor påfrestning.
Jag hade personligen inte åkt vattenskidor med något av mina finare ur. Men det är ju sånt t.ex. Seiko är till för! Ingen ser ner på någon med en grym tool-dykare på armen.

Låter som du behöver en sommarklocka och en speedmaster resten av året! ;)
 
Jag hade personligen inte åkt vattenskidor med något av mina finare ur. Men det är ju sånt t.ex. Seiko är till för! Ingen ser ner på någon med en grym tool-dykare på armen.

Låter som du behöver en sommarklocka och en speedmaster resten av året! ;)
Exakt så! När min Speedy var på reparation så passade jag på att köpa min sommarklocka. Den perfekta duon, och allt man egentligen behöver 😀

20220428_161452.jpg

20220504_125136.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den är finfin, helt klart. Borstat stål och visare står verkligen ut. Alla bör äga 3 speedy. En klassisk svartvit. En snygg som ST1. En färgglad. Då kan man komma undan med någon fuldykare till sommaren.
Underbart!
"Alla bör äga.. "
Ser framför mig SVT på stan;
Stoppar random människa för en kort fråga:
- Hur ser din Speedysamling ut?
-Va? Vad sa du?
🤣
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som vet varför omega aldrig gör speedmastern något mer vattentät än vad den är idag?

Sjukt snygg klocka men för mig inte praktiskt användbar? Någon som motsätter sig, vore intressant att höra argumenten för det?

Freke

Bara att bada på! Så länge man vet den är tät som @Tuff säger 😎
 
Topp