• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
Roligt att de kommer till nytta!

Japp, här en en annan som äntligen får ordentlig fastsättning.

Custom Vostok 090 (boettnr 090). Tavlan kommer från en skrotverk (också Vostok) som jag gått lös på med dremeln. Benen på tavlan är av.

20211126_200037.jpg

20211126_195013.jpg
 

Embl

Omega
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta, så testar här.
Är i tankarna på att börja ta isär några ur och lära mig dom olika delarna. Läst att dom billiga skruvmejslarna på tex amazon är riktigt dåliga men har inte råd med bra nya skruvmejslarna. Så tänkte se ifall någon hade några i standard storlekar till salu?
Tänker bara funktionella som gör jobbet!
Mvh Emil
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Visste inte riktigt vart jag skulle skriva detta, så testar här.
Är i tankarna på att börja ta isär några ur och lära mig dom olika delarna. Läst att dom billiga skruvmejslarna på tex amazon är riktigt dåliga men har inte råd med bra nya skruvmejslarna. Så tänkte se ifall någon hade några i standard storlekar till salu?
Tänker bara funktionella som gör jobbet!
Mvh Emil

Du kan få mina gamla, dra ett pm så löser vi det!
 

Fluve

Cartier
Försöker mig på att korta ner en flexlänk med sånna här lås. Antar att det är nåt jag ska göra med dem då det är fyra stycken som ser annorlunda ut.

Nån som har tips på om det är en speciell teknik eller mest svordomar som gäller?
 

Bilagor

  • 16382894106992439718055594797590.jpg
    16382894106992439718055594797590.jpg
    358 KB · Visningar: 16

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Försöker mig på att korta ner en flexlänk med sånna här lås. Antar att det är nåt jag ska göra med dem då det är fyra stycken som ser annorlunda ut.

Nån som har tips på om det är en speciell teknik eller mest svordomar som gäller?
Har för mig att det "bara" är att ta en spetsig tång, och försiktigt vrida de uppstående bläcken ett par millimeter i rätt riktning, så de går att krångla ur genom skåror som bör ses där nere. Därefter plocka bort länkarna som är överflödiga, och sen haka ihop och krångla på igen. Och till sist försiktigt vrida tillbaka bläcken till ursprungsläget. Antar att dessa bläck håller för ett begränsat antal ingrepp, innan metallen där de vrids blir för skör och bläcken lätt brister. Svårt att förklara med ord, men du kanske förstår ungefär hur jag menar :)
 

Fluve

Cartier
Har för mig att det "bara" är att ta en spetsig tång, och försiktigt vrida de uppstående bläcken ett par millimeter i rätt riktning, så de går att krångla ur genom skåror som bör ses där nere. Därefter plocka bort länkarna som är överflödiga, och sen haka ihop och krångla på igen. Och till sist försiktigt vrida tillbaka bläcken till ursprungsläget. Antar att dessa bläck håller för ett begränsat antal ingrepp, innan metallen där de vrids blir för skör och bläcken lätt brister. Svårt att förklara med ord, men du kanske förstår ungefär hur jag menar :)
Lite så jag tänkte med, blir att bända o svära lite helt enkelt.
 

rogart-63

Patek
Borde jag veta kanske . Men nån som vet vad för stång material till balans axel . Har lite material här hemma men när jag inte vat vad det är. Eller har en lite bit att sälja 4-5 mm tror jag Då det är en klocka i fickursstorlek
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Borde jag veta kanske . Men nån som vet vad för stång material till balans axel . Har lite material här hemma men när jag inte vat vad det är. Eller har en lite bit att sälja 4-5 mm tror jag Då det är en klocka i fickursstorlek
Jag hade också gärna bistått om du inte redan beställt.

Skall du svarva egen balansaxel @rogart-63 ? Jag hoppas att du dokumenterar din resa så man kan ta del av den.
 

rogart-63

Patek
Jag hade också gärna bistått om du inte redan beställt.

Skall du svarva egen balansaxel @rogart-63 ? Jag hoppas att du dokumenterar din resa så man kan ta del av den.
Ska försöka. Både svarva och dokumentera . Lär inte bli lätt . Men vad ska man göra . Måste ju ta tjuren vid hornen. Om man ska lära sig. Hade jag haft en borr i min svarv. Så kanske jag hade kunnat borrat ur och satt dit en nu pivot. Eller två. Bägge är rätt slitna.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ska försöka. Både svarva och dokumentera . Lär inte bli lätt . Men vad ska man göra . Måste ju ta tjuren vid hornen. Om man ska lära sig. Hade jag haft en borr i min svarv. Så kanske jag hade kunnat borrat ur och satt dit en nu pivot. Eller två. Bägge är rätt slitna.
Jag antar att du sett klippet när Mark byter tapp på ett hjul och borrar med 0,2mm borr för hand?!
(spola fram till 29:00)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ok, har ett AS-verk där gånghaken antingen har ingen eller väldigt lite shellack på stenarna.

Antar att det blivit avtvättat med åren och man bör lägga på en liten klick längst in för att få dem och sitta kvar?
 

rogart-63

Patek
Ok, har ett AS-verk där gånghaken antingen har ingen eller väldigt lite shellack på stenarna.

Antar att det blivit avtvättat med åren och man bör lägga på en liten klick längst in för att få dem och sitta kvar?
Finns det inget kvar så måste du nog lägga på lite ny shellack. Lite pilligt men brukar gå bra . Så länge som man inte värmer för mycket . Eller byta hake.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Halloj! Nån som har bra koll på bandstift? Har en gammal krono som jag har feta bandstift på då lugholes är slitna och för att inte slita mer. Nu ville jag byta till en borlänk men då går inte stiften genom öglorna. De är för feta. Därför på jakt efter ”halvfeta” bandstift som skulle funka utan att slita för mkt på lugholes… tips?
 

rogart-63

Patek
Halloj! Nån som har bra koll på bandstift? Har en gammal krono som jag har feta bandstift på då lugholes är slitna och för att inte slita mer. Nu ville jag byta till en borlänk men då går inte stiften genom öglorna. De är för feta. Därför på jakt efter ”halvfeta” bandstift som skulle funka utan att slita för mkt på lugholes… tips?
Vilket bredd på luggarna . Är det borrade luggar ?
 

rogart-63

Patek
20mm - skulle tro borrade luggar men hur ser man det? Utmaningen är att de blivit rejält urgröpta så vanliga stift nästan går igenom, svårt att fixa också då det tyvärr är en kromad boett...
Hål rakt igenom om det är borrade luggar Går ju göra nåt special stift . Eller använda ett stift för utvändiga stift . Dom brukar vara grövre i den änden som går in i luggen. Alltid knepigt när det är så slitet.
 

rogart-63

Patek
Blir det kölhalning om man kör lite superlim istället? Ibland känns det som shellack används mest pga gammal fin urmakar- tradition?
Går säkert . En gånghake är nog lättare än en ankarrulle. Säg inget men jag har limmat en impulssten med glasepoxi. Fick inte av rullen. Och stenen satt löst. Tror det är Seiko som använder nån akrylvariant Fördelen med shellack är nog att det går att ta bort och göra om . Om det inte blir bra . Superlim sitter fast och man får skrapa bort det. Eller tvätta i aceton
 
Senast ändrad:
Topp