• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur fungerar egentligen quickset och varför finns det verk som än idag inte har denna underbara funktion? :bag:
Vilka verk är det som saknar det? Sjukt jobbigt är det utan :bag:
Rent tekniskt är det ett litet hjul (quickset hjul) som sitter bredvid datumhjulet i ett spår. Datumhjulets kuggar hakar fast i kuggarna på datumringen när det snurrat 2 hela varv (24h). När man drar ut kronan i första läget dras det lilla quickset hjulet utåt i sitt spår och hakar i datumhjulet, på så vis kan man snurra datumhjulet utan att ställa fram klockan med visarna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Går inte att få in kronan mer än såhär. Är det fel på kronan eller ska den verkligen vara såhär? Klockan är 25 år gammal. Har diskat och tvättad händerna med klockan på, utan fuktproblem.

5A355BC1-F656-4DD3-918B-A8BEF13F53CD.jpeg
E1146DF3-4344-44D0-8B75-B1B59BAF6417.jpeg
Ta det säkra före det osäkra och sälj klockan till mig för en symbolisk summa :p
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vilka verk är det som saknar det? Sjukt jobbigt är det utan :bag:
Rent tekniskt är det ett litet hjul (quickset hjul) som sitter bredvid datumhjulet i ett spår. Datumhjulets kuggar hakar fast i kuggarna på datumringen när det snurrat 2 hela varv (24h). När man drar ut kronan i första läget dras det lilla quickset hjulet utåt i sitt spår och hakar i datumhjulet, på så vis kan man snurra datumhjulet utan att ställa fram klockan med visarna.
Vostok :)
 

DrTorben

Omega
Har en Seiko SPC 139 https://market.yandex.ru/product--naruchnye-chasy-seiko-spc139/11008850 som jag är nöjd med. Problemet är att läderarmbandet går av efter drygt ett års användning. Tar av o på klockan varje dag vid dusch. Ett nytt läderarmband kostar dryg 1000:- plus frakt, lite tråkiga pengar att lägga ut...

Finns det några vettiga alternativ till läderarmbandet som passar rakt av o ser snyggt ut? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter o är tacksam för all hjälp jag kan få..
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Borde väl vara 20 eller 22 mm bandbredd till den klockan så finns ungefär tusen olika tillverkare och band som de flesta har bättre kvalitet än seikos egna läder. Hirsch gör bra grejer, kolla på deras band.
 

DrTorben

Omega
Kallas den konkava "inbuktningen" i ändarna på armbandet för något speciellt i dessa sammanhang? De flesta armbanden är ju raka i ändarna..
 

DrTorben

Omega
Funderar på att köpa mig en billig klocka, typ Casio Duro eller en Pagani Design subliknande quartz eller automat. När handlar jag billigast, i samband med den kommande 11/11 rean eller på Black Friday?
Köper jag mig en automat i den prisklassen, vad kan jag förvänta mig för livslängd på uret, innan den börjar bli opålitlig vad det gäller att hålla tiden korrekt?
Klockan kommer att användas dagligen..
 

Hangarhunden

Cartier
Jag skulle säga;
Leta runt efter bästa pris nu, istället för att vänta på en rea som nog inte kommer på dessa klockor.
En automat, speciellt i denna prisklass, har inte den bästa tidhållingen ens som ny.
Jag skulle välja Casio Duro.
 

Emfen

Breitling
Jag skulle säga;
Leta runt efter bästa pris nu, istället för att vänta på en rea som nog inte kommer på dessa klockor.
En automat, speciellt i denna prisklass, har inte den bästa tidhållingen ens som ny.
Jag skulle välja Casio Duro.
Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha fel :)
 

Hangarhunden

Cartier
Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha fel :)
Lite osäker på vad du svarar på egentligen.
Duro är quartz.
Alla billiga automater har ganska kass tidhållning, om man inte har riktig tur.
 

DrTorben

Omega
Det sitter väl Seiko NH35 eller NH36 i de flesta kinesiska varianter? I så fall borde det inte spela någon jättestor roll rörande tidhållningen tycker jag men jag kan mycket väl ha fel :)
Hur länge kan ett sådant verk förväntas gå o hålla tiden så bra som det nu kan innan det är dax för en service som aldrig kommer att bli av pga klockans låga värde? Det måste ju vara flera av er som har automater av (lite) sämre kvalite o har lite koll på hur länge de går tillfredställande innan de hamnar i en skrivbordslåda..
 

tx_pr

Breitling
Har en Seiko SPC 139 https://market.yandex.ru/product--naruchnye-chasy-seiko-spc139/11008850 som jag är nöjd med. Problemet är att läderarmbandet går av efter drygt ett års användning. Tar av o på klockan varje dag vid dusch. Ett nytt läderarmband kostar dryg 1000:- plus frakt, lite tråkiga pengar att lägga ut...

