• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Var en fin morgon imorse

20190908_073937-02.jpeg

Hörrni, bilsäljare är ett personproblem, har väldigt lite med bilmärket att göra.
1) Bilmärket äger inte ÅF
2) Bilsäljarna (förutom i små orter) hoppar runt nåt oerhört mellan märkena. 6-12mån på ett ställe, sen drar man till nästa, osv. När samma säljare dyker upp på nästa märke är han varken bättre eller sämre än han var på förra stället oavsett logga på dörren.
Var inne hos volkswagen i Akalla för några år sedan och skulle titta på bil till avdelningen på jobbet, presenterade mig och sa att först och främst gäller det en bil men det kommer antagligen bli 5 likadana bilar till inom några månader........ fick svaret att kan jag/vi komma tillbaka om en timme då han (säljaren) inte hunnit äta lunch...... vi köpte Toyota i stället .....

Hej vänner,

Har lite funderingar jag skulle behöva få vägledning gällande.

Caset:

Har en medelstor entreprenadfirma som vinstar bra årligen. Ett gäng firmabilar av olika slag, allt från skåpbilar till flak - och kranbilar. Själv kör jag en privatbil som jag betalar allt för själv (dvs samtliga skatter, försäkringar, drivmedel, etc.) Jag tar inte någon ersättning för detta.

Jag inser att jag kör cirka 3500-4500mil om året i tjänsten, och det känns minst sagt olustigt att betala för detta privat. Jag går därför i tankarna att köpa en OK bil att köra i tjänsten, har b.la. tittat på en Audi A6 Allroad från -17 med ganska standardiserad utrustning. Dessa går att få för under 330tkr vad det verkar.

Som jag förstår det kommer jag förmånsbeskattas för denna, vilket väl i och för sig känns ”fine”. Men - jag använder ju bilen nästan enbart i tjänsten, går det att få ned förmånen om jag monterar ex. Abax körjournal?

Blev lite av en textvägg, men jag hoppas budskapet kom fram.

Tack på förhand.

Hej vänner,

Caset:

Har en medelstor entreprenadfirma som vinstar bra årligen. Ett gäng firmabilar av olika slag, allt från skåpbilar till flak - och kranbilar. Själv kör jag en privatbil som jag betalar allt för själv (dvs samtliga skatter, försäkringar, drivmedel, etc.) Jag tar inte någon ersättning för detta.

Jag inser att jag kör cirka 3500-4500mil om året i tjänsten, och det känns minst sagt olustigt att betala för detta privat. Jag går därför i tankarna att köpa en OK bil att köra i tjänsten, har b.la. tittat på en Audi A6 Allroad från -17 med ganska standardiserad utrustning. Dessa går att få för under 330tkr vad det verkar.

Som jag förstår det kommer jag förmånsbeskattas för denna, vilket väl i och för sig känns ”fine”. Men - jag använder ju bilen nästan enbart i tjänsten, går det att få ned förmånen om jag monterar ex. Abax körjournal?

Tack på förhand.

Långt ifrån uppdaterad på dagens regelverk, men kan du inte registrera en bil på firman och bara använda den vid tjänsteresor? Min far körde runt 4.000 mil i tjänsten varje år under en lång tid. Vid ett tillfälle tröttnade han på att hela tiden använda sin egen bil så han fick en disponera en bil som stod på firman under tjänsteresor. Tog sin egen bil till jobbet för att sen fortsätta till kunderna i firmabilen. Han förde körjournal och skattade i alla fall aldrig en krona för detta.

Långt ifrån uppdaterad på dagens regelverk, men kan du inte registrera en bil på firman och bara använda den vid tjänsteresor? Min far körde runt 4.000 mil i tjänsten varje år under en lång tid. Vid ett tillfälle tröttnade han på att hela tiden använda sin egen bil så han fick en disponera en bil som stod på firman under tjänsteresor. Tog sin egen bil till jobbet för att sen fortsätta till kunderna i firmabilen. Han förde körjournal och skattade i alla fall aldrig en krona för detta.

Det ska såvitt jag vet gå alldeles utmärkt, men då måste man kunna visa att bilen bara används i tjänsten (bortsett från dom små undantagen SKV godkänner) Körjournal är i praktiken ett måste.

