• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avlägg dina klocklöften här för 2022

Jag lovar att släpa hem lite färre vrak och projekt och beta av några som ligger i lådorna och väntar.
0301B083-43F9-42F4-9B7E-3B7218C54852.jpeg

B05F260A-8429-4DCD-886C-FE46EBFE5F51.jpeg

8F7BF819-7032-4F30-AB56-13FAE70CAB3F.jpeg

26EB6C0A-0F53-4E1F-A7CC-0FF756084430.jpeg

Missade en auktion på en Cartier veckan innan jul och blev såklart sur, hade redan planerat vilka band jag skulle införskaffa.
Men efter det infann sig ett lugnt - jag tittade i klocklådan och den var inte dålig.

Blev i höstas inspirerad av @Clark Kent som fokuserar på passande band till sina befintliga klockor. Kommer göra det + fixa korrekta spännen. Sånt mys att fixa till det man har!

Missade en auktion på en Cartier veckan innan jul och blev såklart sur, hade redan planerat vilka band jag skulle införskaffa.
Men efter det infann sig ett lugnt - jag tittade i klocklådan och den var inte dålig.

Blev i höstas inspirerad av @Clark Kent som fokuserar på passande band till sina befintliga klockor. Kommer göra det + fixa korrekta spännen. Sånt mys att fixa till det man har!
Det sista låter riktigt bra faktiskt. Jag gör samma ibland och det är härligt faktiskt, känns som att man får lite ordning och reda.

Lovar, att försöka låta bli att köpa klockor jag inte sett och känt på live.
De senaste 5-6 klockorna jag köpt har varit efter bilder på nätet.
Det har dock alla, utom en, varit till belåtenhet.
Duger det som löfte?

Jag gillar din tankegång med att fixa till det man redan har.
Ska försöka anamma det med under 2022 och byta band istället för att köpa nya klockor i tid och otid.
Tack för inspirationen.

Jaha, året börjar nalkas mot sitt slut och här har jag väntat och väntat på att @Chuck skulle hålla i traditionen (med undantag) och starta klocklöftestråden för 2021. Men icke! Hoppas jag inte kliver någon på tårna här då jag tar mig friheten att startar den istället.

Tidigare års trådar om någon önskar backtracka sina, eller andras, löften:

Börjar själv. Efter några slitiga år ekonomiskt med heltidspluggande fru, småbarn, dubbla boendekostnader och 2 husrenoveringar börjar ekonomin äntligen se ljusare ut. Därför lovar jag att året 2021 blir det året jag blir med panerai. Mest troligt en 390 eller en 372.

390
73A10436-ACC0-44BF-B439-BEB389123A8E.jpeg

372
CB626F85-F3DF-4AE6-8CE6-1F2DDAA3D88E.jpeg

Panna är som sagt det som står härnäst på tur. Därefter behöver jag en något smäckrare dressare då det är något jag saknar. Törs inte lova helt att det blir under 2021 men om allt faller på plats kommer även en dressare in. Med största sannolikhet blir det en Cartier santos galbee.
B9B2F343-96A2-401E-97F9-BAB79921C50F.jpeg

Sådär. Shoot! Ser fram emot att få läsa om övriga klocksnackares löften!
(Samtliga bilder stulna från www)

Skönt!! Bara halvvägs in i januari än så länge och jag har redan hållit mitt löfte 😳
Skönt, då slipper man bli kallad lögnare om sisådär 11 månader. För min del blev det en PAM390 då 44mm är min sweetspot när det gäller panerai. Ni lovade jag ju inget kring santosen men med tanke på att det är lite drygt 11 månader kvar av året är det inte omöjligt att även en sån kan trilla in, om allt vill sig väl och faller på plats.
BCFA8B42-B645-4915-AC66-4DA737091353.jpeg
33C2C727-34C3-41DD-A541-F0CECEDF3B50.jpeg
Höll faktiskt det löftet jag gav för ganska exakt ett år sen. Och är fortfarande så sjukt nöjd med pannan. Dessvärre blev det inga fler klockaffärer i år. Mycket kostsamma renoveringar som kom emellan, och fortfarande pågår. Får därför svårt att ge ett löfte jag är osäker på att jag kan hålla. Just nu pågår poolbygge. Beroende på vad det projektet landar på för pengar får vi se vad 2022 har att bjuda på i klockväg. Finns det utrymme vid färdigställande har jag tre alternativ till nästa inköp:

• Ny 44mm panerai submersible som släpps 2022

• Fortfarande står en Cartier santos högt på vill ha listan (galbeé)

•Sjukt sugen på en reverso.