Finns det några vettiga alternativ till läderarmbandet som passar rakt av o ser snyggt ut? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter o är tacksam för all hjälp jag kan få..
Jag köpte ett läderarmband från Krons som hade gummi på insidan för att jag hade tröttnat på att de gick sönder hela tiden. Inte riktigt lika elegant kanske, men syns knappt då ovansidan är i mörkbrunt kalvskinn. Syns dock lite från sidan. Kostade 7-800 kr men räknar med att det håller betydligt längre. Tror det hette Hirsch performance.
 

DrTorben

Omega
Jag köpte ett läderarmband från Krons som hade gummi på insidan för att jag hade tröttnat på att de gick sönder hela tiden. Inte riktigt lika elegant kanske, men syns knappt då ovansidan är i mörkbrunt kalvskinn. Syns dock lite från sidan. Kostade 7-800 kr men räknar med att det håller betydligt längre. Tror det hette Hirsch performance.
Ska titta på det, svensk sida? Det måste ha curved ends o vara padded, får se vad jag kan hitta..
 

DrTorben

Omega
Kan an sätta ett Nato/zulu band eller någon annan typ av band som inte är ett original av gummi?

begriper mig inte på det här med infästningar av armband..​

länka gärna till någon typ av band som skulle se vettigt ut på denna klocka..
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Om du skall ha skinnband kan ut också byta ut spännet till ett säkerhetsspänne ( butterfly Clasp, finns billiga och ändå rätt bra på tex watchbandcenter )
Eftersom du då bara öppnar själva spännet och inte behöver nöta lika mycket på skinnet håller skinnbandet mycket längre ..
Skulle tro att du då borde kunna ha skinnbandet 3-5 år iaf istället för 1 men tänk isåfall på att mäta så du får rätt ( många klockor har ju tex 20 mm vid bandhornen men oftast 18 mm spänne )

annars finns ju band helt i gummi ( obekväma tycker jag ) och de med gummi på insidan / skinn utanpå ,eller Nato osv
 

DrTorben

Omega
Om du skall ha skinnband kan ut också byta ut spännet till ett säkerhetsspänne ( butterfly Clasp, finns billiga och ändå rätt bra på tex watchbandcenter )
Eftersom du då bara öppnar själva spännet och inte behöver nöta lika mycket på skinnet håller skinnbandet mycket längre ..
Skulle tro att du då borde kunna ha skinnbandet 3-5 år iaf istället för 1 men tänk isåfall på att mäta så du får rätt ( många klockor har ju tex 20 mm vid bandhornen men oftast 18 mm spänne )

annars finns ju band helt i gummi ( obekväma tycker jag ) och de med gummi på insidan / skinn utanpå ,eller Nato osv
Antikmartin, tror du svarade på frågan ovan min senaste fråga...OK, bandet är i gummi o går av för eller senare, sedan är det ju kul att bara byta band emellan åt.. Det jag undrar är om det funkar med tex ett Natoband eller om jag ska ha en annan typ av band på? Det ser ut att vara curved ends på det bandet som sitter på, kanske?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Antikmartin, tror du svarade på frågan ovan min senaste fråga...OK, bandet är i gummi o går av för eller senare, sedan är det ju kul att bara byta band emellan åt.. Det jag undrar är om det funkar med tex ett Natoband eller om jag ska ha en annan typ av band på? Det ser ut att vara curved ends på det bandet som sitter på, kanske?
Även om bandet har böjda ändar är stiften som håller det på plats raka, så du kan lugnt byta till vad du vill så länge bredden är korrekt :)
*gummiband håller längre än vad man kan tro
 

DrTorben

Omega
Även om bandet har böjda ändar är stiften som håller det på plats raka, så du kan lugnt byta till vad du vill så länge bredden är korrekt :)
*gummiband håller längre än vad man kan tro
Ok, funderar bara på hur det kommer att se ut om det är curved ends på originalbandet? Om man sätter på ett band med raka ändar, det kommer väl inte att sitta tight mot klockan, utan det blir en ful glipa iom att hornen är lite långa för den typen av band, eller?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok, funderar bara på hur det kommer att se ut om det är curved ends på originalbandet? Om man sätter på ett band med raka ändar, det kommer väl inte att sitta tight mot klockan, utan det blir en ful glipa iom att hornen är lite långa för den typen av band, eller?
Jag är lite osäker på om du är seriös eller bara trollar? Ambitionen i tråden ska ju vara en trevlig ton och att inga frågor är för dumma, men det känns som du frågar mest för att fråga och inte riktigt tar in svaren du får.
 

DrTorben

Omega
Jag är lite osäker på om du är seriös eller bara trollar? Ambitionen i tråden ska ju vara en trevlig ton och att inga frågor är för dumma, men det känns som du frågar mest för att fråga och inte riktigt tar in svaren du får.
Är i högsta grad seriös, luftar bara tankar kring ett framtida armbandsbyte o hur det ev. skulle se ut med de givna förutsättningar som finns (om de nu är riktiga, med tanke på mina något bristande kunskaper i ämnet) Är tacksam för den hjälp jag kan få :)
 
Topp