Men kör du över 3000 mil/år i tjänsten sätts ju förmånsvärdet ner. Kanske värt att räkna på leasing av en ny bil som ger halvt momsavdrag tillsammans med nedsatt förmånsvärde för mängden mil @Roxen

Jag är absolut ingen expert, men slänger in ett par tankar:

Grattis till att ha lyckats med firman! Jag har ibland funderat på om det inte vore på sin plats för en lifestilstråd för företagare. :)

En fråga om det fetstilade: tar du inte ens kilometerersättning? Börja med det omedelbart, åtminstone den skattefria delen. Du kan göra detta retroaktivt, minst hela detta år. Om du ursäktar källan, så läs lite här om hur många löser det med antingen ersättning (oskattad + skattad) eller skatteavdrag : https://www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten

Jag går därför i tankarna att köpa en OK bil att köra i tjänsten, har b.la. tittat på en Audi A6 Allroad från -17 med ganska standardiserad utrustning. Dessa går att få för under 330tkr vad det verkar.

De flesta leasar ju en ny bil, inte köper en gammal. De flesta kalkylatorer du hittar på näter handlar därför om leasing. Ett undantag är skatteverkets kalkylator: https://www.skatteverket.se/privat/...bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html

Att föra en bra körjournal är ett måste då, men jag tror inte den måste vara elektronisk. Det viktiga är att journalen visar att du håller dig inom gränserna.

Tänk också på om bilen är "momsad" eller inte. Om du inte vet vad det innebär, läs på lite till eller snacka med din ekonom eller revisor.

Hej vänner,

Caset:

Tack på förhand.
Det går alldeles utmärkt att köra utan förmånsvärde om du för en ordentlig körjournal och MAX använder bilen privat 100 mil och 10 tillfällen per år. Det går alltså inte att ha bilen hemma exempelvis om du inte har placeringsort hemma. Det krävs också att du har en egen bil privat av motsvarande eller bättre typ. Funkar inte att ställa nån gammal sunk Ford Fiesta hemma för då fattar skatteverket att du egentligen åker runt i firmans bil...

Abax ser väldigt dyrt och krångligt ut jämfört med Automile

Senast ändrad:
En fråga om det fetstilade: tar du inte ens kilometerersättning? Börja med det omedelbart, åtminstone den skattefria delen. Du kan göra detta retroaktivt, minst hela detta år. Om du ursäktar källan, så läs lite här om hur många löser det med antingen ersättning (oskattad + skattad) eller skatteavdrag : https://www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten

Ytterligare not eftersom firman går bra: Tänk på att bilförmåner, vare sig det är kilometerersättning eller bilförmån inte räknas som löneunderlag på din K10 om jag fattat rätt. Dumt att göra bort sig med 3:12. :)

Hej vänner,

Caset:

Tack på förhand.
Har Abax på jobbet
Funkar bra samt trevlig säljare som gladeligen svarar på frågor. Dom är insatta i regelverket. Är du baserad i mälardalen kan jag ge dig namnet på vår säljare.

Förmånsvärdet baseras väl på nypris så käns väl inte alltid lönt o köpa beg.

Högkonjunkturens och kapitalismens fina sida.
Du har en köpare som är villig att köpa något som av många anses vara mycket pengar, å andra sidan så har du säljare som kan välja och vraka bland köpare och det är dessutom köparen som får göra säljandet.

Märkligt!

Provkört många bilar därifrån historiskt? (Frågar bara)

Har Abax på jobbet
Funkar bra samt trevlig säljare som gladeligen svarar på frågor. Dom är insatta i regelverket. Är du baserad i mälardalen kan jag ge dig namnet på vår säljare.

Förmånsvärdet baseras väl på nypris så käns väl inte alltid lönt o köpa beg.
Fast kapitalkostnaden blir ju avsevärt lägre om man köper beggad.
Stör mig själv sjukt mycket på att inte förmånen räknas mer med åldrandet/värdeminskningen på bilen.
Hade gladeligen kört lätt begagnat till reducerat förmånsvärde.

Kanske blir ett bilköp i helgen, går det att swisha över 200-250k från nordea ? Max gränse ligger på 50k men kan man swisha flera gånger?

Fast kapitalkostnaden blir ju avsevärt lägre om man köper beggad.
Stör mig själv sjukt mycket på att inte förmånen räknas mer med åldrandet/värdeminskningen på bilen.
Hade gladeligen kört lätt begagnat till reducerat förmånsvärde.
Ja, inte alltid dock, om manser till helheten med rabatter samt serviceavtal osv.

Men jag håller med att det är skevt.

Det är något i den stilen jag tänker mig. Tanken är att behålla min privatbil (Merca SUV) och köra firmabilen i jobbet. Då kanske man kommer undan förmånen med andra ord? Tycker det är rätt luddigt... Tack för svar :)

Tillbaka
Topp