Spännande år framför mig. Pool är inte fy skam. Pool och ny klocka är optimalt!

Missade motsvarande tråd förra året men ser att mitt löfte för två år sedan, dvs. inför 2020, i princip håller fortfarande. Så jag kör på det inför 2022 men ändrar ”dressare” till det mer vaga ”sportiga klockor under 40mm”

Även jag är rätt nöjd, men det känns som att samlingen behöver bli mindre. Några dykare måste lämna och kanske t o m någon dykare som jag absolut inte har lust att sälja. Blir det nytt in blir det dressare, inget snack.

Tänkte försöka ge mig in på en GS GMT efter att lite från Tudor (förhoppningsvis) kommit in. Ett annat mål är att få till en vettig klockförvaring för alla klockor men även något vettigt brevid sängen.

Edit: @Staafen vart ska jag ”posta” mina löften till? Är det du som samlar upp dem och sedan uppfyller? :woot:
1640505315905.jpeg

Edit 2: hörde @Limeee lovat att sälja av allt och bli OWG :hilarious:

Senast ändrad:

Vi har ju ännu inte passerat nyår så passar på att göra ett tillägg: små vintage Certinor är alltid välkomna när fina ex dyker upp😁
De gör mig alltid glad, dessa små 60-talare och kostar typ som en drink:happyhappy:
859D7163-B9B7-4FE4-8AE4-E516AFCBEEDC.jpeg

Senast ändrad:
Mitt viktigaste mål är att hålla mig till 5 klockor vilket betyder att jag först måste sälja av 2. Mitt sökande efter coola och ganska billiga kvartsklockor kommer nog fortsätta men hoppas inte att det blir fler än 3-4 utan att jag hittar några som jag verkligen gillar

Förra året så sa jag att målsättningen skulle vara att få in en klocka med 200m, det uppfylldes med en Casioak och sen blev det en Tudor BB Chrono S&G på det.

2022 känns lite oklart ännu, men jag har ett sug efter en Cartier och då gärna i par med matchande till frun. Lite diskretare än matchande WCT overall, men kul.

Annars är tanken att det ska in en GMT, men gärna i en lägre prisklass för att följ med på resorna om nu världen återgår till det normala.

Slutligen och kanske huvudsakliga löftet får nog bli att påbörja projektet med att få ordning på min Longines Conquest som behöver ny datumskiva, krona och spänne samt en service på det…

Ska fortsatt hålla mig till tre klockor, vilket verkar vara mitt magiska tal. En ut, en in med andra ord. Samt helt sluta kolla på dressare eftersom jag ändå aldrig använder dem.

Tänkte försöka ge mig in på en GS GMT efter att lite från Tudor (förhoppningsvis) kommit in. Ett annat mål är att få till en vettig klockförvaring för alla klockor men även något vettigt brevid sängen.

Edit: @Staafen vart ska jag ”posta” mina löften till? Är det du som samlar upp dem och sedan uppfyller? :woot:
1640505315905.jpeg

Edit 2: hörde @Limeee lovat att sälja av allt och bli OWG :hilarious:
Undra hur många gånger jag tänkt den tanken och börjat sälja av, sedan siiter man med alldeles för många klockor någon vecka senare😂 Varför ska det finnas så många roliga klockor att testa?!

Så vad ska jag ha för löfte då, som det faktiskt finns någon som helst rimlighet att jag kan klara av? Mitt löfte inför 2022 är att åtminstone en klocka kommer få stanna under hela året, från 1 jan till 31 dec. Har aldrig hämt förut så det blir tufft😬

Tillbaka
Topp