För drygt tre veckor sedan köpte jag min första Tuna (tack
@Seikosthlm), en Àldre Golden Tuna 1000m. SÀllan har jag haft sÄ mycket glÀdje av en klocka. Det Àr möjligt att intresset svalnar men jag tror (hoppas) inte det, fascinationen Àr i alla fall Ànnu stor.
Modellen heter s23157 och Àr den internationella varianten av SSBS018 med referens 7C46-7009. Den har 1986 som lanseringsÄr men att döma av serienumret Àr min klocka tillverkad 1985. Den Àr alltsÄ dryga 30 Är och Àr vÀl i detta sammanhang (den första Tunan kom 1975) att betrakta som en Älderman, en vintage.
Den liknar ingen annan klocka (Omega Ploprof skulle i och för sig kunna ingÄ i samma kategori: udda dykarur) men den ser ut som den gör av ett skÀl, allt fyller en funktion pÄ detta verktyg för djuphavsbruk. Som den pÄskruvade skyddsringen, eller shrouden, som ger klockan sitt karaktÀristiska utseende och smeknamn efter liknelsen vid tonfiskkonserven, tuna (can).
Det finns mÄnga bra artiklar att lÀsa för den som vill grotta ned sig i Tunans historia, dess design och teknik (varför den till skillnad frÄn exempelvis Rolex Sea-Dweller saknar heliumventil) och alla olika varianter.
Denna Golden Tuna, som fÄtt sin fÀrg av att ha behandlats med titannitrid, var den första som försÄgs med quartzverket 7C46. Det finns hela artiklar att lÀsa om detta verk, men det rÀcker kanske att kÀnna till att det byggts sÀrskilt för Seikos Tunaklockor och att det anvÀnds Àn idag. PÄ tre veckor drygt har jag inte sett nÄgon tidsavvikelse alls. (Seikos finaste quartzverk Àr i sig ett fascinerande kapitel och det finns mycket att lÀsa för den som Àr intresserad.)
Urtavlan har skrift och detaljer i guld för att matcha klockan i övrigt och rymmer bland annat förkortningen SQ (Seiko Quartz) och en svÄrtydd symbol vid klockan 3 (tror det Àr Seiko Suwas symbol men vet nÄgon mer sÄ berÀtta gÀrna).
Det kanske viktigaste - och det som lÀnge fick mig att tveka om Tuna - Àr hur en sÄ stor klocka sitter pÄ armen. Den Àr bred, hög och ganska tung, men sitter trots det mycket bra. Jag har min pÄ natoband, vilket kÀnns smidigt. Ett nytt, mjukare gummi Àr sÀkert ocksÄ bekvÀmt.
DÀrmed inte sagt att en 1000-meterstuna Àr en diskret sak: den kryper ogÀrna under skjortor och tröjor; den gÄr alltsÄ inte att undgÄ att lÀgga mÀrke till - vilket Àr kul. Den hÀnger med nÀstan överallt. PÄ bÄten, pÄ promenader (den Àr lite tung för löpning) och pÄ middagar.
Men att bada med den, nej, dÀr gÄr grÀnsen.